09:37:38
28. 11. 2024

Místnost
Strom hudby
S
T
R
O
M
HUDBY

Místnost má od 15:11:28  10. 03. 2002 pronajatou toomz. Spolusprávce: PetrKor.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   60   »» »

PetrKor, vloženo 14:11:12  10. 03. 2009

Gobers: Kterýto klavírista si to vozil vlastně ten svůj klavír? Nějakej rusák :)

Gobers, vloženo 18:10:33  09. 03. 2009

Bellatrix: Nejde jen o rozdíl ve zvuku (který je - při vší úctě k výrobkům českého původu - mezi Petrofem a Steinwayem velmi značný), ale například i v tom, jak se chová klavír v úhozu a podobně. Vyváženost mechaniky, barva zvuku, způsob šíření zvuku deskou a prostorem, samozřejmě také "trvanlivost", to všechno jsou faktory, které rozlišují mezi dobrým, velmi dobrým, skvělým a nejlepším.

Nebývá zřídkavé, že koncertní klavírista dostane na zkoušce k dispozici dva, tři klavíry různých značek (všechny špičkové) a vybírá si, který mu vyhovuje z hlediska úhozu, barvy zvuku a podobně.

Pak jsou samozřejmě i některé speciálnosti, například rozšířený rozsah, čtvrtý pedál a podobně, které se pojí s konkrétními značkami a pokud je pro nějakou skladbu potřebuješ, tak tím máš výběr klavíru daný.

Bellatrix, vloženo 08:41:48  05. 03. 2009

No to já taky ne, to byla spíš taková napůl řečnická otázka :)

Tinne, vloženo 07:38:30  05. 03. 2009

Klair: zkus
http://www.rozhlas.cz/ctenarskydenik/portal/ />
Jinak mohu poradit skvělou místnost na Okounovi:
http://www.okoun.cz/boards/knizky_do_usi

toomz, vloženo 22:33:59  04. 03. 2009

Jo ták, no ano, určitě to je o kvalitě nástroje, není to jen o zavedené značce. Ale na detaily se musíš ptát klavírístů, já o tom vyprávět nedokážu :)

Bellatrix, vloženo 22:21:34  04. 03. 2009

toomz: no jasně, klavír od klavíru se liší, ale mně jde spíš o tu značku. Proč je Stainway o tolik dražší, než třeba Petrof? Je opravdu takový rozdíl v kvalitě? Nebo tam hraje určitou roli i "módní" zvuk...?

toomz, vloženo 22:17:54  04. 03. 2009

Ha, to by ses divila! Zeptej se klavírístů, jaký je nejlepší Steinway v Praze. Jejich odpovědi se moc lišit nebudou. Každý nástro je jiný a předtím, než ho nějaká instituce koupí ho dlooouze dlooouze vybírá.

Bellatrix, vloženo 22:11:32  04. 03. 2009

No zrovna u těch klavírů by mě to zajímalo. Steinway je prostě značka, ale domnívám se, že u špičkových pián už ten rozdíl v kvalitě nemůže být snad tak velký... (8-o

toomz, vloženo 21:58:33  04. 03. 2009

Bell díky za poznámku, řeklas to krásně :) Dneska jsem se vrátil ze zájezdu a bavilo mě, jak se muzikanti dokážou bavit hodiny a hodiny jen o nástrojích. Že ta a ta flétna má takový a takový zvuk a že jiná je zas měkčí a spíš vhodná pro asiaty než evropany atd., prostě to jsou ultradetaily, které činí každý nástorj jedinečným. Nebo třeba klavír. Králem je samozřejmě Steinway. Kvalitního koncertního pořídíte již za čtyři melouny. Proč stojí Petrof o půlku míň? Co činí ten rozdíl dva milióny?

Já teda nejvícero rozumim cellu, ale i tam teda zatím nabírám zkušenosti.

Klair, vloženo 00:13:54  04. 03. 2009

Zkusím to tady - mamina teď po operaci chvilku neuvidí, ráda bych jí dala nějaké mluvené texty. Nevíte o něčem volně stažitelném? rozhlasové hry, audio knihy a tak? Popřípadě nemáte k dispozici?

