22:25:58
11. 07. 2025

Místnost
Bylinky, felčarství a drobná domácí magie
Bylinky, kytičky, nemoci, choroby - vítejte v zdravotně-zahradnické místnosti. :)
Stejně jako různé čarodějné bejlí, tak i okopávání zahrádky vás může dohnat ke zdraví i nemoci, a proto se nebojte podělit o to, co vás bolí, co vás nebolí, co vám vyrostlo, co vám uhynulo, žádejte o radu nebo ji sami poskytněte. Tohle všechno sem patří :)

Místnost má od 12:33:12  19. 08. 2002 pronajatou Varda. Spolusprávce: Narwen. Rachel.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   34   »» »

Neros, vloženo 21:50:39  10. 11. 2015

Já bych ještě z verlitího seznamu vyhodil ibáč a byl bych spokojenej...

verlit, vloženo 21:46:19  10. 11. 2015

Náplast
paralen
živočišné uhlí
ibuprofen
peroxid

zatím jsem s tím skoro padesát let vystačila :-)

Genevieve, vloženo 21:40:19  10. 11. 2015

Arenga: ten seznam, jsem už někdy dělala, ale v zásadě takhle (je to teda můj seznam co do lékárny na tábor, i podle předpisů a nařízení, ale v zásadě to sedí.
Calciová mast
Carbosorb
černá mast
Dolgit/Octanová mast
Endiaron
Fenistil
Ibalgin (200mg)
Ibalgin (400mg)
kapky do nosu - Olynth
kapky do očí
Kinedryl
kloktadlo do krku
Mucosolvan
Ophtal - oční lázeň
Panthenol
Paralen (500mg)
pastilky do krku - Septolete/Tantum/…
Peroxid vodíku
Septonex
sirup proti kašli
vazelina
Zyrtec/Zodac/Claritine

Obvazový a jiný materiál
gáza
gáza hydrofilní sterilní
lékařské rukavice
lopatky na jazyk
náplast rychloobvaz
náplast v roli
nůžky
obinadlo elastické
obinadlo hydrofilní sterilní
obinadlo škrtící pryžové
obvaz hotový
pinzeta anatomická
rouška
rouška resuscitační
teploměr lékařský
trojcípý šátek
vata
zavírací špendlíky

pro děti se to bude lišit, jako pro maličké děti (různé sirupy a léky určené přímo dětem). Hlavní je dostatek gázy a náplastí :-)

A teda plus nějaká probiotika, masti na plísně, v mém případě moje léky, injekce, dýchátka. Pak prášky na spaní, uklidnění, diazepam.

Arenga, vloženo 21:32:36  10. 11. 2015

Sil: my taky hodně léků vracíme do lékárny - klasicky takové ty, co doma mít prostě musíš (na teplotu, na bolest, na průjem apod.), ale nebereš je jen tak, protože jim končí expirace, tak aby se to snědlo :-)
a taky často vracíme načaté lahvičky dětských sirupů proti horečce (někdy nechápu, proč nedělají i poloviční lahvičky, aby si člověk nemusel kupovat vždycky hned 100ml, z nichž během toho půl roku dítě využívá třeba jen dvacet)
a občas se bohužel na něco zapomene - onehdy jsem dobře uklidila probiotika a našla je bohužel až za rok

mimochodem, jaké léky kromě těch, co pravidelně užíváte, máte doma - a jaké si myslíte, že by v domácí lékárničce měly být
případně co všechno by mělo být v dobře vybavené domácí lékárničce?

Shadw, vloženo 18:38:17  10. 11. 2015

Cožpak o to, při nejhorším bychom si mohli vypěstovat něco na zahradě, ale jde mi spíš o dávkování a radu lékaře, jestli to vůbec babička může užívat.

Silmarien, vloženo 16:18:02  10. 11. 2015

Keďže som práve triedila lekárničku (a to sme rodina, čo k doktorom veľmi nechodí), tak musím povedať, že kopec ľudí podľa mňa plytvá aj teraz pri doplatkoch. Osobne keď som u doktora a on mi chce dačo predpísať a ja si nie som istá či to mám alebo nie, tak si to predpísať radšej dám, aby som po recept nemusela znovu.
Takže máme doma 3 bioparoxy (štvrtý bol ekspirovaný ten som vrátila do lekárne). Verím, že je teraz plno ľudí čo majú hlbšie do vrecka a dávajú si viac pozor na to, aké lieky doma ešte majú a aké nie a podľa toho si ich nechávajú predpisovať a vyberajú z lekárne. keby to bolo zadarmo... neviem no.

