03:40:28
27. 11. 2024

Místnost
Křeslo pro hosta

NÁSLEDUJÍCÍHO HOSTA VYBÍRÁ VŽDY HOST AKTUÁLNÍ. BEZ VÝJIMEK!

Místnost má od 16:50:20  24. 06. 2003 pronajatou Lampar. Spolusprávce: Nimitz. Klair. Teo.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   156   »» »

Lampar, vloženo 21:28:03  03. 09. 2008

verlit:
Kdy se Češi v dějinách naposledy zachovali tak, aby na to mohli být hrdí?

verlit, vloženo 21:24:21  03. 09. 2008

Iwo: No právě proto, že už měl zkušenost z roku 1938 měl možná být schopen správně vyhodnotit riziko z roku 1948, ale na to už byl asi příliš unavený a zlomený :-(

Lampář: Taky pravda. Třeba ale existovala i třetí cesta? Ne přímo bojovat za každou cenu, ale aspoň chvíli, aspoň trochu? Kdybychom (a už jsme zase u "kdyby") nevyklidili opevnění a aspoň týden ustáli a PAK se stáhli a kapitulovali, zas tak moc životů to stát nemuselo. Ve válce stejně zahynula spousta lidí. Ale mohla nám zůstat trocha hrdosti, o kterou se šlo opřít o deset let později. Možná. Kdo ví.

Aes Sedai, vloženo 21:17:58  03. 09. 2008

Nj, měl to těžké, ale já jsem asi ten typ, co radši bojuje a zemře se ctí, než se krčí v koutku... Aspoň doufám :)

Iwo Olorin, vloženo 21:17:48  03. 09. 2008

Řekl bych, že Beneš nebyl přímo "slaboch", ale naneštěstí byl slabší, než vyžadovala doba. Pro něj hovoří jeho velice dobré diplomatické schopnosti a to, že v těžkých chvílích dělal, co mohl. Například v roce 38 se dostal do situace, která snad ani neměla obdoby: Naše znovu nalezená státnost, demokracie a občanská společnost se sotva stačily vybatolit, když jsme se dostali mezi kladivo a kovadlinu mocností - na něco takového IMHO ani nemohl být připraven, ani zareagovat "správně". Pro jeho osobu to musela být neskutečná rána (ke všemu pod pás) a navíc měl ještě vybrat mezi dvěma zly... A o deset let později to samé v bledě modrém -vlastně pardon, v tmavo rudém.
Na druhou stranu, snaha je sice pěkná, ale počítají se výsledky. A ty, i když to není Benešova "vina" se obracejí proti němu.

Lampar, vloženo 21:13:49  03. 09. 2008

verlit:
Moli jsme si zvolit "polské" řešení - bojovat, zahynout a pak být na to hrdý. Často jsem o tom přemýšlel, jestli je lepší žít a mít z ostudy kabát nebo to "po polski". Došel jsem k názoru, že z dlouhodobějšího historického hlediska je to jedno. Ani Polákům jejich řešení (politicky) neprospělo, i jejich dnešní politici jsou "malí čeští lidé", i oni mají své Paroubky a Topolánky a žádného Žižku nevidno.

Nimitz, vloženo 20:52:33  03. 09. 2008

já jsem si teď vybavil jednu říkanku o Benešovi, kterou možná zveřejnili tenkrát ve svém tisku komunisté (nebo jiní jeho odpůrci) po jeho rezignaci a odletu do Anglie. Zněla nějak takto:

Vybral banku,
sebral Hanku,
sedl na éroplán
- to byl jeho plán

verlit, vloženo 20:44:35  03. 09. 2008

Jo, měla jsem na mysli, kdyby byl v té době mladší.
Odvrátit důsledky Mnichova by asi žádný jeho postoj nemohl, ale mohl z toho český národ vyjít bez kocoviny "tak jsme se zase jen tak vzdali, oni nás všichni zaprodali".
Což nepřímo vedlo i k tomu vítězství komunistů a nadšení nad Ruskem.

Ale to už jsme spíš v místnosti Co by bylo, kdyby...

Lampar, vloženo 20:41:13  03. 09. 2008

Neustál, proto také odstoupil a předal žezlo Benešovi.

Jestli myslíš jestli BY to ustál, kdyby byl plně při síle, tak také ne. Ta situace kolem Mnichova neměla přijatelné řešení, ledy s určitým předstihem tak v letech 1933-35, a to ještě za předpokladu, že by v tom všechny tehdejší mocnosti táhly za jeden provaz.

