|
Zajímavá věc, kterou je podle mě dobré říci, je nějaké srovnání toho, co která ta hra objektivně nabízí reálnému prvohráči, který je zároveň nezačleněný do komunity (že pro lidi, co už pět let chlastají v Krakáči a věcí, kdo s kým spal, je možná Bezkrálí fajn, se nebudu hádat). Jela jsem na Bezkrálí coby prvohráč a po DlB jsem mluvila s několika prvohráči nebo opravdu hodně nezkušenými lidmi.
Myslím, že společné prvky prototypického prvohráče prostě jsou, že si tak úplně neumí, co tak na té hře má, může nebo má smysl dělat, jak vlastně takovou roli hrát, aby to nebylo příliš nebo málo výrazné, jak tím, co dělá, vyprávět nějaký příběh, jak rozumně interagovat s lidmi kolem sebe a hrotit problémy. Neumí přirozeně na základě jiné zkušenosti odhadnout styl hry, tón situace a tak podobně velmi často natolik sebevědomě, jako hráči, co už nějakých pár her hráli a své spoluhráče trochu znají (tohle úmyslně formuluju opatrně a vůbec to neprohlašuju za univerzálii!). Má poněkud problém shánět si vybavení, skupinu, či být schopen vzít si nějaké základní všem společné vstupní informace a bez jakéhokoliv vedení a moderace, kterou nutno říci mnoho světů stále neposkytuje, si napsat smysluplnou postavu, která mu v často již zaběhlém a ne úplně nováčkům přístupném světě, kde mnoho lidí hraje role pět ročníků staré, zajistí základní smysluplný prostor pro aktivitu na aspoň nějakou poměrnou část hry.
Nemyslím si, že s čímkoliv takovým larp typického formátu svět prvohráčům pomůže. Mohu se plést, neprojela jsem takových her tolik, ale nutno říci, že na všech, kde jsem byla, jsem byla více či méně zoufalá. Doteď mě velmi udivuje, že jsem po svém prvním Bezkrálí ještě někdy v životě jela na larp, protože tři dny takové frustrace a zoufalství jsem asi ještě na žádné akci nezažila a naprosto jsem jakože na konceptuální úrovni nezvládala chápat, co bych sakra měla nebo mohla dělat. Možná to značí nedostatek kreativity a samostatnosti, ale to je v tom případě vlačnost společná pro mnoho nováčků.
Na De la Bête se těmhle věcem věnuje několik hodin aktivit, jsou speciálně dané workshopy a možnosti konzultace věcí s jasně danými lidmi, velmi se investuje energie do toho, aby se zvládlo lidem říct, jak je tu hru dobré hrát. Prvohráč dostane kostým, většinu vybavení a slušný servis a nemusí k "jedu dělat divný a náročný věci" ještě řešit problém "a potřebuju na to pro mě dost nedostupnou hromadu krámů". Že tenhle koncept nevyhovuje každému, se nehádám, ale že je lepší pro prvohráče než Bezkrálí si teda velice myslím. A ostatně tím začala ta debata.
Jen se trochu bojím, jestli tenhle flejm April zcela neodradil od toho, aby kdy chtěla s larpy mít co společného ;) |