Čítárna
Poezie
Próza
Vyhledávání
Vložit článek

Zpět


Fantasy a Sci-fi
zahrnuje rubriky:


Tip Obchůdku
Lord of the Rings: The Art of the Fellowship of the Ring
The Art of
the Fellowship
of the Ring

500 obrázků z filmu
955 Kč


JRR Tolkien: Nejčtenější články
Opravdu zajímavé perličky o filmech...
Ukázka na 4DVD verzi Společenstva p...
Aktualizace of. stránek filmu
Křížíkova fontána - Projekce "Pán P...
Encyklopedie světa J.R.R. Tolkiena







Nejoblíbenější pohlednice

New Line Cinema
Nové články na peoples.cz

Komentáře ke článku

Vkládání komentářů dočasně vypnuto.

Až..
Ireth Míriel

Laminie 09:55:53  26. 08. 2009

Tak nic noooo už tam taková místnost je .O(

Laminie 08:08:30  26. 08. 2009

Omlouvám se za spam

Ahojky, chodíte do Taverny?

Pokud ano v Místnost o místnostech jsem dala návrh na místnost ČÍTÁRNA aby jsme se tam mohli sejít a pokecat o básních...

Jestli se vám to zdá dobré tak tam písněte svůj názor pro aby jsme měli kde se scházet.

Díky Laminie

Clarice 13:21:48  16. 08. 2009

Výborně!
Za poslední dobu něco, co se mi srozumitelně vybavilo.
Jsem jedna z těch, kteří nedají na formu. Jako ano, obsah a forma spolu souvisí, ale síla obsahu je to, co v básních vyhledávám především. Na formu se zaměřím až pak, a stejně, i když je tam třeba něco "divně," doufám, že autor to tak chtěl a proto to tam je.

Hodnotit poezii je těžší, než hodnotit prózu a já se přiznám, že teorii verše jsem nikdy nestudovala a asi studovat nebudu. Nakonec jakékoli literární dílo má vypovídat o jeho autorovi, ale existuje jen málo škatulek, do nichž se dá literatura zařadit. Obecně platí, že když je něco "jiné," je to špatné a s tím nesouhlasím. Jen prostě autorovi déle trvá, než si to prosadí.
Rozhodně ale nemá smysl couvat a měnit svoje vlastní názory jen proto, že většina by to udělala/napsala/řekla jinak.

Laminie 12:41:23  11. 08. 2009

jj chtěla abych viděla co v tom vidíš.

Vím že jich je více, ale je i zajímavé je srovnávat .OD

Ireth Míriel 12:38:42  11. 08. 2009

chtělas výklad ode mne.. a jak známo výkladů je nespočet a každý v tom vidí něco jiného XDD

Laminie 11:26:04  11. 08. 2009

Otázka - oheň sněžit do nebes - kdyby se oheň vrátil z5 jako sníh. Možná by uhasl.

vyjadřuje přání o zrození harmonie (sněhu) ze zničeného (ohněm)

-- no podobné to výklady. Jen tam vidím pořád to, že oheň hoří a naděje na uhašení sněhu a nastolení zase rozvnováhy (harmonie)

Nevím jestli to slovo harmonie v tvém vysvětlení je vhodně zvolené. Nikde tam totiž nemáš náznak harmonie, klidu. Už od začátku tam máš pomalu vzrůstající chaos.

Ireth Míriel 10:48:32  11. 08. 2009

Zda oheň může sněžit do nebes
- vyjadřuje přání o zrození harmonie (sněhu) ze zničeného (ohněm)

Zda voda může shořet na popel
- sníh (harmonie) v první sloce je zde vodou
- vyjadřuje tedy obavu zda harmonie zůstane zachována, či bude znovu pošlapána (shoří)

Tolik k záhadě otázek :)

Laminie 09:30:06  11. 08. 2009

Koukám, že já vedu v počtu komentářů a ty Ireth Míriel v délce komentářů :OD

Laminie 09:28:34  11. 08. 2009

Ahojky Kluci (doufám že Ireth Míriel je kluk) dyžtak pardon.

Tak tuto báseň sem si znovu pročetla. Upotorňuji že předtím, než napíši komentář tak čtu dílo aspoň 2x.
To, že jsem si nevšimla toho poslední/polední je opravdu divné - proklouzlo mi to. A ta slova se vlévají do sebe.

Ireth Míriel - Felix je dobrý na rozbor i moje básně rozebírá a i když s ním někdy nesouhlasím dost se z toho člověk poučí a proto se snažím jako on krapet o rozbory ale moc mi to nejde a když se mi něco líbí tak to kritiku nepotřebuje.

