21:52:20
27. 11. 2024

Místnost
Kulturismus - turistika světem kultury
Vítejte v malé místnůstce věnované kultuře! Kdo by to byl řekl, že? :) Ale co tady? Tak zde se od vás očekává, že sem budete psát své zážitky, dojmy, recenze a tipy na různé kulturní akce, jako např. výstavy, divadelní představení, ale vůbec spousta jiných vystoupení a událostí související s kulturou. Tak se pohodlně usaďte a podělte se :)

Pochlubte se, kde jste byli a kam se chystáte! Zvlášť pokud sepíšete nějaký názor na divadelní představení, bude tento názor/recenze uveden/a ve vývěsním štítu, protože nemůže býti lepšího doporučení, než doporučení taverníkovo :)

Kulturní přehled: www.bude.cz

Přehled divadel v ČR: www.divadlo.cz

Přehled hradů, zámků a jiných památek v ČR: www.zamky-hrady.cz


Místnost má od 20:34:32  23. 01. 2005 pronajatou Narwen. Spolusprávce: Činkapi. Isanan.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   33   »» »

Fionor, vloženo 11:55:34  31. 05. 2008

Minulý týden? Ale jen CD. Bolero od Ravela a pak něco málo od Beethovena. a krom toho bych mohl započítat i soundtrack z 2001...
:)
Na koncerty nechodím, nemám náladu na sezení v sále a pouhý poslech. U poslechu většinou sedím a čtu si, nebo ležím a poslouchám. Nemusím kvůli tomu vyrážet nikam ven.
Spíše ocením jazzové koncerty, kde publikum reaguje...
Ale, pokud mám čas, dívám se na zahájení Pražského jara

toomz, vloženo 11:43:56  31. 05. 2008

Kluci řekněte mi, kdy jste si naposledy pustili CD s nějakou skladbou starší sto let nebo byli na takovém koncertě (záměrně se vyhýbám slovu "vážná hudba", protože s ním máte očividně nějaký problém). Barikády tady tvoříte akorát vy, házíte na druhou část granáty a ani se nedívate, co na té druhé straně je.

toomz, vloženo 11:42:26  31. 05. 2008

No tak to kamaráde souhlasíš špatně. Tancovačky anebo hudba k žrádlu tu je od nepaměti a je dodnes. V historii pak ale najdeš moment, kdy byl první veřejný koncert - lidé se dohodli, že budou skládat vstupné na to, aby se v klidu usadili a poslechli něco "hudebního umění". A samozřejmě že dost symfonií je taky třeba pouhou ódou na radost, vážná hudba nemusí být tajemná nebo sadomasochisticky útrpná.

Nebo třeba Mozart. Jistě skládal sklaby brilantní, technicky náročné (dost často sám za klavírem exhiboval). Aby si vydělal, musel taky občas šokovat, aby se to prodalo, že :) Ale pak najdeš jeho skladby, které jsou nepochopitelné. Jenže to musíš začít vnímat, abys to rozeznal. Najednou objevíš téma, které se teskně vine v druhé větě, pak se v inverzi objeví ve třetí... nebo tak něco, to je jen příklad. Prostě se snaží něco sdělit jenom prostřednictvím hudby.

Nebo dost silné momenty jsou například, když skladatel vloží do své skadby téma smrti (ha, zda-li pak víte, jak zní?). Dost často se tak děeje po úmrtí někoho velmi blízkého. Dalo by se namítnout, že tak činil z pouhého popudu, aby ho lidé politovali a aby parazitoval na smrti svého příbuzného. Dalo by se to přirovnat ke zvýšeným prodejům CD Karla Svobody po jeho smrti.

No jo.
Ale co když chtěl opravdu jenom sdělit svůj smutek?

Lonewolf, vloženo 11:27:16  31. 05. 2008

Já teda rozhodne souhlasim s Loudou, v dobe kdy se skladala dnesni tzv. "klasika" tak to byl popik. Skladalo se to na pobaveni lidi kteri za to platili a nebo kteri si nehavali skladat neco namiru. Tzn nemuzes srovnavat ze popik je neo mene a ze jej nemuzes rozebirat protoze tam nic neni. Dnesni hudba je proste takova, lidem se to libi a nic s tim neudelas. A je na tom videt ze se libi jelikoz za ni lidi plati.

