00:53:03
24. 11. 2024

Místnost
Harry Potterův svět

"Slavnostně přísahám, že jsem připraven k jakékoli špatnosti!"


Spoustu užitečných informací a odkazů najdete na Vývěsním štítu.

Výběr z letaxové sítě:
J.K.Rowling Official Site
Encyklopedie
The Leaky Cauldron
Wizard News
The Harry Potter Lexicon
Potterweb.cz

"The Mysterious Ticking Noise"

ANGLICKO-SLOVENSKO-ČESKÝ SLOVNÍČEK užitečný pro čtenáře původního znění


Kód pro neviditelné písmo: <font color="#706c68">zde napsaný text nebude vidět</font>

Místnost má od 20:26:10  20. 07. 2001 pronajatou Bellatrix. Spolusprávce: Činkapi. Klair. Genevieve.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   183   »» »

Nimitz, vloženo 09:03:39  30. 07. 2007

No není to k vzteku? :-D

Meridion, vloženo 09:01:13  30. 07. 2007

Bell: Tohle děláš nečtenářům schválně. :-)) Myslím ty ostrůvky textu v moři neviditelného písma.

Bellatrix, vloženo 09:00:24  30. 07. 2007

Jo, ještě něco, co mě potěšilo, a musím se o to podělit hned teď :o)

Měla jsem pravdu, když jsem předpokládala, že Harry Voldemorta nakonec nezabije, tedy tak, že by na něj seslal Avadu. Předpokládala jsem, že Voldemort se zničí sám, nějakou náhodou nebo nehodou, kterou sám způsobí. Že se jeho vražedné záměry obrátí proti němu kvůli jeho vlastní ignoranci. Jsem ráda, že to bylo právě takhle :)

verlit, vloženo 08:58:51  30. 07. 2007

Darth: Já jsem to ale právě pochopila tak jako Bell, tj. že to pod lavičkou byl samotný Voldemort, ne ta jeho část, která žila v Harrym, protože ta byla zničena a zabita

Bellatrix, vloženo 08:52:54  30. 07. 2007

Tak, a protože jsem už minulý týden sesmolila skoro třístránkovou úvahu o tom, co se mi na HP7 líbilo, nelíbilo, jaké mám otázky atdy, budu ji sem postupně vkládat, ať si užijete :o) Celé najednou raději ne, to byste mě zabili :o)

***************

Postřehy k HP7
Autorka je geniální. Fascinuje mě, jak dokázala všechny Harryho úspěchy a Voldyho pády odůvodnit tím, že Voldemort neví, co je láska, pohrdá jí atd., (Lily, Narcissa) ale Harrymu naopak dodává sílu a nakonec i fyzicky zachrání život. Vlastně je celá série postavená na tomhle "starém kouzle", Rowlingová to do nás cpe celou dobu horem dolem, ale stejně nás nakonec výsledné rozuzlení všechny překvapí.

Dostala mě tím, jak některé její pointy, které se hojně objevovaly ve spekulacích a které jsem já dříve buď zavrhovala pro jejich lacinost a klišovitost, nebo mi nepřipadaly logické, dokázala prezetovat způsobem, že jsem proti nim nemohla říct ani ň, a dokonce jsem byla povětšinou nakonec nadšená. Dva konkrétní příklady:
1) Snape miloval Lily a kvůli tomu opustil Voldemorta. Samo o sobě to zní příšerně, ale pozadí, které tomu JKR dala, skutečnost, že se znali od dětství (ten "filthy boy", od kterého slyšela Petunie o mozkomorech, byl Snape, ne James, jak jsme si mysleli), fakt, že se kamarádili většinu svých školních let, a všechny ty rozhovory, které nám byly ukázány, tomu dodávají logiku. Skutečnost, že by kvůli tomu Snape opustil Voldemorta a začal pracovat pro Brumbála výměnou za to, že Brumby Lily zkusí ochránit, najednou působí naprosto věrohodně.
2) Harry je nechtěný viteál a musí zemřít. Tomu jsem upřímně vůbec nevěřila. Předpokládala jsem, že k vytvoření viteálu může dojít pouze při nějaké složité černé magii, ne náhodou a nechtěně, to za prvé. A za druhé jsem nepředpokládala, že bychom na konci sledovali, jak Harry zemře a někdo jiný pak dodělá Voldemorta. Zatřetí mi to přišlo trochu lacině osudové. No... tady mě Rowla dostala asi nejvíc. Tušila jsem, že ten Brumbálův vítězoslavný výraz na konci Poháru bude mít nějaký význam, ale nenapadlo by mě, že dokáže z pointy, která mi připadá laciná, udělat pointu, která je nesmírně mazaná a napředvídatelná a geniální. Když Brumbálův "duch" řekne Harrymu, že se může vrátit, a vysvětlí mu důvod, musela jsem se nahlas smát a přes všechnu tragičnost předchozích událostí jsem se těšila, jak Voldymu spadne čelist, až zjistí, že někdo už podruhé(!) přežil, když na něj seslal smrtící kletbu! No není to k vzteku? :-D

