|
Díky předchozím příspěvkům jsem už byla na spoustu věcí připravená, takže jsem nesmyslné bitevní scény dokázala pustit z hlavy bez velkého rozčilování (i když na objevení koz nepomohla ani připravenost a na horizontální věž mě bohužel nikdo nepřipravil), ale možná právě proto jsem si víc všímala detailů.
Když to vezmu odzadu:
Bilbo se vrací do Kraje koncem června v rukavicích a zimomřivě zabalený do pláště, zatímco většinu filmu odehrávající se začátkem zimy byl oblečený mnohem lehčeji.
Oblečení se týká i další poznámka. Někdo tady už kritizoval, proč trpaslíci stáli na hradbě v parádních zbrojích a pak vyrazili do boje bez nich. Tak jak byl příběh podán, bych chápala, že si je znechuceně sundali, když jim Thorin zakázal zapojit se do bitvy. Logické by bylo, aby si je po změně názoru zase natáhli, ale z filmařského hlediska chápu, že střih na to, jak si je navlékají podruhé by byl moc, a bez téhle scénky by diváci nabyli dojmu, že PJ stříhá scény z různých verzí (k tomu ještě později), když trpaslíci nejprve mají brnní, pak nemají a pak zase mají. Navíc bych ještě brala ospravedlnění, že těžká zbroj vhodná k obrannému stání na hradbě není vhodná pro útok během, a proto si nechali jen cestovní kroužkovky. Pak jsem si ale všimla Thorinovy holé hrudi a zbytek bitvy a ten šíleně protahovaný souboj jsem vyhlížela záběry, které by potvrdily nebo vyvrátily můj dojem: Thorin měl drátěnou košili, ale s předním zapínáním nebo v jeho případě spíš bez něj. Co to je za pitomost (a navíc urážku v knihách tolikrát vychvalované trpasličí práce)? Kdybych předem nevěděla, jak to skončí, tak by ve mně finále souboje vyvolalo reakci "Dobře mu tak, když se neumí do bitvy pořádně obléci."
Další detail se týkal asi vteřinového záběru, takže si nejsem 100% jistá. Z komentářů k PP vyplynulo, že scény byly dopisovány ještě během natáčení, případně bylo natočeno několik verzí, mezi kterými se PJ nakonec rozhodl. Mám pocit, že tady k něčemu podobnému došlo taky a v jedné z verzí měl Bain zemřít. V tom záběru, kdy Bard bere z jeho ruky černý šíp, mi přišlo, že má mrtvolně skelný výraz. Sestavení provizorního samostřílu zaražením polovin zlomeného luku do trámů věže bylo jednou z těch scén, které jsem se úmyslně rozhodla ignorovat.
Stejně tak jako boření hradeb trolly, kteří se je jenom pokoušejí přelézt. (Proč by se jakékoliv město ve Středozemi vůbec obtěžovalo s hradby, pokud by byly takhle neúčinné?) Teprve dodatečně mi došel další nesmysl téhle scény - trollové za slunečného dne. Na porušování skřetí světloplachosti jsem si u PJ už zvykla, navíc lidem, kteří neznají knižní předlohu na tom nemusí připadat nic divného, ale v okamžiku, kdy jedna klíčová scéna Hobita zahrnuje zkamenění trollů po vystavení dennímu světlu, tak tohle považuji za chybu neomluvitelnou filmařskou licencí.
Drobnost, která se mi naopak líbila: Jak po Gandalfově poznámce týkající se trpaslíků následujících Thorina, že následují svého krále, bezprostředně navazoval střih na Barda vedoucího do útoku lidi. To mi přišlo jako moc pěkné názorné ukázání, jak se věci mají, navzdory Bardovu opakovaného prohlašování, že nechce být starostou.
Přes všechnu svojí kritiku se na ten film určit podívám znovu - pokud možno ve zkrácené verzi bez Dol Gulduru a Tauriel a se zkrácenými bitevními scénami - kvůli Bilbovi. Freemanův herecký výkon u mě vyvážil veškerá negativa. |