02:35:19
30. 11. 2024

Místnost
Ve svitu měsíce, flirtuju nejvíce

místnost o lásce, flirtu, partnerství ale i sexu...a zrovna se bavíme na...
Spiderův účet...

Místnost má od 10:01:43  16. 01. 2002 pronajatou Spider. Spolusprávce: Spider.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   70   »» »

Sheritra, vloženo 17:37:45  03. 02. 2015

Co se týče vlaku a shazování obézního pána, jak vůbec vím, že v tom vlaku není 50 dalších lidí, které můžou přijít o život při vykolejení vlaku?

Ginny, vloženo 17:33:21  03. 02. 2015

Cemi: pak mi asi uniká smysl morálních dilemat. Můžu si hrát na "kdybych byla chirurg" nebo "kdybych stála na mostě", ale tvářit se, že svět, fyzika a lidský organismus funguje jinak, než ve skutečnosti funguje, to už je pro moje myšlení moc.

Kdyby mohl darovat orgány náhodný bezdomovec, mohl by je darovat každý druhý, tak jak můžou chybět?
Kdyby dokázal zastavit vlak tloušťík na kolejích, zastavila bych ho i já, takže do dilematu přibývá možnost obětovat sebe pro ostatní.

verlit, vloženo 17:21:48  03. 02. 2015

Cemi: Jenže to je právě ten háček - to "kdyby to tak šlo" je ve skutečnosti "ale ono by to tak nešlo" - řešit potom jakési hypotetické morální dilema v hypotetické, zcela jasně reálně nemožné, situaci je jakási konstrukce na druhou až na třetí...čímž se to podle mého osobního názoru stává zcela nesmyslné.

Je to pro mě na úrovní otázky - kdybyste hypoteticky měli rozhodovat o tom, jestli se ve slově "potkan" bude psát měkké nebo tvrdé i/y, pro které byste se rozhodli? Situace je nesmyslné, tudíž spekulování o jejím řešení je ještě nesmyslnější.

Eirellin, vloženo 17:06:13  03. 02. 2015

Jo, to je fakt, že by těch pět + ten bezdomovec byli kompatibilní asi moc pravděpodobný nebude....
každopádně mi to připomnělo jeden případ z "doktůrků". Přivezli jim tam holku, kterou už tam v minulosti měli po pokusu o sebevraždu, v poslední době byla zas psychicky mimo, takže diagnóza pro ně byla jasná. Zachránit se jim jí tentokrát nepovedlo, tak aspoň použili hezky z vesela její orgány pro tři jiný lidi... dva z nich už to měli za pět minut dvanáct... Nicméně, následně vyšlo najevo, že holka měla vzteklinu... a pacienti jim postupně v rychlém sledu pomreli... konec pohádky...

Cemendriel, vloženo 16:54:25  03. 02. 2015

O tom ta otázka vůbec není, otázka je "kdyby to takhle šlo", vyměnili byste život jednoho člověka za život dalších pěti lidí? Ano - proč? Ne - proč?

Aditu, vloženo 16:49:30  03. 02. 2015

Cemi: aby všech 5 nemocných mohlo dostat orgány od jednoho člověka, musí být i těch 5 vzájemně kompatibilních, ne? Ginny imho nemluví o tom, že by si muselo těch 5 nemocných cokoli darovat, jen že by museli být "kompatibilní"...

Aditu, vloženo 16:48:16  03. 02. 2015

Nemluvě o nutnosti podávat imunosupresiva těm, kteří transplantaci potřebují, jinak umře všech 6.

Cemendriel, vloženo 16:48:08  03. 02. 2015

Ginny, taková možnost není, orgány ani jednoho z těch nemocných nejsou přijatelné pro transplantaci... a nejde o to, jestli by to opravdu v reálu šlo, jde, jak říká verlit, o to proč je v jednom případě pět životů místo jednoho v pořádku a v druhém ne (tedy pro někoho to možná není v pořádku ani v jednom případě).

Nutno taky říct, že účel morálních dilemat je spíše umožnit člověku utříbit a přetříbit si vlastní morální hodnoty a názory... ne vyřešit danou situaci správně (jasně že je to pitomost a nikdy se nám nic takovýho nestane), spíš se zamyslet nad tím, proč mi tohle přijde správné a proč tohle ne, co za tím vlastně vězí? =)

Ginny, vloženo 16:28:40  03. 02. 2015

No, jako špičkový chirurg bych asi věděla, že je velmi nepravděpodobné, aby se mi v jedné ordinaci sešlo šest lidí, kteří by si mohli navzájem darovat orgán, ne? (Nebo se nějak výrazně liší nároky na dárce v případě různých orgánů?) A kdyby přece jen, je tu ještě možnost kvalifikovaně odhadnout, kdo má nejmenší šanci přežít transplantaci, a použít jeho orgány.

verlit, vloženo 16:18:37  03. 02. 2015

Jo, jo, podobné situace jsou oblíbené na teambuildingu nebo různých školeních, ale popravdě je beru spíš jako zábavu a důvod se hezky pohádat :-), vážně se brát nedají.

Vzhledem k tomu, že v reálu by se člověk zachoval jinak a vzhledem k tomu, že v žádné takové situaci bychom ve skutečnosti nemohli "kvalitu" jednotlivých lidí nijak realisticky vyhodnotit a porovnávat, jde v podstatě jen o to, jestli je pro někoho přijatelné se rozhodovat matematicky (jeden život je méně než pět životů) nebo ne (každý život má nekvantifikovatelnou cenu).

