Numenorské a Dúnadanské kalendáře
Královský kalendář INumenorejci (a z nich pocházející Dúnadané z Arnoru a Gondoru) si rozdělili eldarský Loa na kratší období- měsíce (Astar) o pravidelné délce a drželi se zvyku začínat rok uprostřed zimy. Dúnadané zavedli sedmidenní kalendář a začli den-ré počítat od východu slunce do západu slunce. Stejně jako Eldar měli v roce samostatné dny, které napatřily k žádnému z Astar. Pro vyrovnání dnů v přestupném roce (kromě posledního roku v století, jež se nazýval Haranyë) se místo Loendë dávali dva Enderi.
Královský kalendář I zavedli potomci Adanů (potomci z tří lidských domů za války v Beleriandu v prvním věku) při osídlení ostrova Numenoré pod vedením Krále Elrose. Tento kalendář převzali i vyhnanci při pádu ostrova (viz. Akkalabeth). Královský kalendář I platil v Arnoru i Gondoru do doby zavedení Správcovského kalendáře správcem Gondoru Mardilem. Správcovský kalendář
Pro snížení chyb a doplnění tisíciletých deficitů vydal správce Gondoru Mardil Voronwë revidovaný kalendář, který začal platit roku 2060 třetího věku a skončil opětovným zavedením královského kalendáře po 660 letech králem Elessarem> tím začal čtvrtý věk. Správcovský kalendář převzali všichni uživatelé západštiny (obecné řeči) kromě hobitů, kteří se dál drželi svého krajového letopočtu. Královský kalendář II
Tento kalendář byl zaveden králem Elessarem po pádu Barad-důr. Představoval návrat ke královskému letopočtu tak, aby začínal na jaře jako eldarský loa 25.března. Měsíce mají stejná jména; počínají nyní od víressë (náš duben), ale vztahovali se k časovým úsekům, jež obvykle začínaly o pět dní dříve než předtím (takže se kalendář posunul o pět dní). Všechny Astar měli po třiceti dnech, loa počínal Yestarë a končil Mettarë. V prostřed roku byli Enderi (neboli střední dny), z nichž druhý se jmenoval Loendë. 30.Yavannië byl tzv. Cormarë (neboli Prstenový den), jenž král Elessar ustanovil na počest Froda. Tento den se zdvojoval v přestupný rok. Jestli se z Ardy stala naše dnešní Země (jak se domnívá a napsal ve svém díle napsal David Day), tak se muselo změnit zákonitě i počítání času v Středozemi. Co bylo dál od zavedení Královského kalendáře II, není známo. |
Zbihlej Jakub |