06:32:24
07. 07. 2025

Místnost
Bylinky, felčarství a drobná domácí magie
Bylinky, kytičky, nemoci, choroby - vítejte v zdravotně-zahradnické místnosti. :)
Stejně jako různé čarodějné bejlí, tak i okopávání zahrádky vás může dohnat ke zdraví i nemoci, a proto se nebojte podělit o to, co vás bolí, co vás nebolí, co vám vyrostlo, co vám uhynulo, žádejte o radu nebo ji sami poskytněte. Tohle všechno sem patří :)

Místnost má od 12:33:12  19. 08. 2002 pronajatou Varda. Spolusprávce: Narwen. Rachel.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   12   »» »

verlit, vloženo 16:00:57  24. 03. 2017

Podle mojí zkušenosti mají babičky za svaté hlavně to, co slyšely v televízi nebo četly v Plesku :-)

Jak to napsali, tak je to směroplatný a nikdo jim to nevymluví. Ani pan doktor, hlavně ne, pokud v televizi to slyšely od jiného "pana doktora" v Ordinaci z Růžové zahrady :-)

Cemendriel, vloženo 15:36:48  24. 03. 2017

U vysokoškolsky vzdělaných lidí už doktor taková autorita není, tam se opravdu dá mluvit o nějakém partnerském vztahu, ale u středoškolsky nebo i míň vzdělaných lidí je doktor prostě ten študovanej = chytrej člověk. A ono je dobrý to mít na mysli, když člověk léčí třeba nějakou starou babičku, že prostě co jí řekne, to ona bude mít za svatý. Takže si i pak víc rozmyslí, co jí vlastně řekne a jak. V nemocnici je to třeba dobře vidět, když přijde fyzioterapeut a chce s člověkem cvičit a ten to sabotuje a pak přijde doktor, řekne mu, že by teda opravdu měl cvičit, a najednou to jde... prostě ač to zní možná namyšleně, v určitém směru má smysl si uvědomovat, že jsem pro některé lidi autorita a že možná moje slova budou brát vážněji, než když jim doma manželka říká, že nemají tolik chlastat. V tomto smyslu byla myšlena i ta věta, kterou nám říkali na tom workshopu.

verlit, vloženo 11:17:09  24. 03. 2017

Hmm, to je dobrá teorie.

Corfe, vloženo 11:04:43  24. 03. 2017

Já si myslím, že lidé mají tendence vidět doktory jako autority, protože nechtějí věřit v jejich obyčejnost a tedy chybovost. Chtějí věřit, že když přijde na jejich zdraví a život, doktor neudělá chybu a nic nepodcení a spolehlivě je zachrání.

Já tomu mám tendence podléhat, nakolik vím, že je to kravina. :)

Arenga, vloženo 20:13:46  17. 03. 2017

jojo, na to jsme se nedávno taky dívali - jak to člověk vidí s odstupem let i věku, vnímá některé pasáže úplně jinak

verlit, vloženo 13:37:49  17. 03. 2017

Cemi: Jo, jo, Nemocnice mě taky baví. Jak tam rozhořčeně seřvou pacienta, že si dovolil říct, že ON chce rozhodnout, jestli ho budou operovat :-)

Cemendriel, vloženo 13:13:31  17. 03. 2017

Ei: Všichni zubaři mi na to řekli: "to není možný, ty nejmenší kartáčky tam určitě narvete... a když teda fakt ne, tak mezizubní nit vždycky". Jako do 3/4 děr ty nejmenší kartáčky narvu, do zbytku fakt ne, na to peču. Ale flákám to aji tak - tak jednou týdně max, víc nedávám. =)

Nesnáším důležitý sestry, fakt je nesnáším! Jednou mi na stáži z gynekologie vynadala sestra, jaktože nemám bílý ponožky... takovým stylem, že do mě během vizity hrubě šťouchla a hlasitě pronesla "vy doma nemáte bílý ponožky nebo co?"

A verlit, jsem ráda, že je vidět nějaká změna, oni to do nás ve škole hodně hučí, že pacient má právo cokoliv odmítnout a o všem rozhodnout a že úplně na všechno se musíme napřed dovolit, než to uděláme. Je docela vtipné se v tomhle kontextu podívat na Nemocnici na kraji města, některý ty scény jsou fakt síla. =D (takže chápu, že jestli to bylo za komančů normální chování, tak to bude asi chvíli trvat, než se z toho pořádně vyhrabeme)

Arenga, vloženo 12:04:44  17. 03. 2017

je fakt, že doktoři někdy i o něčem informovat musí - třeba klasicky po šestinedělí o možnosti antikoncepce - můj doktor je naštěstí super v pohodě a známe se dlouho, tak to shrnul: "No, po šestinedělí by měla padnout i nějaká ta otázka na antikoncepci." S úsměvem jsem zavrtěla hlavou. On se na mě taky usmál. "Výborně, takže to máme odbyto."

jinak s tím zbožštěním bílého pláště máš verlit úplnou pravdu, bohužel zrovna náš závodní doktor je tenhle typ :-( nebo z něj mám aspoň takový dojem

Eirellin, vloženo 10:49:01  17. 03. 2017

Ari: s těma zubama to mám úplně stejně.. taky mi to nikdy žádnej zubař nerikal... mezizubni kartáčky jsem používat nezkousela, jednou jsem zkoušela zubní niť, do několika mezer jsem se nedostala vůbec a když se mi konečně do jedný mezery podařilo tu niť narvat, tak jsem měla strašnej problém to dostat zase ven... sem to tenkrát rvala a rvala, rizla se tim do dásně a nic... pak jsem oprena o umyvadlo koukala na sebe do zrcadla, jak mi že zubů visí niť a ptala se svýho odrazu: "Ty vole, a co teď?" :-D
Po dalším boji se mi ji pak podařilo vyrvat... je to tak 12 let asi, od ty doby sem to fakt nezkousela... zuby mám k sobě natriskany tak, že osmičky jsou tam natočený bokem aby se vůbec vešly...
Ovšem musím přiznat, že se docela těším, až mi jednou nějakej zubař ten zubní kartáček doporučí :-D