No a my realisti řešíme, že v každé podobné situaci existují alternativních řešení, která nevyžadují, aby se člověk dopustil "oprávněné" vraždy :-)

Bilbo, vloženo 16:16:13  03. 02. 2015

U toho případu s transplantací to je IMHO více zajímavější, když přidáte faktor, že by se taková praktika běžně používala, ne že to je izolovaná situace.
Představte si, jak by fungovala taková šílená společnost, ve které by bylo normální, že sem tam nějakého člověka bez domova legálně odtáhnou z ulice nebo čekárny u doktora, zabijí a rozporcují "pro blaho ostatních" :-)

Nimitz, vloženo 16:06:51  03. 02. 2015

Vtip je v tom, že u toho tlouštíka se musíte rozhodnout ihned (a nést si za to následky), vaše sebemenší zaváhání zaviní smrt pěti lidí. U bezdomovce sice také není moc času, ale nějaký čas na rozmýšlení tu je a tím se to stává plánovanou a kalkulovanou vraždou. Jako lékař můžete i nějak zamaskovat jeho příčinu úmrtí a následně za jeho smrt nebýt potrestáni.

Cemendriel, vloženo 15:58:46  03. 02. 2015

To je právě to, proč má podle tebe bezdomovec větší právo na život než tlouštík? V obou případech vyměním jeden život za pět jiných životů.
Tak kde je rozdíl? Proč bys bezdomovce nechal žít a tlouštíka zabil? Nevíme okolnosti, nevíme, kdo z nich má šťastnější život, nevíme, kdo z nich se dožije většího věku, kdo z nich má doma děti (spíš tlouštík tipuju =D) ... A myslím, že manželky těch lidí, co potřebují transplantaci, by ti určitě taky donesly nějaké bábovky. =)

Orki, v té přednášce, co zmiňuje Corfe, právě navazují takhle dvě dilemata na sebe, přijde mi, že takhle jedno s druhým smysl dávají, i když nevíme okolnosti.

Frakira, vloženo 15:48:49  03. 02. 2015

Jenže ten obézní člověk začal přibírat kvůli dlouhodobým zdravotním problémům spojených s nemožností se hýbat, kterých se zbavil teprve před několika měsíci. Za těch pár měsíců zhubl několik desítek kilo, co vzhledem k jeho váze sice není moc, ale dává to jemu, manželce i dětem naději, že jednou znovu začnou normálně fungovat - až dokud nepřiklušou policajti a neoznámí jim, že Nimitz tatínka shodil z mostu...

(a to ignoruji fakt, že na rozdíl bez bezdomovce by to sotva bylo bezbolestné)

(ale já jsem zatížená na takové ty happyendy, kde tlouštík zhubne 150 kg kvůli své vysněné princezně a žijí spolu šťastně až do smrti, mě si nevšímejte)

Nimitz, vloženo 15:15:57  03. 02. 2015

Asi by mě potom zavřeli za vraždu, ale snad by mi následně z vděčnosti nosily manželky těch dělníku do vězení bábovku na přilepšenou...

Nimitz, vloženo 15:08:52  03. 02. 2015

Cemi: bezdomovce bych nechal žít

Ale ten případ na mostě - když si představím, že každý z těch dělníků, (co jsou tak zabráni do práce že žádný nekontroluje jestli jede vlak) má doma manželku a kupu kudrnatých dětiček s modrými velkými kukadly, které pláčou a ptají se "Kdy už příjde domů tatínek, slíbil mi že mi pomůže s domácími úkoly", nebo "Slíbil mi že půjdeme pro štěně do útulku" a srovnám to s panem Otesánkem, jenž snědl mámu, snědl tátu, snědl i dědu a bábu, a teď ho delirium z hladu postavilo na nohy (předtím se několik let nemohl hnout z postele), tak u mě vyhrávají ty uplakané dětičky.
Jen opravdu nevím, jak bych ho shodil dolů, snad bych ho mohl zezadu něčím praštit do hlavy a on by přes to zábradlí přepadl :-)

Orki, vloženo 12:14:08  03. 02. 2015

Protože přehození výhybky nejsnáz ukazuje podstatu stiuace, kterou se pak snaží nacpat na další tj. čas jede a pokud neuděláš nic stane se větší zlo. Tomu můžeš zabránit tím, že přímo vykonáš akci, která má za následek zlo menší.

Imho je ale korektní se tak zeptat pouze v případě, řekněme, té výhybky. Další situace, hlavně ta lékařská, pak naznačuje mraky souvislostí a okolností, nad kterýma by člověk musel uvažovat a zároveň se snaží stavět to tak, že o ně nejde.

Cemendriel, vloženo 12:03:24  03. 02. 2015

Corfe: Ano, mimo jiné, psala jsem projekt na téma morální rozhodování. =)

Frakira: To je pravda, ale myslím, že je to spíš o nějakém tvém pojetí morálky než o tom, jestli bys to reálně udělala... zkrátka jestli ti to připadá jako správné nebo nesprávné. =)

Frakira, vloženo 11:53:08  03. 02. 2015

Cemedriel:
fuj.. ještě chybí povídání o tom, jak jsou úspěšní ve svých oborech, co dělají pro lidstvo, ale i přesto tráví každou volnou chvilku se svými malými dětmi.

Já se musím přiznat, že jsem se s těmito dilematy setkala v testu poprvé v životě a docela to se mnou zamávalo.

Nicméně zajímalo by mě, jakou mají takovéto testy vypovídající hodnotu - věřím, že pro množství lidí je snadné zaškrtnout, že přehodí výhybku, ale přehodit ji by reálně nedokázali. Stejně tak věřím tomu, že člověk, který si nepřipustí, že by něco takového byl schopen či ochoten udělat, by to v reálně nastalé kritické chvíli přehodnotil.

Corfe, vloženo 11:50:08  03. 02. 2015

Tady někdo koukal na přednášky Michaela Sandela z Harvardu. :)

« ««   70   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php