22:24:54
19. 04. 2025

Místnost
Archeologie
Jeskyně Býčí skála se nalézá v jižni části Moravského krasu a je součástí rozsáhlého podzemniho jeskynního systému. Přijdeme k ni, jestliže z údolí řeky Svitavy odbočíme u Adamova do malého údolíčka s Křtínskym potokem, které se nazývá Josefské údoli. Asi po 5 km cesty v krásném přírodnim prostředí se údolíčko rozšiřuje, vytváří malou planinku, na jejíž levé, severovychodní straně vyčnivá ze zalesněného úbočí mohutná a rozeklaná skalni stěna. Otvory v ní je možno proniknout do podzemního bludiště chodeb jeskyně Býči skály. Nizká vstupní chodba, která poněkud klesá pod úroveň údolí a od níž odbočuje další chodby do vlastních prostor Byči skály, ústí do prostorné dutiny. Tato "předsíň" je asi 50 m dlouhá, zhruba 20 m široká a 12-16 m vysoká. Denní světlo a sluneční paprsky pronikají do předsině otvorem ve skalní stěně, zvanym "okno", čímž se zde vytváří zvláštní tisnivá nálada.

Místnost má od 20:03:07  13. 12. 2001 pronajatou Michal. Spolusprávce: Mordomor. Rodvaha.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   10   »» »

Adhil, vloženo 12:09:32  22. 01. 2016

Nene, co je odkopáno, tak byl zásyp (má jinou barvu a strukturu). Tím dostaneš přesný tvar výkopu jak ho do podloží v pravěku udělali - takový otisk domu je často jediné, co zbylo, dataci poznáme podle vztahu ostatních vrstev a podle přítomné keramiky. Proto je tak důležitá archeologická metoda, neodborným výkopem se tyhle otisky, doslova stíny minulosti, co nejde vzít do ruky jako movité artefakty, ztrácí.

No, a ten dům byl pravděpodobně polozemnice, řivnáčská kultura je má častě. Tady už je odkryté podloží, nad ním by ale ležela ještě vrstva půdy, ta ale byla narušená a je pryč. Možná i část podloží se během tisíciletí ztratila. Zkrátka, původní terén by byl výš, třeba metr a celá chata by do něj byla zahloubena víc (občas se dají rozpoznat i schůdky, třeba v mladších keltských nebo slovanských polozemnicích), zachovala se nejspodnější část otisku domu.

Hallorn, vloženo 11:26:00  22. 01. 2016

Adhil: Zajímavé je takové to zapuštění chaty, jako by byla v čtvercovém dolíku - to tak opravdu stavěli? Nebo to tak odkryli archeologové, aby se dostali na úroveň podlahy a kolem nechali neodkryté, takže teď je chata jakoby v dolíku?

Adhil, vloženo 21:58:59  20. 01. 2016

Bude to drobné, proto ten trochu legrační název chata (používá se v archeologii pro menší obydlí). Našel jsem v rychlosti jeden článek, co shrnuje nálezy stejných objektů této kultury v Čechách a pohybuje se to v rozmezí cca 2-4 metry jedna strana.

Arenga, vloženo 21:28:34  20. 01. 2016

jenže nevíš, z jakého je to úhlu a jak daleko ten plot je

Genevieve, vloženo 21:22:42  20. 01. 2016

podle toho plotu vedle, který má obvykle cca metr a půl tuším rozstup (ale to hádám) by to šlo určit :-) (jako měřítko lepší, ale pro představu asi doprí)

Arenga, vloženo 21:15:47  20. 01. 2016

chtělo by to nějaké měřítko, mám docela problém představit si, jak je to ve skutečnosti velké

Adhil, vloženo 21:03:43  20. 01. 2016

Jo, nenapsal jsem, že je to Barrandov :-) Fotka není moje, jen se mi líbila.