Kdyby tehdy Masaryk přišel s nějakým geniálním návrhem, měl by asi tolik šancí mocnosti sjednotit, jak Jiřík z Poděbrad se svým poselstvím " Z Čech až na konec světa".

verlit, vloženo 20:31:31  03. 09. 2008

Na tom taky něco určitě bude a faktem je, že prostě nebyl super silná osobnost.
V obou klíčových momentech před a po válce katastrofálně špatně vyhodnotil situaci a zvolil špatné řešení. Jenže po bitvě je každý generálem, soudit se to nedá. Snad jen posoudit.
Otázka je, jak by např. Mnichov nebo komunisty ustál (nebo neustál) Masaryk.

Nimitz, vloženo 20:29:36  03. 09. 2008

Dnes o něm hodně mluvili na Radiožurnálu. Byl tam i názor, že Beneš byl hodně ovlivněn tím, že byl neustále v nějaké vysoké funkci (ministr zahraničí, president) a nikdy nebyl v opozici, neviděl promlémy domácí politiky "z druhé strany". Byl stále u moci a držel se nahoře velmi snadno. Nebyl příliš zvyklý o něco bojovat.

Lampar, vloženo 20:26:40  03. 09. 2008

Podobně jako verlit. Neměl Masarykův formát ani Gottwaldův deformát. Neuměl bruslit v době, kdy by bylo třeba rychlobruslit. Těžko mu to vyčítat, poslední čeští politici, kteří se uměli vyrovnat s takovými požadavky doby byli Jan Žižka a Prokop Holý. Dokonce ani Masaryk to neměl tak těžké.

verlit, vloženo 19:36:12  03. 09. 2008

Dnes je to šedesát let, co zemřel Edvard Beneš, paradoxně současně jeden z našich mezinárodně nejúspěšnějších a zároveň nejkontroverznějších prezidentů.

Slaboch; zrádce národa; politik, vmanévrovaný do situací, které neměl šanci zvládnout nebo politik, který nás vehnal do komunistické náruče akceptováním Mnichovské dohody v roce 1938 a přijetím demise ministrů v roce 1948?

Dobrý politik ve špatném čase nebo špatný politik ve špatném čase?

Na profil osobnosti se mi nedostává energie, ale zajímalo by mě, jak se na něj dívá místní osazenstvo.

Nimitz, vloženo 14:18:43  13. 08. 2008

Dodatek k Nimitz, vloženo 21:38:52 16. 07. 2008, profil Jeannie Longo-Ciprelli, změna posledního řádku
2008 - LOH Peking. Dva měsíce před svými 50. narozeninami obsadila Jeannie 24. místo v hromadném závodě a 4. místo v časovce jednotlivců, dvě vteřiny za bronzovou pozicí.

Meridion, vloženo 16:48:08  06. 08. 2008

To jsou věci... Při svém letmém setkání s Krhúty jsem myslela, že Krombožinec Lilibínský je jejich vymyšlená mytologická postava.

Lampar, vloženo 16:04:05  06. 08. 2008

Jak to tak vypadá, nejsem první Lampář v Taverně - Bohdan Šumavanský.

Lampar, vloženo 11:35:53  04. 08. 2008

V neděli ve 23:45 moskevského času zemřel Alexandr Solženicyn na srdeční infarkt.

Deidre, vloženo 12:51:49  31. 07. 2008

Nevím, ale ona mi zrovna nepřijde jako žena, která by o to stála. Jako by se ve svých zvláštnostech vyžívala :) Ale to se vážně nedá posoudit.

Cinda, vloženo 09:11:00  31. 07. 2008

Kristýna ho určitě navedla.

Přemýšlím, jestli měla smůlu nebo štěstí, že nežila v dnešní době. Určitě by jí chtěli operovat a srovnat do "normálu". Jedna plastika sem, druhá tam, nakonec by z ní byla kočka, ale jestli šťastnější ??

Nimitz, vloženo 08:54:42  31. 07. 2008

ano, ale ne ona osobně - bylo to švédské vojsko kterému velel jakýsi generál (a které jen tak dobylo jen levobřežní část Prahy, takže jim šlo hlavně o ty cennosti z Hradu)

Cinda, vloženo 08:41:10  31. 07. 2008

To byla ta co odvezla "Ďáblovu bibli" ?

« ««   156   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php