Bellatrix, vloženo 20:03:23  02. 03. 2009

Tak já vám do toho skočím, jo?
Letos jedou na Eurovision Gipsy.cz, konečně je ČT vybrala sama bez soutěže a diváci můžou jen vybrat písničku (http://www.ceskatelevize.cz/specialy/eurosong2009/vice ). Třeba to tu někoho zajímá :o)

Jinak jen taková poznámka na okraj k tomuhle očividně kontroverznímu tématu - hrála jsem v životě pouze na akustické nástroje a můžu říct, že možnost hrát si tam se zvukem je dost velká, i když samozřejmě pouze v určitých mezích. Ale porovnejte třeba Andersonovu flétnu (Jethro Tull) s tím, co je na začátku Smetanovy Vltavy. Je to úplně jiný zvuk (no dobře, ne úplně, ale rozdíl, slyšitelný i pro laika, tam je). To samé klavíry - nejen že je každý kus trochu jiný, jak už tu někdo pravil (i od jedné značky), ale každý hráč na něj vytváří tón trošku jinak. Největší klavírní borci dokážou hrát na piáno tak, že s trochou nadsázky zastoupí celý orchestr.
Předpokládám, že toomz myslel hlavně na tohle. Samozřejmě, že nastavit něco obdobného na těch elektronických zařízeních, je taky práce a chce to cit a umělecké střevo a kdo ví co ještě, ale je to jiný druh kumštu, než hraní na akustický nástroj. Rozdíl je v tom, že na akustické nástroje se přímo tvoří zvuk v každém okamžiku hraní, pokaždé znova, bez možnosti něco nějak předdefinovat.
Tak se na toomze nezlobte :) Já si myslím, že se běžně lidi k vážné hudbě tolik nedostanou, a pokud už jo, je to pro ně tak jiné, než to, co do té doby poslouchali, že je těžké to vstřebat. S moderní architekturou a třeba malířstvím je to opačně. Jsme (alespoň u nás) tak obklopeni starými domy a freskami a historickými centry měst, že nás pak každá moderna zaskočí. Na to staré jsme zvyklí. Nejde tedy ani tak o vzdělání ve smyslu "vzdělaný/nevzdělaný", ale o to, k čemu se člověk v životě dostal a měl možnost to nějak poznat.
A kromě toho je tu navíc ještě osobní vkus...

Elwin, vloženo 01:52:25  26. 02. 2009

A jeste me napada, ze kdyz jsem posledne nesla basu, nekdo rikal "hele, ona ma kytaru". Uznavam, ze byla elektricka. Cimz jsem doufam vycerpala sve nevtipne vtipy na dalsi mesic

Elwin, vloženo 01:49:08  26. 02. 2009

toomz: jasne a ja si pamatuju, jak na kulturnim zazitku ve velke sini nejaci vtipalci hazeli po publiku lentilky. To jsou zase reci tohlecto. A ze by byl hudebni vkus o vzdelani se mi nezda. Ale tedy budiz, jsem rada ze jsem nevzdelana.

toomz, vloženo 18:18:48  25. 02. 2009

Abych furt jenom nekecal, tak tady je využití smyčců jako samplu moc pěkně využito: Portishead - Roads ;-)

toomz, vloženo 18:01:59  25. 02. 2009

Jo, ano, vypomínám si např. jak mě slečna polila celým pivem, jak mě osahával gay zezadu, jak mi ještě druhej den potom pulzujou ušní bubínky :) Jsou to zážitky jiného kalibru, ale... Ale :) Na druhou stranu chápu, že je děsně těžký se dostat ke klasice, poeač ona sama moc sexy ani vybízivá není. Je to o celkovém přístupu a vzdělání, u náse se obecně na kulturu dává pěkný prd (třeba narozdáíl od Španělska, kde je to ted samá nová koncertní síň).