Báseň jsem četla zas a zas a prostě se mi fakt líbí. Rýmy tam jsou ale vždy je vytrhne ten tvůj "refrém" a v tom je ta myšlenka. I když se to nerýmuje má to svou myšlenku. Prostě je to vytržené a ukazuje to na bláznivost doby přítomné i minulé.

První sloka: ukazuje, že se lidstvo samo zničí. Prostě všude oheň zmatek. A moc lidí nepřežije.

Otázka - oheň sněžit do nebes - kdyby se oheň vrátil z5 jako sníh. Možná by uhasl.

2 sl. - Ukazuje prostě zničení. Vím že je to jak z Matrixu, ale už teď nás ovládají stroje a mechanika a v budoucnu to bude horší. No a pak bláznovství lidí co přežili - smát se děsu.

Otázka - Slunce vyjít na západě. Možná nová naděje z nového směru.

3 sl. - a pak vyjde slunce, a stopy katastrofy pomalu zmizí.

Ozázka - zda voda může.. shořet na popel - tak toto fakt mi tam nesedí. v třetí sloce vidím naději ale otázka se zabívá zničením základního prvku vody.

Poslední sl. - zde je vidět že nikdo nezbyl a že se nějak asi bude muset zachovat lidské pokolení - ochráncem.

otázka - prostě sedí .OD

Mě se to líbí. Tohle jsem v tom našla. I když otázky jsou bez rýmu. Prostě mi to tam nějakým záhadným způsobem sedí, teda až na tu vodu na popel.

Felixi:
hvězdy skryje/Laminie :-)
jůůů to se mi i líbí. Jen víš já ráda na ty hvězky koukám, tak snad se předemnou neschovávají .OD

No a k tvému komentáři Felixi:
RÝMOVÁNÍ - mě se líbí až na tu VODU .O( nevím co tam dělá. Prosím autora o okomentaci jak myslel tu vodu. Děkuji

Spát/plát/ptát - no je pravda že by tam šlo dát i něco jiného.
Někdy najít ta jiná slova je těžké a pokud první vypocení vypotí tyto slova tak prostě pak už to někdy opravdu nejde změnit protože to už autorovi nasedí .O(

Já Jsem tu myšlenku co tu teď rozebírám viděla už napoprvé. .OD

Pro mě ta forma znamenala. Hledej holka hledej ten nápad myšlenku i smysl.

No každý to má jinak. .OD

Ale věřím, že se tu všichni zlepšíme.

Ireth Míriel: hrrr zdrbnout zase Felixovi básně .OD já snad už na některých byla. Už si to nepamatuji. Chodím tam a sem.

Jinak děkuji také Felixovi za jeho kritiku.

Ireth Míriel chci další :OD

Ireth Míriel 22:41:49  10. 08. 2009

Felixi, díky za rozbor :) to je poprvé, co se mi dostalo takového rozboru, a je to velmi zajímavé, opravdu děkuji :)

ad rýmování:
Zalíbilo se mi psát zčásti vázané a zčásti volné verše (někdy až moc volné XD)
I proto to pak vypadá, jak si představuju.. Ani v běžném životě se mi nelíbí mít něco přesně nalajnováno, tak proč šněrovat poezii XD

ad rytmus:
je to sporné a v tomhle se asi neshodnem.. jsou lidé, kterým to plyne a lidé, kterým to drhne.. záleží na tom, jaký typ poezie čtenář upřednostňuje XD

Styl už asi nezměním (proč měnit něco, co se mi líbí, že?), tak můžeš trénovat trpělivost při hledání myšlenek :)

Felix 20:53:54  10. 08. 2009

Ireth Míriel, poněkolikáté se vracím k tvé básni, bohužel jí asi zdrtím a rozdrtím kritikou :-( :-)

RÝMOVÁNÍ
Mi nepřijde jako ideální. Právě to jádro otázky "sněžit do nebes"/"vyjít na západě"/"shořet na popel" bytaké mělo být s něčím zarýmované. Buď se slovem "vyvstane", jako je to třeba u druhé sloky (vyvstane/západě) není bezvadné, ale ujde to. Každopádně byť s "vyvstane", nebo s některým ze tří počátečních veršů slok, tak aspoň nějak a u všech slok stejně.
Například:
Až slunce za obzor půjde spát,
až kolem těbudou ohně plát,
až po mě neštěkne ani pes,
jen otázka v mysli vyvstane,
zda oheň může
sněžit do nebes.

