20:04:20
22. 11. 2024

Místnost
Kulturismus - turistika světem kultury
Vítejte v malé místnůstce věnované kultuře! Kdo by to byl řekl, že? :) Ale co tady? Tak zde se od vás očekává, že sem budete psát své zážitky, dojmy, recenze a tipy na různé kulturní akce, jako např. výstavy, divadelní představení, ale vůbec spousta jiných vystoupení a událostí související s kulturou. Tak se pohodlně usaďte a podělte se :)

Pochlubte se, kde jste byli a kam se chystáte! Zvlášť pokud sepíšete nějaký názor na divadelní představení, bude tento názor/recenze uveden/a ve vývěsním štítu, protože nemůže býti lepšího doporučení, než doporučení taverníkovo :)

Kulturní přehled: www.bude.cz

Přehled divadel v ČR: www.divadlo.cz

Přehled hradů, zámků a jiných památek v ČR: www.zamky-hrady.cz


Místnost má od 20:34:32  23. 01. 2005 pronajatou Narwen. Spolusprávce: Činkapi. Isanan.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   45   »» »

Tári, vloženo 16:38:14  15. 05. 2007

Eva:o vědecké přínosnosti bych se s tebou dost hádala-z atlasů se možná naučíš jak to teoreticky je-ale žádný obrázek mě nenaučil ani desetinu toho, co jsem se naučila na skutečném těle-to je fakt. Nad obrázkama a tlasamamůžeš prosedět hodiny, na skutečném těle to vidíš okamžitě a je to naprosto jasné..kdyby to takhle nebylo, nemuseli bychom vůbec pitvat...a vidíš, musíme..a modely nevypovídaj o ničem-měla jsem možnost učit se ze skutečné kosti a "umělé" kosti vytvořené z formy..opět nesrovnatelné-na skutečné ruce se ti vytvoří všechy prohlubně a drsnatiny a podobně-na té umělé nikdy..
to, že se lidské tělo-mrtvé nebo jakékoli leckomu oškliví-budiž, proč ne, jeho věc. Ale do vědy se to tahat nedá-abychom se něco naučili, musíme to prozkoumat..komu se to hnusí, může dělat něco jiného. Na pitevnu se mimo mediků a doktorů dostane malé procento lidí, kteří třeba medicínu dělat nechtějí a přesto je lidské tělo zajímá-myslím, že výstava jako takhle jim to umožní-to, že těla sice všechna legálaně získaná nejsou je smutné, uznávám, ale pobuřující z hlediska-vystavujou tam mrtvoly-mi tedy nepřijde..

Eva, vloženo 16:31:14  15. 05. 2007

Osobně bych na Bodies nešla, protože při vědomí, že jsou to mrtvoly, se mi ježí všecky chlupy. Nesnáším márnice, pitevny, krematoria, kostnice, mumie - omdlévám.
Jediná mrtvola, kterou relativně ustojím, je mrtvý příbuzný.
Že je to vědecky přínosné moc neberu - prakticky totéž se dá zjistit s pomocí anatomických modelů a atlasů.

Doplnění k vykroucení se ze zákona o pohřebnictví: stížnost proti výstavě podaná byla hned zkraje.
Policisté prohlásili, že se nejedná o mrtvoly, nýbrž o exponáty, tudíž se organizátoři nedopustili přestupku ani trestného činu.

http://www.novinky.cz/kultura/policie--v-lucerne-nejsou-mrtvoly--jsou-to-exponaty_114728_uii55.html

ACE, vloženo 16:03:38  15. 05. 2007

Agáve - zcela mimo diskusi, by se Imho vykroutili na základě jiných zcela protiřečících nebo za zvláštních okolností takřka cokoliv povolujících zákonů ... kolize právních norem je u nás řekl bych docela běžnou záležitostí.