Bellatrix, vloženo 08:46:56  30. 07. 2007

Sabe: musím uznat, že když to teď čtu znovu a pomaleji, že si uvědomuji pomalejší začátek. Uvidím, jak na mě zapůsobí takhle napodruhé zbytek. Zatím mi to ale nepřipadá vyloženě naškodu.
Souhlasím s tebou, že by klidně mohla být kniha delší, protože z důvodu pozdějšího schématu příběhu mají některé postavy žalostně málo prostoru, i když by si zasloužili víc. A to, že se o nich možná dozvím víc v nějaké encyklopedii, kterou snad JKR napíše, mě teda neuspokojuje :o)

Daadulla, vloženo 08:39:46  30. 07. 2007

uááá, už se taky chci zapojit do debaty, ale jsem teprve v 7 kapitole, chjo.

Ale byli jsme v sobotu na filmu. A s přítelem ho hodnotíme jako zatím nejlepší. Příběh pochopil i můj brácha a ten nečetl ani jednu knížku. Herecké výkony hlavních hrdinů jsou díl od dílu lepší. Závěrečné scény na ministerstvu jsou fakt super, jen mne vzhledem k úrovni souboje Voldemorta a Brumbála napadá, že prostě Harry nemá ani tu nejmenší šanci.

Bellatrix, vloženo 08:32:03  30. 07. 2007

Nikdy jsem se tak netěšila na pondělí, jako o tomto víkendu :o) To víte, internet mi doma stále nefunguje...

Klair, Bilbo: je mi to moc líto, ale já osobně nedokážu rozlišit, co se v které kapitole řešilo. Bylo b to asi ideální, ale obávám se, že bych musela každou svou úvahu znovu konzultovat s knihou a hledat, kde přesně se o ní mluví, a to je fakt nad moje síly (i časové možnosti) Sorry :)

Nejdřív reakce na diskusi o tom, co viděl Harry v krabici na "přestupní stanici" - podle mě viděl Voldemorta takového, jakým uvnitř je - sice si pořídil tělo, ale ve skutečnosti jeho duše "vypadá" jako to zakrnělé, odporné stvoření. Osobně bych řekla, že to nebylo proto, že v tu chvíli Voldemorta křísili, ale proto, že určitá jeho část (ta v Harrym) umřela. Představuju si to tak, že od chvíle, kdy zničili první viteál (deník) tam prostě pod sedačkou v krabici leží tahle zrůdička a čeká, na ostatní kousky duše. Ale nijak zvlášť na tom netrvám, jen mi to přišlo jako možnost. To, že Voldemorta křísili, jsem totiž při čtení nějak nevnímala - tedy ano, vnímala jsem, že mu pomáhají na nohy, ale představovala jsem si, že ho to prostě jenom porazilo, protože zasáhl kousek sama sebe (i když kousek, který byl mimo jeho tělo), kdežto Harry byl chvíli opravdu mrtvý - kletba zasáhla jeho tělo, ale díky tomu, že Voldemort stále žil, mohl se Harry vrátit. Takže... teď jsem se do toho dokonale zamotala a už nevím, co jsem chtěla původně napsat jako závěr své úvahy :o) Ale prostě si myslím, že to určitě byl on, protože mu to pak navíc i Harry říkal - "ještě můžeže litovat svých činů a odejít z tohoto světa jako muž, protože jinak z vás bude něco hnusného, já to viděl", nebo tak nějak to říkal. Stopro to byl on spekulovat můžeme akorát o tom, jak dlouho tam byl a co konkrétně jeho přítomnost tam způsobilo.

