02:18:17
21. 04. 2025

Místnost
Diskuse o nekonečně inteligentních věcech

Místnost má od 19:16:41  13. 06. 2002 pronajatou sekol. Spolusprávce: TŘI141592653589793238462643383.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   20   »» »

Hetta, vloženo 19:58:41  19. 04. 2010

Nemáte pocit, že chce osud Polákům něco naznačit ? V Katyni jim postřílejí elitu, když se tam letí modlit, tak jim spadne letadlo s prezidentem a další elitou, když je pohřeb, tak bouchne sopka a letadla nemohou létat a nakonec jim zemře kněz, který celebroval pohřební mši za kněze, který spadl v letadle. Asi měli nechat minulost spát.
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/197984-polsky-biskup-zahynul-pri-autonehode-kdyz-se-vracel-z-pohrbu-kaczynskeho.html

Zitra2, vloženo 17:18:02  02. 04. 2010

Orki: Nejdřív případ s automobily.
Kdyby bylo možné automobily vyrábět za minimální částky, pak musí klesnout jejich cena, ano souhlasím.
Kdyby výroba prvního nového automobilu byla neuvěřitelně drahá (trilión dolarů), ale tvorba dalších kusů by byla v podstatě zdarma. Potom by cena původního výrobce byla vysoká, ale cena neautorizovaných kopií by byla blízká nule. Pak by výrobce bez ochrany zkrachoval. Teď je otázka jak velké jsou náklady tvůrců hudby na výrobu nového CD. A kolik by se mělo platit distributorům!

Co se týče tvých otázek.:
1. Je v pořádku, když někdo prostě vylisuje víc CD a tím si zvýší zisk, téměř bez růstu nákladů?? No já myslím, že ano, pokud je cena rozumná.
Když si něčí CD chce koupit 200 osob, pak je po něm větší poptávka, měl vydělat víc, než, ten o jehož CD mají zájem 2.
Jen by v ceně CD neměla být započítána nějaká šílená provize, protože pak populární umělec vydělá exponenciálně víc, nikoliv lineárně.
2. A kde bere producent větší právo (na kopírování/ochranu před ním) než konzument, nebo výrobce/umělec, který musí každý kus vyrobit znova?? Tady si nejsem jistý že otázce správně rozumím. Jde o to, že producent může kopírovat a ostatní ne? A současně jde i o to, že umělec(například sochař) takovou ochranu nemá?

Fionor, vloženo 12:37:13  02. 04. 2010

On stejně ten umělec z výsledné ceny CD nemá příliš mnoho peněz - nákladů na výrobu prvních výlisků se nezbaví ale demoCD některých kapel se dají pořídit i za 50-100 korun a v ceně je i nahrávací studio, takže ty náklady jsou spíš (polo)uměle navýšené. Nicméně budiž - když už to musí mít design a drahé nahrávání (a zisk) tak se asi pod 100 kč nedostanu, pokud chci mít i zisk.
Kolik peněz se ale utopí v distribuci, propagaci a autorských právech?

Orki, vloženo 12:11:26  02. 04. 2010

IMHO:
Myslím, že první 2 případy nejsou úplně v rozporu s tím, co je v článku.

S tím kopírováním: ve chvíli kdy bude možné levně kopírovat například automobily, musí zákonitě klesnout jejich reálná (prodejní) cena -to je zákon nabídky a poptávky. Ve chvíli, kdy se to hlídá zákonem JE opravdu něco špatně a JE to uměle udržovaná vysoká cena.
U těch CD a dalších nosičů -cena by měla vyplynout z nákladů (ono co je produkce po vytvoření lisovacích matric? -velmi levné kopírování), předpokládaného objemu prodeje a dalších. Tyto levné nosiče by se pak pravděpodobně prodaly. Je špatně předpokládat, že když vylisujou 3x víc CD, budou mít 3x větší zisk (za stejnou práci a náklady -to je v pořádku??).
Defakto nejde o právo poslouchat/vidět, ale právo kopírovat. A kde bere producent větší právo (na kopírování/ochranu před ním) než konzument, nebo výrobce/umělec, který musí každý kus vyrobit znova??