Deidre, vloženo 09:42:07  17. 03. 2017

verlit, to máš pravdu, v Brně chodím do Mojí ambulance, kde se točí tři doktoři a nikdy nevím, který mě vezme, ale každý z nich je mladý a velmi v pohodě. Za to sestry, nebo spíš paní na recepci, které od lidí berou zkumavky s močí, se tváří, jakoby na tu pozici studovaly padesát let a mají v moci tvůj život i smrt :))

verlit, vloženo 07:50:53  17. 03. 2017

Jinak abych byla fér, myslím, že spousta lékařů se za posledních cca 10 let fakt hodně posunula k partnerskému přístupu a vstřícnosti. Trochu paradoxně mi připadá, že největší problém s tím "odbožštěním" lékařů mívají sestry, které mívají tendenci se chovat jako zupáci a pucovat pacienty, když pan doktor to už dělat nechce nebo nemůže.

verlit, vloženo 07:41:03  17. 03. 2017

Moje představa je, že mi předloží fakta a vysvětlí možné varianty - stejně jako např. právník. Nicméně nebude mi kecat do toho, kterou variantu si vyberu, nebude hučet, že si mám vybrat jinou a budu respektovat, že o tom, co udělám, rozhoduji já, nikoli on.

Mivka, vloženo 00:54:51  17. 03. 2017

Verlit: Tak mně třeba přijde, že lékař je blíž placenému poskytovateli služby jako je třeba právník nebo opravář počítače. Zabývá se něčím, co je přece jenom komplexnější, já to víc můžu ovlivnit svou činností, a prostor pro to, že od takového poskytovatele služby chci i jeho expertní názor (a třeba o tom nevím - jeho práce je mě i varovat, pokud dělám něco, co mě může poškodit, aniž bych si toho sama všimla, proto to je expert), je přece jenom větší než u malíře pokojů.

Jinak ale v základu rozhodně souhlasím, že lékař nemá mít cíl být autoritou, ale být dobrým poskytovatelem své služby - informovat lidi je podle mě součástí té služby, k něčemu je nutit naopak vůbec, není to učitel ve školce.

Cemendriel, vloženo 23:39:06  16. 03. 2017

Gen: Jasně, že nemůžeš lidi donutit, ale můžeš jim to podat tak, aby se sami rozhodli, že to chtějí. Ten konflikt mezi individualitou a společností je asi ten hlavní problém, co mám - z hlediska jedince je to jeho věc, jeho zdraví, z hlediska společnosti je výhodné pro nás všechny, aby se lidi naučili vážit si svého zdraví a byli zdravější... proto ostatně děláme preventivní programy a různý osvětový akce...

verlit: Jop, to je asi i ten důvod, proč to řeším, nechci se chovat jako nějaký nadčlověk. Na druhou stranu nespadá tedy do práce doktora, aby tě poučil o tom, jak se máš starat o svoje zdraví? Opravář pračky tě taky poučí, co do ní máš a nemáš lít, aby se ti znovu nerozbila... (což, jak tě znám, tě taky rozčiluje =))

Genevieve, vloženo 23:28:03  16. 03. 2017

Cemi: problém je ten, že nikoho nemůžeš donutit, aby ty věci dělal. Kolikrát já jako puberťák ty věci odkývala a po odchodu z ordinace neměla tucha o čem jsme se bavili a vykašlala jsem se na to.

verlit, vloženo 23:25:27  16. 03. 2017

Koneckonců mě znáte, nic nového vám neříkám :-)

Zaujalo mě ale, že vám řikali, že lékař má být autoritou. Proč by měl? Lékař je pro mě totéž, co opravář pračky nebo malíř pokojů. Chci od něj, aby udělal svoji práci, jakožto placený poskytovatel služby a tím to hasne.
To kultovní zbožštění bílého pláště je hlavní důvod, proč jsem proti lékařům tak vyhraněná.
Vztah musí být rovnocenný, na hierarchický.

verlit, vloženo 23:15:40  16. 03. 2017

Cemi: v podstatě ano, o rady nestojím, umím číst a mám internet, nepotřebuji, aby mi to někdo tlumočil.
Když to náhodou zkusí, fakt agresivně je utnu. V práci závodního lékaře můj tým přede mnou varoval tak důkladně, že se chudák téměř neodvážil špitnout :-)

Cemendriel, vloženo 23:11:52  16. 03. 2017

verlit: Takže to má na tebe ten efekt, co píšu, že tam radši příště už nejdeš? =)

Cemendriel, vloženo 23:11:07  16. 03. 2017

A to je právě to, jestli jde o to, abych splnila svoji povinnost "informovala jsem vás, check" anebo jde o to, aby to ty lidi fakt dodržovali, protože máme nějakou sdílenou zodpovědnost za zdraví naší populace? A pokud to druhé, jak k těm lidem přistupovat, abych to ještě nezhoršila (třeba tím, že příště radši k doktorovi nepůjdou vůbec, protože by jim zase vynadal)?

verlit, vloženo 23:02:52  16. 03. 2017

K doktorům nechodím a můžou si o tom v ordinaci povídat komukoli, já to neuslyším. Poslední lékař, který mě zkoušel bohorovně poučovat, už to nikdy neudělá :-)

« ««   12   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php