18:31:35
06. 07. 2025

Místnost
Křeslo pro hosta

NÁSLEDUJÍCÍHO HOSTA VYBÍRÁ VŽDY HOST AKTUÁLNÍ. BEZ VÝJIMEK!

Místnost má od 16:50:20  24. 06. 2003 pronajatou Lampar. Spolusprávce: Nimitz. Klair. Teo.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   42   »» »

Arenga, vloženo 20:25:40  29. 08. 2015

Ale to jsem přece vůbec říct nechtěla, ani to v tom svém příspěvku nevidím, když si ho po sobě opakovaně čtu!
Rozhodně nechci odmávnout celý vědní obor statistiky a demografie (která mě naopak velmi baví) - spíš chci říct, že je třeba věci přesněji definovat a vyhnout se zobecňujícím tvrzením, která mohou být zavádějící - a že používání některých nástrojů může být za určitých okolností také zavádějící
typické je to právě třeba v případě průměrného věku historických populací - protože právě tady vedou průměry k nic neříkajícím údajům (údaj, že průměrný věk byl třeba 29 let znamená jediné: velká dětská úmrtnost) - přesnější je v tomto případě počítání tzv. naděje dožití, která je mnohem více vypovídajícím údajem o populaci, protože není zkreslená, tak jako průměrný věk, vysokou dětskou úmrtností

verlit, vloženo 19:16:49  29. 08. 2015

Sorry, ale můžeš teď zase naopak podpořit svá tvrzení nějakými zdroji ty? Protože odmávnout šmahem celý vědní obor statistiky a demografie je pro mě trochu síla.

Arenga, vloženo 18:57:27  29. 08. 2015

jenže i ten průměr může být v různých obdobích a společenských vrstvách proměnný, takže je příliš zjednodušující říct, že dřív to bylo tak a tak - a to jak u průměrného věku dožití (což je často tak zkreslený údaj, že je to prakticky nepoužitelné), přes průměrnou výšku populace až třeba právě po menstruaci

verlit, vloženo 16:45:12  29. 08. 2015

Arenga: No samozřejmě, že to je individuální. Ovšem my se bavíme právě o průměru, to je stejné jako říkat, že se nezměnil průměrný věk dožití, protože existovaly individuální rozdíly.

Nimitz, vloženo 15:50:48  29. 08. 2015

muži s krví na rukách:
SSSR-šéfové institutu smrti od roku 1918 do roku 1953 (přehled nejvyšších hlav ČEKY, GPU a NKVD, od Dzeržinského po Berju)

Arenga, vloženo 13:30:22  29. 08. 2015

já myslím, že tohle je hlavně opravdu hrozně individuální a i když se to dá pro různá období (a pro ty starší nejspíš i sociální vrstvy) různě průměrovat, nebo stanovit či odhadnout nějaký obvykklý věk (který ale nejspíš v prlběhu časů není neměnný), pořád tam zůstávají individuální rozdíly, které můžou být někdy i docela výrazné

Eirellin, vloženo 12:59:21  29. 08. 2015

Tak mně uvízlo v hlavě něco podobnyho jako verlit... plus to, že u nás byla ve svý době prý kdysi babička ve čtrnácti průměr, maminka v jedenácti docela rarita... a já ve čtrnáctiapul rarita opět :-)

Nimitz, vloženo 10:45:42  29. 08. 2015

Kdo byl Barrande?

Arenga, vloženo 23:15:07  28. 08. 2015

verlit: jenže tohle je právě strašně těžko zjistitelné a ověřitelné, jak to bylo v minulosti, zejména v té vzdálenější

to, že v 70. letech to bylo vnímáno jako předčasné v obecném měřítku nic neznamená - otázka je, kde a kým a jak rozšířeně to tak bylo vnímáno (ostatně i různí doktoři mají různé názory + co tak bylo vnímáno u nás, o pár set kilometrů dál mohlo být úplně jinak) a navíc to neznamená, že to tak bylo i v době ještě dřívější
viz ostatně i to, že třeba konkrtétně v 70. letech se prakticky nepropagovalo kojení a tvrdilo se, že umělá výživa je pro dítě prospěšnější...
a mimochodem, moje máma taky od 11 a babička taky /a já taky/ takže bych řekla, že genetika hraje svoji roli ;-)

verlit, vloženo 22:43:19  28. 08. 2015

Arenga: pamatuji si to z hodin kulturní antropologie nebo jak se to jmenovalo na VŠ - ale je to hrozně let, takže zdroje samozřejmě nevím. Tehdy mě to zaujalo jako kuriozita, tak mi to uvízlo v hlavě.
První krvácení podle toho bylo běžné mezi 14 až 16 lety. A vím s jistotou z osobní zkušenosti, že na začátku 70. let bylo vnímané jako nezvykle a nezdravě předčasné, když začala menstruace v 11 letech, což je dnes zcela běžné.

Aes Sedai, vloženo 20:48:41  28. 08. 2015

No četla jsem, jak chtěli zrušit manželství 12 Isabele, protože od 11, kdy se brali, neotěhotněla... Nakonec manžela získala na svou stranu a za rok měli dědice... Ale přízviska šlechticů si nepamatuju.