Vsichni ti umelci kter slozili ty obrovske dila bud umirali hlady a nebo byly vyzivovani od soukromych donatoru nikdy jim nikdo neprizpel z mestske kasy na vsechno si museli penize sehnat sami

toomz, vloženo 11:22:45  31. 05. 2008

BTW jsi uhodil hřebík na hlavičku, nesnáším lidi, co se halí do hávu vážné hudby a myslí si, že úplně stačí být jenom zahalený. Proti tomu už odjakživa bojuju! Jó kdybys přišel alespoň na jeden můj koncert na které pořád zvu tak bys to třeba i pochopil :) (následně v hospodě u piva :)))

toomz, vloženo 11:18:31  31. 05. 2008

Ano! To se shodneme! Je to řemeslo jako každé jiné. Pokud chce být člověk při výstupu na pódiu osvícen všemohoucím, ať se nelekne, že bude osvícen jenom zářivkou.

toomz, vloženo 11:17:26  31. 05. 2008

Louda: Jenom vůl by si myslel, že pokud Smetana byl geniální skladatel, všechny jeho skladby byly geniální. To je myslím chyba, která se dnes dělá. I Janáček psal nesmysly, které naštěstí stačil z velké části spálit :) (a to co nestihnul se dnes objevuje jako unikát)

A ještě něco. I ve vážné hudbě se dost často se musí sázet na jistotu, právě proto aby vůbec lidi přišli. Vlastně existuje okruh skladeb a skladatelů, kteří se hrají. Pokud se člověk snaží přijít s něčím novým, jde s holým zadkem na trh a vidina výdělku je nejistá. Ale kdyby to nedělal, asi bychom se nikam nepohnuli.

Louda, vloženo 11:16:15  31. 05. 2008

Poslední věc - popík neposlouchám, celou dobu se tu bavím o populární hudbě v extenzivním výkladu zahrnujícím všechny styly součané hudby.

Edit: A dost, musím taky dělat něco jinýho než se tu s tebou hádat :)

Louda, vloženo 11:14:23  31. 05. 2008

Co chci vlastně říct je že (ačkoliv sem si jistý že s tím nebudeš souhlasit a možná se tě to i dotkne za což se v osobní rovině omlouvám) provozování vážné hudby není žádným posláním. Je to věc jako každá jiná. Ti umělci nejsou lepší než dobrý zedník, nebo vinař.

Není to vyšší poslání, sorry.

toomz, vloženo 11:12:47  31. 05. 2008

A i v tzv. popíku dnes najdeš věci, které jsou inovativní, nepodbízivé, krásné. Ježiš jak já vzpomínám když přišel profesor na gympl a nejdřív nám dal rozebrat Beatles (jejichž skladby jsou dost často k rozboru obtížné!) a pak Björk ;-)

Louda, vloženo 11:12:12  31. 05. 2008

Vyhnul ses odpovědi co je činí hodnotnější než středověké písně. Prověření časem to být nemůže. Jsou tu starší věci, které nejsou kozervativní společností přijímany jako stejně dobré, ačkoli dle prismatu "čas prověřil" by měly být.

Naopak "vážná hudba" je vážnou hudbou protože si všcihni zvykli že to tak je. žádný jiný důvod není, jde tu pouze o paradigma prosazované oficiálními kruhy evropské vyšší společnosti, které následně zbytek společnosti následuje.

Ale paradigmata se mění.

toomz, vloženo 11:11:13  31. 05. 2008

Víš na čem se shodnem? Vidím okolo sebe spoustu lidí, kteří provozují vážnou hudbu a ani se jich to moc netýká. Většina mladých nejprve hoří, ale pak stejně jenom kouká na výplatní pásku aby si mohl koupit o něco lepší motorku. Každý není Schumann, který byl takový workoholik, že si nakonec rozstříhal prsty a skočil do Rýna.