Zitra2, vloženo 15:47:05  01. 04. 2010

Já osobně souhlasím s tím, že cena CD je nesmysleně vysoká, ve chvíli kdy vytvoření digitální kopie nestojí nic, tak je nesmysl držet ceny uměle vysoko. Je jasné, že když CD bude stát pět korun, tak si jich koupíte mnohem víc, než když jedno bude za 500 a pro společnost to jistě přínos má protože se tím šíří forma kultury.

Nicméně, ten článek se mi nelíbí. Jsou tam nesmysly, nedůslednosti a dokonce historické nepravdy, všechno zabalené do kupy vaty. To prostě jen mluví druhá strana, protipól hudebního průmyslu.

Příklady:
Odkazy na to, že autorskoprávní ochrana začíná až s fonografem, je blbost. Celé osmnácté století se v Americe kopírovali evropské knihy zákonům navzdory a bez souhlasu autorů, ti se pochopitelně bouřili.

Ti samí autoři se také živili psaním a psaním pouze a nikdo nepochybuje, že vyprodukovali neuvěřitelná díla, kdyby se Shakespearovi, Dunbarovi, či Chancerovi nedostalo honoráře za svou tvorbu, tak by sotva chtěli vyjádřit svého génia. Neměli by na to čas. Umění se většinou rozvíjí tam, kde jsou proto vhodné podmínky, včetně těch finančních.

No a nazávěr útok na zákoné vymáhání autorských práv. Zdůvodněno tím, že nikdo nehlídá, jestli si předěláme svoji fábii. No tak, to je něco jiného, než vytvoření kopie. Kdyby se dal za 50000 kč koupit stroj na kopírování automobilů, tak by to asi někdo hlídal. ... Prostě ta analogie je chybná, autor článku vidí to co vidět chce, tohle není podklat pro rozumnou diskuzi, ale jen pro heky typu: Ano, konečně to někdo řekl. A jak panečku.

Orki, vloženo 13:50:36  01. 04. 2010

Já se s tím ztotožním takřka zcela.. navíc je to napsané tak pěkně, jak bych se já nikdy vyjadřit nedokázal (bez vztekání). Doufám, že si to i při větší délce přečte co nejvíc lidí (tj linkněte to třeba i do věštce)

Petd, vloženo 13:13:05  01. 04. 2010

Opravdu dobrý článek, hodně věcí v něm je pravdivé a dá se s nimi souhlasit.

Jinak s tou kopií je to pravda, musíme si ujasnit za co platíme, jestli za obsah nebo formu.

Fionor, vloženo 10:40:21  01. 04. 2010

Proto jsem to vložil. Neztotožňuji se s tím názorem úplně stoprocentně, ale faktem je, že raději zaplatím za živý koncert, než za předražené CD, ze kterého kapela uvidí pár korun.
A onen názor na poškozený nosič mě opravdu zaujal - zajímalo by mě, zda mám opravdu právní nárok požadovat výměnu zničeného CD/DVD jen za cenu média, protože jsem již zaplatil za právo vlastnit a užívat kopii.

verlit, vloženo 10:25:09  01. 04. 2010

To je zajímavý pohled na věc, která má leccos do sebe.

Fionor, vloženo 10:20:09  01. 04. 2010

do věštce to nepatří, je to nekonečně inteligentní a je to téma do diskuse (i když jednostranné)

http://pixy.cz/pixynergia/2010/03/21/zapomenme-na-autorska-prava

Sikar, vloženo 15:27:53  31. 03. 2010

heh... aby to pochopila i Penny...

je večer, nacházíme se ve starověkém Řecku...

jen asociace...