Arenga, vloženo 16:07:29  10. 11. 2015

a co se týče toho plýtvání a nadužívání, tak se obávám, že pro dost lidí to funguje právě tak, že co je zadarmo, tak si jednak klidně nechají předepsat "pro jistotu" a pak to klidně vyhodí
prostě i když se člověk sám chová zodpovědně a nedělal by to neznamená, že to všichni mají stejně :-( bohužel se obávám, že právě s tím, co je zadarmo, mají někteří lidé často tendence nakládat do jisté míry lehkomyslně

a ještě k tomu, že můžeme být rádi, že ty léky máme - to je můj subjektviní pozitivní přístup oproti "fňukání", že se za ně musí platit - nejde o to, že jsou na tom někde lidi hůř, ale naopak o to, že my jsme na tom líp

Arenga, vloženo 15:52:27  10. 11. 2015

se zajištěním odpovídající antikoncepce pro ženy v krizových situacích plně souhlasím, ovšem to už je spíš na poli sociální práce než na poli zdravotnictví a navíc takové ženy zpravidla potřebují mnohem víc než jen to, aby jim nějaká neziskovka sehnala prášky a/nebo kondomy zadarmo. Jako ne, že by jim to nepomohlo, ale ta opravdová pomoc musí být mnohem komplexnější. Ale myslím (a doufám), že v tom se shodneme.
co se týče plánování rodičovství, samozřejmě by to neměl být od financí odvislý luxus, ale mám za to, že samotná bezplatná nebo levná dostupnost širokého spektra antikoncepce tady stejně nestačí, pokud chybí základní "osvěta" (je to takové blbé slovo, ale momentálně mne nenapadá lepší)
a také si nemyslím, že určitá část populace má hodně dětí jenom proto, že nemají na antikoncepci (tím nechci říct, že to u některých není ten hlavní problém, ale nejsem si jistá, jak moc takových lidí skutečně je)

Cemendriel, vloženo 13:03:04  10. 11. 2015

Shadw: Předepisování konopí už by mělo fungovat. Otázka je, jestli najdeš doktora ochotného to předepsat, co jsem zatím slyšela od doktorů, tak je to nějak složité a drahé, takže raděj říkají "řekněte vnoučatům, ať vám to seženou od kamarádů". Na druhou stranu účinky konopí nejsou zas tak zázračné, jak moc je to medializováno. Je to asi na úrovni dalších dostupných léků - někomu pomůže tohle, někomu tamto. Za vyzkoušení to každopádně stojí, bych řekla.


Co se týče diskuze HA - argument "měla by to platit pojišťovna, protože je to lék" je blbost, protože vede přesně k těmhle hádkám "ženský cyklus není nemoc". Myslela jsem, že jsme z toho vyrostli po té minulé diskuzi, ale zjevně ne. Já osobně vidím hlavní důvod proč by to měla (mohla) platit pojišťovna, že antikoncepce má nepopiratelný celospolečenský přínos a jsem přesvědčená, že v důsledku společnost ušetří, pokud budou lidé používat antikoncepci a plánovat rodičovství (např. dětské domovy, sociální dávky, sociálně vyloučené děti->dospělí).
To znamená - je to investice, díky které společnost ušetří, to znamená - vyplatí se - pro stát a v důsledku i pro jednotlivce, ať už antikoncepci brát chce nebo nechce a ať už je dospělá zodpovědná osoba či nikoliv.


Na doplácení obecně asi nemám moc názor - na jednu stranu by bylo fakt krásný, kdyby každý mohl dostat tu nejlepší léčbu zadarmo, na druhou stranu nemáme žádnýho oslíčka otřes se, který by sypal do zdravotnictví nekonečné peníze...

Silmarien, vloženo 13:02:12  10. 11. 2015

Väčšinou dve tablety ráno ak ide o dlhodobú vec. On mi ten Detralex s tými 16 eurami na mesiac (60tbl balenie stojí u nás 16,52 čo je presne na tých 30 dní) príde v tomto rovnaký ako HA :-) akože áno, keby som s ním v živote neprišla do styku, tak netuším, že sa také deje, že je na trhu liek, ktorý nemá náhradu a je plne hradený, je to skôr výnimka ako pravidlo :-D je to náhoda, že o tom viem. A zas nie je taký drahý aby sa človek dotýkal nejakých limitov, keď je normálne zdravý. Ja ho teda neužívam, aby sme si rozumeli, možno by som časom mala, ale momentálne mi rovnakú službu robia vyššie dávky vit. C a pohánku s jej rutínom - a to som konečne zas v téme miestnosti! :-D