Já se všemi Schumanny sympatizuju a pokud to jenom trochu jde, snažím se jim přiblížit :) Teda ne s těma prstama, na ty ani nešáhnu. A musí se opatrně, aby z toho člověk neskončil v Rýně.

toomz, vloženo 11:08:10  31. 05. 2008

Pointa byla v tom, že pokud se dnes ctí Beethoven, Mozart nebo Haydn jako zástupci klasicismu, není to výplod několika chorých mozků nebo skupinky lidí kteří se tak rozhodli, ale prostě to čas prověřil a zjistíš, že oni opravdu nejlepší byli. A dost často najdeš v hudební historii (možná až moc často) moment, kdy se skladatel proslaví až po smrti.

A tvrzení vážná hudba = kvalitní, to říkáš ty. Já nic takového netvrdím. Jenom říkám, že dává víc prostoru k zamyšlení, už jenom svými formami, které má k dispozici.

Louda, vloženo 10:57:27  31. 05. 2008

A nechápu jaká je pointa toho že se některé skladby nezachovaly protože byly špatné a některé zachovaly protože jsou dobré.
Ano jsou dobré. No a? Jsou lepší než třeba Travelling Riverside blues? To se v dnešní ( jak říkáš uspěchané společnosti, přehlcované hudbou všeho druhu a chutě zachovalo a stále se hraje už přes 60 let.

Jo a proč je za vážnou a tudíž !kvalitní! hudbu považovány zachované ( tudíž kvalitní) kusy z období novověku a proč není za stejně kvalitní hudbu považovány střeověké písně typu Chanconeta Tedescha atp. Ty přece běh staletí prověřil mnohem více.

toomz, vloženo 10:53:50  31. 05. 2008

Záleží na tom, ke komu chceš promlouvat :) A pokud by měla být skladba dobrá, měla by být i nadčasová. (V tomto došel nejdále asi Bach, a to už je kurňa let zpátky.)

Louda, vloženo 10:52:10  31. 05. 2008

Chci no :)
Téma je v pořádku, koneckonců jsme v místnosti o kultuře.


Podívje já tu nerozebírám složitost nebo obsahovou stránku skladeb. Koneckonců tomu vůbec nerozumím a rozbor skladby jsem nikdy nedělal a pokud se bude dařit tak snad ani nikdy dělat nebudu.

Pokouším se tu spíše srovnávat onu níže zmíněnou "povznášejícnost" hudby ale i kultury vůbec.
Mě mnohem víc dá poslech Redemption Song než smyfonická balada od skladatele X. Proč? Více se mě dotýká, je mi bližší, jsme na stejné vlně, chápu i to co se v textu nezpívá, chápu (snažím se pochopit) pozadí vzniku písně, sociální motiv atp.

Ale to už jsem se sám ve své argumentaci poněkud zamotal čili zakončím svoji "úvahu".

Pokud bych chtěl hudbně něco sdělit, ( jakkoliv je to u mě nepravděpodobné) vyberu si rozhodně formu krátké "popové" písně.

Fionor, vloženo 10:51:16  31. 05. 2008

u nás v ČT to je i sdabingem, ale já se k tomu nedostanu a bůhví, kdy se to bude reprizovat nebo dávat do nějaké edice

toomz, vloženo 10:49:32  31. 05. 2008

Fio: Jooo!! Máš pravdu, tohle tady chybí, opravdu to bylo geniální a opravdu to nevyšlo na DVD. Jednou kdysi nám to pouštel profesor ze strašně staré ojeté VHSky, což je dost možná jediný exemplář záznamu v ČR :)))

toomz, vloženo 10:48:13  31. 05. 2008

A BTW když si přečteš životopisy skladatelů, téměř vždy najdeš jejich nejkvalitnější díla z období, kdy byli finančně zajištěni. Všichni jsme lidi, a všichni chceme živit rodinu a proto si jenom vůl může hrát na umělce, kterého se to netýká. Jenže taky všichni (nebo jak tak koukám jenom většina z nás) máme nějaké vyšší cíle, které se snažíme splnit.

Fionor, vloženo 10:46:15  31. 05. 2008

toomz: v tom souhlasím (když pominu, že popík je opět těžko srovnávatelný - jabka a hrušky)
s láskou vzpomínám na Leonard Bernstein o hubě, který dávali svého času o víkendech na ČT 2... Bylo by fajn kyby to vydali na DVD

« ««   33   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php