Adhil, vloženo 21:03:23  20. 01. 2016

A tohle je taková pěkná jednohubka, hezké na pohled. Chata řivnáčské kultury, eneolit, 3100-2800 př. n. l. I v našich luzích a hájích máme moc půvabné objekty.

Adhil, vloženo 11:36:07  12. 01. 2016

http://www.mustfarm.com/progress/site-diary-12-discovering-our-first-house/

Fenomenální výzkum Cambridge University ve Whittlesey u Peterborough. Mimo další věci se podařila identifikovat předtím nejasná dřevěná struktura. Je to velký kruhový dům z doby bronzové, zachovaly se kompletní kůly jeho stěn a spousta detailů. I další články na té stránce rozhodně stojí za pozornost.

verlit, vloženo 22:17:41  30. 12. 2015

Já myslím, že je to ještě mnohem starší informace, jsem si prakticky jistá, že jsem ji slyšela v nějakém dokumentu minimálně šest, sedm let zpátky a ani tehdy to nebyla novinka.

Nimitz, vloženo 22:16:21  30. 12. 2015

velký článek byl o Stonehenge i v National Geographic, tak před rokem a půl (musel bych se podívat do skříně) a tam to také myslím bylo

Arenga, vloženo 21:41:57  30. 12. 2015

ano, vcelku, i s okolní zeminou a nejlépe levitací ;-))

verlit, vloženo 21:39:48  30. 12. 2015

Jinak k té předchozí zprávě o Stonehenge - moc nechápu, proč se to považuje za nějakou novinku roku.

Že jsou "zelené" vnitřní kameny Stonehenge těžené ve Walesu a poté přesunuté na Salisbury plane se ví už dávno, zmapovaná je i cesta, kterou kameny dopravili. Nepřipadá mi to jako vůbec žádná novinka.
A že ho přepravili rozebrané - to ho jako měli přepravovat vcelku nebo jak si to autor článku představoval? :-)

verlit, vloženo 21:36:49  30. 12. 2015

10 archeologických objevů roku 2015:

http://www.ceskenoviny.cz/kultura/zpravy/heritagedaily-10-archeologickych-objevu-roku-vcetne-ceskeho/1297552

Nimitz, vloženo 07:50:58  26. 12. 2015

Mezi Přemyslovci mohli být Vikingové, věří vědci. Zkoumají desítky ostatků

Nimitz, vloženo 00:41:36  26. 12. 2015

Stonehenge se do Anglie přestěhovalo rozebrané, ukazují nálezy

Nimitz, vloženo 17:43:40  22. 11. 2015

1,700-Year-Old Roman Mosaic Discovered During City Sewer Construction Project

Hallorn, vloženo 15:26:37  22. 11. 2015

Adhil: A souhlasím, že nám antika chybí. Ty národy na území býv. římské říše to muselo kdysi ohromně inspirovat - mít kolem sebe silnice, akvadukty, občas narazit na nějakou podobnou mozaiku... Vědět, že i když člověk žije v primitivních podmínkách, kdysi tu existovala civilizace, která dokázala ohromné věci. A že to lze, dokázat ohromné věci.

Hallorn, vloženo 15:51:30  21. 11. 2015

Jak vlastně archeologická věda hodnotí naplavené nálezy? Když uvážíme, že veškeré nálezové okolnosti přišly vniveč?

Adhil, vloženo 14:56:06  20. 11. 2015

Super aktivita. U nás se někdy dají najít středověké střepy v zákrutech řek, to je taky kolikrát moc pěkné, přemýšlet kde se tam vzal.

A sice vzdáleně, ale navážu na Hallorna. Někdy si říkám, že nám tady ta antika hrozně chybí. To musí být zážitek něco takového odkrývat:

https://www.thevintagenews.com/2015/10/19/2200-year-old-stunning-mosaics-discovered-in-ancient-greek-city/?src=fba&type=wca&page=tvn

« ««   10   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php