|
předem se omlouvám, tohle bude asi delší píspěvek, ne možná úplně souvislý, ale celý den v práci se mi to honí hlavou a nemám čas to pořádně sesumírovat. a těsně, než zapadnu do postele taky bohužel ne. nějak bych potřebovala, aby den měl tak o 5 hodin víc...
toomz: pomalu mě tímhle stavíš na stranu obhájců stahování všeho z netu bez jakýchkoli zábran a placení, takže prosím zvolni.
v podstatě se na věc dá dívat z dvou zásadních pohledů - autorova/umělcova a pak z pohledu "obyčejného" člověka a pak z jednoho dodatečného pohledu - průměrného blbce (zjevně bohužel většiny tohohle národa)
autorský/umělcův: "pracoval jsem, chci za svoji práci dostat zaplaceno". Naprosto pochopitelné, každý chce odměnu za svou práci a výkon.
obyčejný: "nebudu kupovat zajíce vy pytli a nejdřív si poslechnu, co si vlastně jako budu kupovat". a to jako je dost na místě, protože si člověk nekupuje v čr hudbu, ale licenci k jejímu poslechu (taky vtipná záležitost, doporučuju bližší průzkum autorského zákoníku v tomhle směru :)).
no, a pak je typicky česky vyhrocený (dementní, protože tak likviduje i dobré umělce): "když je to zadarmo a navíc legálně, co bych za to platil šílený prachy"
mně je nejsympatičtějí přesně řešení, jaké nastínil Louda u těch "nekolika kapel". Náklady na nahrání CD a případný výdělek získávat z koncertů, z prodeje CD okrajově a brát je spíš jako sebepropagaci. za koncerty si lidi rádi zaplatí (jak jinak si vysvětlit natřískané haly na koncerty, kde nejlevnější lístek stojí to samé jako 2-5 CD koncertujícího?).
přijde mi, že v současné době to funguje naprosto naopak. kapela koncertem propaguje jedno CD a z dobroty srdce, nebo nostalgie, přihodí pár starších songů. je to logické, CD se dá prodat daleko víc, než udělat koncertů, ale nelíbí se mi to. stejně jako se toomzovi a některým umělcům nelíbí, že si někdo stáhne hudbu z netu. už nerozlišujete lidi, co jsou dementi, a lidi, co nechtějí kupovat zajíce v pytli.
pokud se někomu líbí hudba nějakého autora, tak má zájem na tom, aby autor tvořil dál, tzn. neumřel hlady a ideálně prosperoval, aby mohl hrát dál, tzn. zajde si na jeho koncert a pokud se mu autorova práce opravdu zalíbí, kupuje i jeho CD. na tenhle přístup ale musí lidi používat hlavu a nebýt vychvávaní jako tupci, ženoucí se jen za ziskem a stylem "hele, vole, sleduj, jak jsem to vochcal".
z druhé strany by umělci mohli pochopit, že internet není jejich obrovský nepřítel, ale že naopak může sloužit jejich propagaci. jednou za čas umístit na web CD zdarma, s možností donace za stáhnutí (bez DRM), pořádat koncerty (znám málo lidí, kteří upřednostňují nahrávky před koncerty) a vychovávat si svoje fanoušky. jenže to je běh na dlouhou trať :-/ |