A mimochodem dneska mi zas za zády jedna babička povídala směrem ke své dcerce - no, podívej, má na zádech basu. No že bych se na to nevyto :)

Elwin, vloženo 17:18:09  25. 02. 2009

toomz: já mám zase pocit, že na neklasických koncertech během té hodiny a půl hluku také vzniká skupinová atmosféra. Sice jiného typu, ale zase je příjemnější mě :o)

toomz, vloženo 21:14:18  24. 02. 2009

Jo, jasně, je zas fakt, že třeba na poslech doma na pořádné bedny je spousta popíku nebo elektroniky zážitek jak fík.

Nimitz, vloženo 21:06:48  24. 02. 2009

Mě je celkem jedno jaký je nástroj, ikdyž klasiku mám raději na klasické nástroje, elektroniku na elektronické.
Rozhodně si jak rád poslechnu například Chačaturjana v podání filharmonie, tak třeba Ricka Wakemana a jeho úžasné klávesové kompozice

toomz, vloženo 20:52:23  24. 02. 2009

Jinak jsem moc rád, že se tu o něčem po době bavíme, a že je to v intencích pěkné debaty :) Jenom mě trochu zamrzelo slovo "elitismus". Vypadá to, jako kdybychom se vůbec neznali, doufám, že z mých názoru a veškerého konání vyplývá, že jsem zásadně proti elitismu a vážné uměleckosti jako takové :)

Asi to způsobila moje formulace "hudební myšlenka". Celé to jsem psal pod dojmem návštěvy jednoho koncertu v Teplicích, docela povedeného. V druhé půli jsem si byl poslechnout Šostakovičovu první symfonii. Dostal jsem se do nálady, kdy jsem vnímal celý sál i s posluchači a orchestrem, někde uprostřed se zmítal dirigent :) Občas se mi do hlavy dostanou takové šíléné vize. Jako třeba při potlesku - všichni najednou začnou plácat rukama a vydávat tleskavé zvuky. Jasně, samozřejmost, ale někdy mi to přijde jako slušný úlet :) Jak když zvířátka panáčkujou :) Nu a ten večer jsem si zas naplno užíval ten fakt, že se tolik stovek lidí oblékne do večerního obleku, každý doma udělá ty své rituály před odchodem, dorazí do sálu, odloží kabát a jde si poslechnout 1,5 hodiny hudby. A to v sedě a mlčky. Vždyť je to přece nádhera. Občas se sálem linou nepopsatelné atmosféry, no fakt! Někdy je přímo cítit, jak jsou všichni naladěni na jednu vlnu. (Z pozice hráče se to někdy vnímá ještě líp.) No a právě při těchto momentech je krásně. Tam se můžou tvořit ty myšlenky, v klidu, rodící se z tichosti. Když si vezmu jakýkoliv jiný koncert, včetně jazzového, nic takového tam nastat nemůže. Oukej, zažil jsem koncerty ve stoje, kdy mi běhal mráz po zádech, nebo kdy jsem protančil celou noc jak janek, ale to není to, co jsem popisoval. To jsou jiné prožitky. Více či méně se ale dá říct, že pro mne podřadnější prožitky.

Jo tak tolik asi k rozdílu schopnosti předání myšlenky, napsal jsem to dost neandrtálsky, ale věřím, že si to přeložíte správně :)

toomz, vloženo 20:26:23  24. 02. 2009

Fio: Normální cello a obecně jemu podobné nástroje fugují tak, že smyčec s pomocí kalafuny (aby to "drhlo" :) rozkmitává strunu, následný rozkmit se skrz kobylku (to na čem drží struny) dostává na celou přední ozvučnou desku, jejíž kmity jsou vpodstatě tóny, co slyšíš. Tak nějak, baj vočko :) Elektrické cello funguje zprvu podobně - taky používáš smyčec, taky většinou kalafunu, také se rozkmitává kobylka. Ale namísto ozvučné desky se již přímo tyto kmity snímají snímačem, který pak elektricky žene zvuk dál. Proto tyto cella můžou měřit centimetr :)

« ««   60   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php