Arenga, vloženo 12:01:14  28. 08. 2015

verlit: můžeš k tomu, prosím, uvést nějaký zdroj? docela by mne to zajímalo
protože si myslím, že to není tak docela pravda, a že to rozhodně nejde moc zevšeobecňovat - jako jasně, nějaká podviživená chudinka podruhyně mohla mít menstruaci fakt pozdě a jen občas, nicméně nevidím důvod, proč by dejme tomu dobře živená a dobře prospívající šlechtická dcerka nemohla začít krvácet právě okolo těch 12 let, ostatně těch 12 let v tom kanonickém právu pro nic za nic nebude
a také nebylo výjimečné, že v těch nejvyšších vrstvách se objevují už 14-15 leté matky

Klair: ono se hlavně v dochovaných pramenech o tomhle prakticky nemluví (jako ve středověkých pramenech), lépe řečeno, nevybavuju si, že bych na něco podobného narazila a to ani v sekundární literatuře, která se věnuje manželskému právu a uzavírání sňatků vůbec. Je možné, že tohle řeší nějaké lékařské rukopisy, v těch se moc neorientuji, ale zase bych spíš řekla, že pokud tam něco takového bude, bude to ve smyslu, že dívky začínají krvácet přibližně v té a v té době

verlit, vloženo 11:18:51  28. 08. 2015

Dost pochybuji, docházelo k němu mnohem později, než v dnešní době.

Klair, vloženo 10:27:20  28. 08. 2015

nehrálo tam roli první krvácení?

Arenga, vloženo 15:09:12  27. 08. 2015

cca od 12. století je podle kanonického práva za věk způsobilosti k sňatku považováno 12 let u dívek a 14 u chlapců, k zásnubám mohlo dojít od 7 let /pokud byly zasnubováni mladší, byl nutný dispens/
co se týče vývoje věku nutného pro sňatek, je to o hodně složitější, v minulosti tam byl zpravidla rozdíl pohlaví tzn. dívky byly způsobilé dříve, podobně se vyvíjel i věk plnoletosti /který byl dříve i mnohem vyšší než dnes a v raném novověku u nás závisel také na splečenském statusu - páni byli plnoletí dříve než měšťané/
co se týče vlastního naplnění manželství, tak to zřejmě bylo poměrně individuální, asi taky záleželo na tom, jak která konkrtétní dívka vypadala a jak byla vyspělá, ale teoreticky už v těch 12-13 letech byla braná jako k naplnění manželství způsobilá

verlit, vloženo 14:53:43  27. 08. 2015

Mám taky jen útržkovité znalosti, ale v případě dětských sňatků nebo sňatků, dejme tomu, 11-13 letých holčiček nedocházelo k pedofilii.

Sňatek se konal, ale s naplněním manželství - tedy sexem - se počítalo mnohem později. Sňatek byl v podstatě jakýmsi uzavřením smlouvy o smlouvě budoucí :-)

Aes Sedai, vloženo 14:37:33  27. 08. 2015

Kdysi jsem četla knížku, kterou napsala má oblíbená autorka Daphne du Maurier. Ta knížka byla o její prababičce, tuším (je to fakt dávno). A tam bylo psáno, jestli si to dobře pamatuju, že se lidé mohli brát od 14 let, pokud měli souhlas alespoň jednoho z rodičů. Za ženu přebíral zodpovědnost manžel, takže když udělala dluhy, musel to platit on, ona ne.
A nakonec i ve filmu Děvčátko se, tuším, vdávala ve věku 13 let? A sňatek uznali za neplatně uzavřený, protože neměla souhlas rodiče.
No nakonec dříve se braly i děti. Docela by mě zajímalo, kdy se ustanovil věk na vdávání a ženění těch 18 let a jak to vlastně bylo s dětskými manželstvími. Co, naši milí historici? Nevíte k tomu něco bližšího?

Legacek, vloženo 22:41:43  26. 08. 2015

Hmmmm... Kdoví jak dlouho počkal ;-) If U know what I mean!?

Arenga, vloženo 22:41:24  26. 08. 2015

mimochodem, nějaký jiný zdroj zase tvrdil, že to nedohodli rodiče, ale že to byla Chaarlieho iniciativa a že sehnal to povolení přes kamaráda - ovšem tato informace nebyla pořádně ozdrojovaná /ty předchozí, co jsem napsala, jsou ze soudobého tisku, tahle je z článku z moderní doby/

Arenga, vloženo 22:39:40  26. 08. 2015

A to bylo tehdy opravdu legální?
nedalo mi to a snažila jsem se k tomu dohledat něco víc
Eunice měla první dítě v patnácti
sňatek dohodli rodiče a proti sňatku místní protestovali a baptistický kněz, který je oddal (mimochodem uprostřed silnice), tvrdil, že to udělal proto, že mu pohrozili, že když to neudělá on, najdou si někoho jiného, kdo to udělá
podle všeho, jestli správně rozumím dobovému tisku, bylo tehdy v tenesee potřeba k sňatku žen po 18 a mužů pod 21 nějaké zvláštní povolení, ledaže by měli písemný souhlas rodičů - tento pár údajně povolení obdržel přes nějakého kamaráda ženicha (pokud rozumím dobře) ovšem ten udal věk něvěsty jako 18 let
pak je tam ještě zmínka, že soudobé právo státu tenesse údajně umožňopvalo sňatek v jakémkoli věku, pokud s tím rodiče souhlasili - teprve po tomto případu byl jako minimální věk způsobilosti k sňatku stanoveno 16 let
nu, jak jsem tak jen letmo početla na netu, zdá se, že ve své době bylo toto manželství pořádným skandálem

« ««   42   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php