Agáve, vloženo 15:42:03  15. 05. 2007

Louda: Ten odkaz na zákon 256/2001 Sb. sedí. Kdyby vystavovatele a pořadatele někdo zažaloval, tak nevím, jak by se na základě těch citovaných paragrafů z toho vykroutili. :-)

Tári, vloženo 15:19:16  15. 05. 2007

já osobně jsem už lidské tělo-mrtvé-viděla se vším všudy, nicméně na výstavu bych šla ráda..musím si najít chvíli, ale mně osobně to přijde moc zajímavé-pro mě, protože uvidím tělo daleko lépe než na pitevně. A prol idi, protože älespoň budou mít lepší než jen velmi vágní představu o tom, jak vypadá třeba cévní oběh, že v těle máte trubku o průmeru třeba skoro 3 cm, etc. Pevně doufám, že mediky a doktory za zvrhlé nepovažujete jen proto,že na mrtvoly běžně sahají:-))

Louda, vloženo 12:05:54  15. 05. 2007

K diskusi(kráceno, plné znění viz- http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/701?number1=256%2F2001&number2=&name=z%C3%A1kon+o+poh%C5%99ebnictv%C3%AD&text=):

256/2001 Sb. o pohřebnictví a o změně některých zákonů

§ 4
(1) S lidskými pozůstatky a s lidskými ostatky musí být zacházeno důstojně a tak, aby nedošlo k ohrožení veřejného zdraví nebo veřejného pořádku; z těchto důvodů je zakázáno
c) vystavovat lidské pozůstatky před pohřbením, s výjimkou nekonzervovaného mrtvého lidského těla, které může být vystaveno v otevřené rakvi do 1 týdne od úmrtí, a s výjimkou konzervovaného mrtvého lidského těla, které může být vystaveno v otevřené rakvi i po uplynutí 1 týdne od úmrtí,
h) zacházet s lidskými pozůstatky nebo lidskými ostatky způsobem dotýkajícím se důstojnosti zemřelého nebo mravního cítění pozůstalých a veřejnosti.

Aes Sedai, vloženo 08:34:39  15. 05. 2007

Osobně nemám ráda ani vypreparovaná zvířata...

Jako poučné to je, sama bych ráda někdy viděla, jak to v člověku vlastně vypadá. Ale prostě se mi nelíbí ten způsob prezentace, to okolo toho, podmínky, atd.

ACE: nevím, tady to psali v novinách, proč nakonec mumii nevystavili...

ACE, vloženo 08:31:33  15. 05. 2007

Zaujala mě zmínka o nevystavování mrtvých, platí tohle opravdu všude?

Jinak co se týče Bodies, já si myslím, že to je počertech poučné, protože to právě díky zvědavosti přitáhne i lidi kteří by jinak moc o anatomii zájem neprojevili. Takže taková populární forma vzdělávání, protože jen co pomine první šok tak se ti lidé budou dívat a budou si i pamatovat co to vlastně viděli.

Nelíbí se mi možná akorát ta cena ale když si uvědomíme náklady na pronájem plus práci s přípravou tak možná není tak úplně neobjektivní nebo alespoň tak moc.

Co se týče vystavených mrtvol tak minulý týden na mě dost nepříjemně zapůsobili mumie zvířátek v Louveru, bylo to hodně morbidní vidět zafačovaná koťátka, ptáčky, hady, krokodýli a bůvola .... aneb co je nejlepší dárek pro mrtvé děťátko, mrtvé koťátko .... brrr :)

Aes Sedai, vloženo 23:25:36  14. 05. 2007

Na druhou stranu lidé v rakvích či katakombách jsou v přirozeném posmrtném prostředí, svým způsobem. A taky pohled na ně dává člověku možnost se zastavit a zamyslet se. "To co jste teď vy, byli jsme i my. To co jsme teď my, budete i vy..."