Mivka, vloženo 12:59:11  10. 11. 2015

Hele já si prostě myslím, že nějaká forma antikoncepce by alespoň za nějakých podmínek měla být dostupná pro ženy v krizových situacích. Ve skutečnosti to podle mě není potřeba mít skrze léky a doplatky na ně, varianta organizací k tomu orčených poskytujících to pro ženy v hmotné nouzi je úplně v pohodě, ale ano, myslím si, že nečinit z plánovaného rodičovství luxus je poměrně důležitý základ jak pro nějak sociální společnost, tak pro nějakou tu rovnoprávnost.

A celkově jako jo, přijde mi, že doplatky na předpisové léky prostě nejsou dobrá věc ze který ty peníze brát - a tím, že se jedná o předpisové, si fakt nemyslím, že to nějak podporuje plýtvání, ale prostě to zvyšuje dostupnost a nedělá to situaci, kdy si třeba koupím lék, ze kterého mám špatné vedlejší efekty, protože je levnější než ten, co mi funguje. Nějaký rozumný poplatek za předpis by samozřejmě byl v pohodě. Argument "můžeme být rádi, že máme dostupné léky" je podle mě úplně neplatný, pokud se bavíme o tom, jestli je dobře nastavený systém. Jako... jasně. Ale to, že jsou na tom na světě lidé hůř, neznamená, že nemá smysl se zajímat o to, jestli by to nešlo líp.

Aditu, vloženo 12:49:04  10. 11. 2015

Kolik se Detralexu bere na chronické problémy? Podle mých propočtů člověk po nákupu cca 1200 tablet (bez kupování jiných léků, které se započítávají) dosáhne hranice limitu a cokoli platí nad, mu pojišťovna vrací.

Hodně specifických léků a vysokými doplatky, pokud se počítají do limitu, je opět na vracení od pojišťovny. 5000/rok znamená 417/měsíc; u důchodců 2500/rok to je 208/měsíc z vlastní kapsy...

Arenga, vloženo 12:39:05  10. 11. 2015

Sil: není to chaotické, neboj :-) já jsem naštěstí vždycky brala detralex jen krátkodobě na akutní problém, zato vždy ve vyšší dávce, pokud někdo musí brát dlouhodobě, tak i když bere dvě tablety denně, jsou to fakt pálky
a jinak s tebou souhlasím, ostatně jsem podobnou myšlenku vyjádřila už v té předchozí diskuzi
a co se týče doplácení za léky, tak mám pocit, že většinou doplácím, výjimka je ten letrox100, ale i na ten se dřív připlácelo, byť to byly korunové položky (jako fakt asi 8 Kč)

ale jak jsem psala, myslím, že doplácení by mělo být normální a lidi by se nad ním neměli zase tak moc pohoršovat (i když chápu, že pro lidi, kteří berou hodně specifických léků s vysokými doplatky, je ta situace mnohdy dost drsná) - je totiž podle mne taky dobré si uvědomit, že můžeme být rádi, že ty léky vůbec máme, protože mnoho milionů lidí na světě takové štěstí nemá - vždycky si tohle docela ostře uvědomím, když mají děti horečku a jsem fakt vděčná, že pro ně ty léky, které fungují, vůbec mám. Prakticky si nedovedu představit, jaké psí kusy bych tady s nimi musela provádět, abych jim to srazila zcela bez nich - jako jo, zábaly fungují, ale abych do toho třeba své menší dítě dostala a udržela ho v tom, muselo by být asi už úplně apatické...

Mivka, vloženo 12:34:57  10. 11. 2015

Shadw: Jde to a je to fakt hodně drahý. Reálně si na vesnici/mezi sousedy chceš najít nějakýho hodnýho soudnýho člověka, co pěstuje konopí na dvorku/ve sklepě a míchá z toho přiměřeně rozumný věci, vyjde to tak na dvě až čtyři stovky za krabičku (podle toho, jak moc hodnej to je soused) a většinou je to řádově pohodlnější.

Věřím, že úplně každá česká vesnice někoho takovýho má, ve městě to samozřejmě může bejt těžší. Není to samozřejmě úplně košer, ale pravděpodobnost existence problémů na toto téma je takřka nulová.