SAMOTNÉ RÝMY
Ohrané jak Helenka Vondráčková na Rádiu Blaník. Spát/plát/ptát jsou fuj-fuj rýmy, času/krásu také a to "děsu" k nim je děsné. Zmije žádná vyjímka a posledním/poledním je absolutní rým jak vyšitý, nepozorní čtenáři ani nepoznali, že jsi psal(a) dvě různá slova.
Čeština má mnoho krásných slov. Cenné a pěkné rýmování je to, co nezní jako rým pro rým. Neboj se zarýmovat ani například:
nezbytné/rozlité
západě/na snadě
hvězdy skryje/Laminie :-)

RYTMUS
Druhá sloka zbídy ujde, jenže čtenáře zvládne odradit už ta první. Sladit počet slabik v rýmujících se verších (klidně si piš čárky) a sladit takt - takové ty mezislovní mezery na stejných místech ve všech verších.
Například:
Až slunce za obzor půjde spát,
až kolem ohnětě budou plát
až nikdo nebude koho ptát..
(Já vím, teď to nedává smysl, ale kupodivu to jde i pěkně odrecitovat a plyne to. Smyslem není udělat to nesmyslné :-))) , smyslem je udělat to rytmické i smyslné zároveň :-) )

MYŠLENKA
Neztrácej hlavu, tady tě konečně trochu pochválím :-))
Zprvu jsem neviděl ani tu. To ta forma mě tak odradila, krkolomnost a rýmy z výprodeje, že myšlenku ani na třetí čtení vidět nebylo. Teprve poté jsem ji spatřil, jak hvězdu za oblaky.

Zkusím jí tu popsat, jak ji vidím já, rozhodně to není jediný správný výklad, je i nekonečně odlišných. V básni je důležité vidět alespoň nějakou...

první sloka - osamělost
+sněžení do nebes jako krásný až iluzorní jev, jaké člověk prožije jen sám.
druhá sloka - válka, násilí, krutost
+rozbřesk slunce na západě jako "všechno zlé je k něčemu dobré", otočení nevýhod ve výhody
třetí sloka - bezmoc, klid po válce, mrtvolnost (čistě podle jednotlivých slov - skryje, hvězdy, déšť, krev, smyje, slízne, kapky, zmije - negativně zvukomalebných), bezmoc také podle shoření vody na popel. I když významově zní ty verše nadějněji - jakoby rozdenívání, rozdýchávání něčeho, co přešlo, jako probírání se z úrazu.
poslední sloka - přeživší

Celkově to může říkat: Nemá smysl se ptát, jaké krásy má osamělost, jaké naděje má krutá válka, jakou bezmoc má přicházení k sobě. Až si to všechno prožiješ a přežiješ, bude to odpovědí samo o sobě. Snaž se to přežít!

Takový výklad by se mi asi líbil nejvíc. Ale může to říkat i jednodušeji: Všichni si prožijem osamění, krutost, i dlouhá léčení duše. Pořád se ptáme na otázky s tím související, a to nám pomůže přežít a ve stínu poledním zjistit, že ty otázky byly důležité, né odpovědi na ně.

Myšlenky supr,
forma taková, že až odrazuje od nalezení těch myšlenek. Což je škoda.
Věřím, že jen pro Tebe může být lehké se hodně zlepšit! F.

Felix 09:36:04  09. 08. 2009

prozatím se mi hodně nelíbí rýmování, a vůbec formální stránka celkově.
Budu nad tím ještě přemýšlet...

Ireth Míriel 17:46:41  07. 08. 2009

Díky :)
Jen chci upozornit, že tam 2x slovo "poslední" není..

Laminie 08:58:31  07. 08. 2009

Ahojky,
tak tahle báseň se mi líbí je super. Dobrý rým a dobrá myšlenka. Je tam budoucnost ke které se svět pomalu blíží.

Jediné co mi bouchlo do očí je jak tam máš dvakrát to poslední.

Jinak známkuji za nejlepší možnou známku .OD

Mrknu i na něco dalšího u tebe.

Váš názor:
Jméno:
E-mail:
Názor:
  
Aby byl váš názor zařazen, musí být vyplněna alespoň pole Jméno a Názor
Technická pozn.: Nepoužívejte HTML, značky jsou automaticky ostraněny

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Jeremiho Čítárna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2000 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
URL: http://fantasy-scifi.net/citarna/

Všechna práva vyhrazena. Žádnou část stránky není dovoleno použít či reprodukovat bez souhlasu autora.