Qeril, vloženo 22:19:24  14. 05. 2007

Jo, myslím, že v tom je určitý rozdíl. Nejsem si jistá, jak to bylo s znesvěcováním hrobů kvůli kostnicím. Mám dojem (možná špatný), že kostnice vznikaly když se někde narazilo na hodně kostí ze starých hromadných hrobů, které by jinak skončily kdovíkde. Což teda není omluvou pro výrobu lustru. Podle mě by bylo bývalo správné znova ty kosti pohřbít někde, kde by ničemu nepřekážely. Kdežto těla na té výstavě byla od samého začátku určena pro komerci. A v tom vidím ten rozdíl.
Já sama byla jednou, se školou, v kostnici v Kutné hoře a jednou, taky jako dítě, v nějakých katakombách, kde byly vysušené mumie. Pamatuju se, že ze začátku mi to přišlo zajímavé, ale postupně začalo převládat znechucení a než jsem došla na konec expozice, přišlo mi to jako fakt hnusné vůči těm lidem, kterými TO dřív bylo.

Dara, vloženo 21:55:08  14. 05. 2007

Queril: Jo? V tom je rozdíl? Do kostnic se taky vybírá vstupné. Znesvědcování hrobu existuje dlouho. Na druhou stranu kolik hrobů bylo znesvědceno kvůli upírům, těmhle kostnicím...a já byhc tam dala i ty krypty v kostelech, kam se chodí všichni podívat sice jen an rakve, ale v nich ta těla taky jsou.

Já se klidně přiznám, že mě ta výstava fascinuje (sem to už psala). Protože to, jak jsou některé části vypreparované, je úžasné. Byla jsen na ní v německu, byla jsem i ve dvou kostnicích (např. ve Sv. Barboře) a taky mě fascinuje, jak někoho mohlo napadnout z těch kostí udělat lustr a podobné věci

Qeril, vloženo 21:23:30  14. 05. 2007

Mě to tedy taky nepřijde ani osvětové, ani kulturní, ale stejný postoj mám i k různým kostnicím a katakombám. Jakékoliv aranžování lidských ostatků považuju za nevkusné. Ale když se někdo na něco takového rád podívá, je to jeho věc.
Jenomže tady na té výstavě je právě to ALE,o kterém se zmiňovala Verlit. Jistě, původní majitelé kostí, z nichž jsou udělány lustry v Kutné Hoře, k tomu nejspíš taky nedali souhlas, ale přece jenom je rozdíl mezi tím vyhrabat staré kosti a udělat z nich parádičky v jednom sklepení a mezi tím vypreparovat čerstvě mrtvá těla za čistě komerčním účelem obrážení štací.

verlit, vloženo 20:02:52  14. 05. 2007

Trochu odbočím, ale ono to vlastně s tématem místnosti souvisí - nakonec kultura v sobě zahrnuje (i když na úplné hranici) i různé pokleslé formy, ne?
Lidi odjakživa fascinuje morbidní podívaná, takže bych organizátorům neměla úplně za zlé, že využili tohohle "hladu" a pakují se na něm kapsu.
Napadá mě jedna věta z Agathy Christie - na pozemcích domu se najde mrtvola a dva třináctiletí hoši se snaží přesvědčit inspektora, aby jim dovolil se na ni podívat, jestli by ji nemohli identifikovat. Intendant se za ně přimlouvá: "Ale no tak, vždyť je to jejich první mrtvola. Taky vám bylo třináct...."
Čímž chci říct, že je to prostě normální, takhle zvědavost. Pro někoho to není, někdo se potěšeně zatetelí hrůzou...
Jen se pořád vracím k tomu, že nebožtíci k tomuhle tyátru nedali souhlas. Ačkoliv je jim to zcela určitě jedno, tak etické to není.

toomz, vloženo 15:58:45  14. 05. 2007

Hlavně od začátku netuším, jak se organizátorům podařilo lidi přesvědčit, že se jedná svým způsobem o umění. Už jenom to, že se to probírá i zde, v místnosti o kultuře, o něčem svědčí. Myslím že slovo "výstava" je hodně zavádějící. Já to spíš řadím někam mezi pouťové atrakce, rozhodně ne mezi kulturu či umění.