Petd, vloženo 13:58:48  31. 03. 2010

Zitra2: ad a, já černé díry nedělám ad b, i tak nevím jak to napsat zcela polopatě. Jde o to, že jsi na napsal správně, každá černá díra září, a to relativně ke své velikosti tím víc čím je menší. Zadruhé pokud by měla růst tak se k ní musí dostat částice tak blízko a s tam malou energií aby ji mohla pohltit nebo tak přesně aby ji zasáhla. Nevím jak to ještě zjednodušit.

Btw: s těma rozměrama je to složité, teoreticky by měly být samy do sebe zavinuté, ale mám o tom jen zběžné představy.

Fionor, vloženo 13:38:10  31. 03. 2010

Spider/Penny: Dvě hrudky hmoty udělají bum a by budeme měřit jak velké BUM to bylo a co se během toho stalo. O zbytek vysvětlení požádej Shelodona (to by mělo ukojit tvou zvědavost i zlikvidovat chuť se dál ptát) :)

Zitra2, vloženo 12:54:54  31. 03. 2010

, že jsme teď vyprovokovali ... královský plurál nepoužívám.

Zitra2, vloženo 12:53:53  31. 03. 2010

Spider: No já tajně doufám, že jsem teť Petda vyprovokovali a že se o to pokusí:o).

Spider, vloženo 12:50:43  31. 03. 2010

zitra2: ktere kazdy pochopi???

to se moc omluvam ze nejsem Geek, ja TBBT jen sleduju, ja v ni neucinkuju...

neslo by to vysbetlit tak aby to pochopila i Penny? :D

Zitra2, vloženo 12:47:29  31. 03. 2010

Petd:
No černou díru si představuji, jako něco, co má Schwarzschildův poloměr větší, než je samo těleso.

Pokud je mi známo, tak ve chvíli, kdy se něco takového stane, tak takové těleso nepůsobí na své okolí žádnými odpudivými silamy, tedy je jedno, že se ty částice musí dostat blízko.

Ale černá díra by měla vyzařovat tím rychleji, čím je menší, takže by mělo vyzařování převážit nad pohlcováním.

Je otázkou do jaké míry se bude teorie na které tento předpoklad stojí ověřovat experimentem v Cernu, ale já nechci vést žádnou odbornou debatu, jednak na to nemám a druhak Cern podporuji, jen jsem chtěl poprosit o nějaké nestranné populární vysvětlení, které každý pochopí a rád si ho přečte.

Spider, vloženo 12:47:02  31. 03. 2010

co myslis tim ze je vice nez 4 rozmery...jako obecne...vic nez ctyri rozmery? jakoze se to nevi jiste...

ze tu mame sirku. delku, vysku a cas a pak jeste neco? trebe spotrebu? (to by mohla byt rozmera ne?)

Petd, vloženo 12:21:19  31. 03. 2010

Zitra2: tak zaprvé, co si představíš pod tou černou dírou? Skutečnost, že vznikne srážkou dvou protonů, znamená, že bude mít maximální hmotnost dvou protonů plus energie v cms... tedy cca 7 TeV a tomu odpovídající gravitační přitažlivost (odpovídá cca 7 000 protonů)... tedy aby se mohl zvětšit musela by se k ní přiblížit další částice tak blíž něž je průměr jádra atomu. Další drobnost všechny černé díry vyzařují fotony, takže pokud by se velmi rychle do ní nedodávala hmota potažmo energie tak se malá černá díra velmi rychle vyzáří. No a ještě notička na závěr, ta pravděpodobnost tu jen za podmínky, že je více než 4 rozměry a i pak jen možná.

Zitra2, vloženo 12:01:46  31. 03. 2010

No když máme takové štěstí, že Petd se hlásí k oněm experimentálním fyzikům, tak se ho zeptejme.

Petd: Na základě čeho se nemusíme bát? Pravděpodobnost vzniku mikrosingularity (malé černé díry) tu je, neuškodí nám pokud vznikne? Mohl by si to pro nás populárně vysvětlit?

« ««   20   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php