Ne že bych pochopitelně mluvila takhle na veřejném fóru z osobní zkušenosti ;)

Shadw, vloženo 11:18:23  10. 11. 2015

Nevíte, jak je to s předepisováním konopí lékaři?

Babička je po dvou operacích páteře a i když je hrozně drsná a chodí (sice o berlích, ale chodí), tak má neustálé bolesti. K tomu má kardiostimulátor a plicní fibrózu. Léky, co dostala proti bolesti jí nepomáhají, napadlo nás zkusit tuhle alternativu.

Silmarien, vloženo 10:35:46  10. 11. 2015

Jejda, to je strašne chaotický príspevok, sorry :-D to už bolo len také moje zamyslenie a rozvíjanie myšlienok, nie nejaká forma na ďalšiu extra diskusiu (aj keď samozrejme môže byť, len to nebrať prosím konfrontačne :-))

Silmarien, vloženo 09:43:01  10. 11. 2015

Len teda keby HA bola zrazu čiastočne hradená... teda jeden konkrétny druh, ktovie ako by sa zmenil pomer predpisovania tej jednej (alebo povedzme že by bol hradený vždy jeden druh jedného typu HA v zmysle tých limitov hormónov či druhov hormónov... v tom sa nevyznám už) k ostatným a či by to nebolo skôr na škodu. Moja sestra vystriedala asi 4 druhy HA, pri každej mala vedľajšie účinky (rôzne), hoci účinná látka mohla byť rovnaká... každý liek jej sadol trochu inak. Áno v tom prípade by asi boli tie "šťastné" len tie ženy, ktorým by sadol konkrétny druh HA. Iste, človek s obmedzeniami asi nemá toľko na výber (ja napríklad môžem momentálne jesť, keby som potrebovala, len jeden druh železa, v mojej pôrodnici ho ale nepredpisovali, takže mi ho Peťo musel extra doniesť z domu - doma som našťastie ešte mala zásobu od svojho doktora, ktorý mi ho predpisoval v tehotenstve). Takže som si železo preplatila, hoci v pôrodnici by som ho inak dostávala zadarmo :-D alebo ATB, v tehotenstve som na zuby mohla jeden konkrétny druh, kapsula je pre mňa ale vec, ktorú nedávam (nie psychicky, ale fyzicky to nemôžem prehltnúť). Detský sirup toho atb zrušili, takže sme robili čáry máry, aby sme z toho nejako vyšli (keďže iné atb s tou účinnou látkou neexistujú), ale keby ešte bol, tak by som miesto 2 eur zaplatila za liečbu asi 30, aby som do seba dostala tie dávky, ktoré mi boli určené.
Čím chcem povedať (hoci to už tak nesúvisí), že ten jeden liek je síce rozumné riešenie, ale určite sa vždy nájde kopec menej majetných ľudí, ktorým to vôbec nepomôže.

Silmarien, vloženo 09:32:04  10. 11. 2015

U nás (SVK) k Detralexu iný liek ako alternatíva skutočne neexistuje, to už len ako poznámka pod čiarou :-D a je plne zrovnateľný s HA, lebo sa tiež berie len dlhodobo väčšinou, krátkodobá liečba nemá veľmi efekt, len v špecifických prípadoch. Takže nielen HA je takto "diskriminovaná" alebo naopak, existujú aj iné výnimky.

Mne inak súčasný model v podstate vyhovuje a obecne s doplácaním súhlasím s verlit.

Arenga, vloženo 23:16:17  09. 11. 2015

Mivka: děkuju. Tu diskuzi jsem totiž opravdu znovuneobnovila já a za tím verlitiným ALE klidně může být "ale když už se to tu zas řeší" případně "ale nedá mi to"
holt každý si někdy tu reakci nedovedeme odpustit ;-))

Mivka, vloženo 22:55:18  09. 11. 2015

Verlit: abychom byli fér, tu diskuzi "obnovila" Songiri (protože ji imho prostě viděla na téže stránce a nenapadlo ji, že je už celkem stará a uzavřená) a na reakci Klair jsem fakt nezvládla nereagovat já, což to odstartovalo. A nutno říci, že argument na téma "ženy co nejsou dost zodpovědné na to, aby zabránily těhotenství, nebudou dost zodpovědné na to, aby braly antikoncepci" tu skutečně ještě nezazněl. A ano, protože moje nenávist k argumentaci zodpovědností pro věci ohledně potratů a antikoncepce je srovnatelná tak možná s tvou vášní ohledně mimibazaru a nezaměstnanosti, tak jsem si tu reakci odpustit nedokázala.

« ««   34   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php