Bellatrix, vloženo 14:42:46  14. 05. 2007

BODIES
Můj postoj je poněkud rozporuplný a hlavně hodně subjektivní. Nedokážu zodpovědět otázku (ani sama sobě), jestli to je nebo není etické. Jsem si ale skoro jistá, že bych tu výstavu nezvládla, stejně jako bych nezvládla například přihlížet pitvě. Jsou to bejvalí lidi a z toho mi prostě nějak běhá mráz po zádech. Myslím si, že je to asi tím, jak jsou ty ostatky upravený. Hromada lebek v kostnici mi nevadí ani v nejmenším a určitě k tomu ti jedinci taky nedali souhlas :o)

Činkapi, vloženo 23:47:52  13. 05. 2007

Hm, mě ta výstava nepobuřuje, ale ani moc nezajímá. Rozhodně necítím potřebu se na to jít podívat. Co se týče fungování lidského těla, dám přednost dokumentům BBC :-)

Aes Sedai, vloženo 23:28:54  13. 05. 2007

Dara: no, mně se nějaké vystavování částí těla a těl samotnýcn nějak nelíbí ani tak - ať už jde o světce či diktátory... Když jsou ostatky v něčem zavřeny, a chová se nim úcta, budiž.

v kapucínské hrobce v Brně jsem taky byla. To považuju za něco trochu jiného. Je tam nějaká pieta, přirozené prostředí.
Nikdo mrtvé nearanžuje do nesmyslných poloh, které by jako mrtví nikdy nezaujali. A navíc mě u toho štve, že dají výstavě tak bohulibý záměr jako je osvěta, a přitom je to především ten byznys... + důvody níže.

Jasně, reklama se jim takto dělá sama. Otázkou zůstává: mám mlčet, aby ji neměli, nebo vyjádřit se k tomu, co se mi nelíbí?

O muzeích psali v novinách, tady kvůli tomu opravdu nevystavili mumii,jen její sargofág. Uvedla jsem to jako příklad dvojího pohledu na jednu věc, dva rozdílné přístupy v jednom státě, a to dokonce v jednom čase. Prostě mi to připadalo jako zajímavá informace a srovnání.

Louda, vloženo 22:58:32  13. 05. 2007

Já kafe nepiju.

Jinak mě ta výstava nepobuřuje, naopak. Ale zvědavej na ní taky nejsem a to že bych se z toho něco dozvěděl o anatomii to je nesmysl.

toomz, vloženo 22:55:37  13. 05. 2007

Louda: Kam chodíš na kafe?

Já se tam rozhodně nechystám a trochu mě štve, že jsem zahlédnul pár fotek z té výstavy včera u snídaně. Zkažená snídaně! No ne vážně, mě to přijde nechutný, mě se zvedá žaludek jenom při pohledu na malý říznutí. Ale nejsem ani proti, sám bych žalobu nepodával, pokud to udělají jiní, je to jejich svaté právo. Zas až tak mě ta výstava nepobuřuje.

Louda, vloženo 22:48:15  13. 05. 2007

To víš že je to byznys, jinak by to nedělali. A krásně si to zařídili. Jezděj světem s mumifikovanejma mrtvolama a reklama se jim dělá sama, kdykoliv nějaký fanatický křesťan neb hlasy hledající politik pozdvihne svůj hlas spravedlivého hněvu proti zrůdnému vystavování tělesných ostatků....

Bullshit.

Zrůdný je to asi stejně jako když si jdeš odpoledne k řezníkovi pro půl kila bůčku a kližku na guláš. Je to kšeft jako každej jinej. Obchod s lidskou zvědavostí. "Podívej mámo co je tohle žlutý". Nejvíc mě ovšem dokáže pobavit údajná poučnost. Prosím? Co si asi odnesete z toho když uvidítě naaranžovanou mrtvolu s basketbalovým míčem. Maximálně tak pocit hřejivého hnusu, který se rychle rozpustí v odpolední kávě s dortíkem.

« ««   45   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php