Darth Sabe, vloženo 08:15:22  30. 07. 2007

Meridion: suhlasim s Verlit, bolo to v Harryho hlave takze pravdepodobne to bol Voldemort. Harry si tak nejak uvedomil, ze to je cast Voldyho a potreboval sa toho nejak "viditelne" zbavit. Potreboval si asi uvedomit, ze uz je vo svojom tele sam. A kedze vedel, ze v nom je len cast voldemorta, predpokladal, ze velmi mala a co lepsie vystihuje malu cast, nez to, co videl, ze byvavalo Voldemortom?

A este by som chcela opat raz povedat, ze mi tam chybalo viacej o vztahu Harry - Ginny. Ginny mi v tejto casti pripadala len ako zena hrdinu. Ze caka nanho kym dobojuje svoj boj... A nepripadala mi tak zivo vykreslena ako ine postavy - napr. Neville (ano, milujeme jeho, aj jeho babicku), Luna a pod.


Ale som sa rozpisala :))

Klair, vloženo 23:20:41  29. 07. 2007

Jasně že se reaguje na celou knížku (což ale nepochopím, protože jsem to nečetla). Jen o to prosím tak trochu preventivně:-)

Bilbo, vloženo 22:58:10  29. 07. 2007

Jo, já prosím souhlasit s Klair! :-) ... Jsem teprve sotva v polovině a taky bych si rád užil debatu dřív, než to dočtu.

Nimitz, vloženo 22:55:39  29. 07. 2007

Klair: oni reagují na celou knížku, nejen na jednotlivé kapitoly. Na ty detaily snad dojde až později, až se tu probere děj celkově.

Klair, vloženo 22:18:32  29. 07. 2007

hele, co kdybyste k jednotlivým neviditelnostem psali, na kterou kapitolu reagujete? Některé už totiž mám za sebou, takže bych se ráda vyjádřila a hlavně si přečetla Vaše zprávy. ale to dost dobře nejde, když nevím, co na mne vybafne!!

Merlin, vloženo 15:13:02  29. 07. 2007

Meridion: však se na konci objevil.

uuuff,dočteno.
Měl bych mnohé pochybnosti o kvalitě knížky,někdy zdlouhavosti a některých nešvarů,ale tohle je Potter, může to být napsané klidně s hrubkama! konečně se to uzavřelo, ne tak zajímavě jak bych chtěl, ale stejně jsem to všechno prožíval. Teď popravdě nevím,co budu bez Pottera dělat se životem:-)))

někdo říká, že poslední díl byl jen vysvětlovací, ale mě se naopak zdálo, že se tam trochu zbytečně rozjíždělo několik nových motivů, když se mohlo věnovat více prostorů těm starým.
Uspokojení po odpovědích bylo ohromné, zvlášť co se týče Snapea.konečně!!!
a také se mi líbily momenty,jako Petunie-mozkomoři atd., kdy jsem vytahoval předchozí díly z knihovny a usmíval se nad tím, že to tam je.

uf,asi to nemá hlavu ani patu, ale jsem mimo:-)


BTW: film je super,spousta malých nešvarů,ale jako celek skvělé (a s Bellatrix bych byl naprosto spokojen,nebýt jejího prvního proslovu, který je sice stejného ražení jako v knize, ale na plátně je to hrozné((i když podle mě v knize taky)))

Meridion, vloženo 12:39:06  29. 07. 2007

Mimochodem, kam zmizel Klofan? Nepřehlédla jsem něco?

Ghani, vloženo 11:14:32  29. 07. 2007

jen taková malickost. pamatujete si, jak petunie na zacatku petky vedela, co jsou mozkomori, protoze vyslechla jeden Lilin rozhovor? Harry automaticky predpokladal, ze ji o tom rekl James, a on to byl Snape..."that awful boy" lol moc pekne napsané

verlit, vloženo 10:21:12  29. 07. 2007

Myslím, že nebyl schopen je vnímat. Byla to Harryho představa, ne jeho. Něco jako když se někdo někomu zdá, taky o tom neví, jestli víš, jak to myslím. Nakonec Brumbál Harrymu potvrdil, že je to všechno jen v jeho hlavě, ale zároveň skutečné.

Meridion, vloženo 10:00:00  29. 07. 2007

Verlit: zbytek Voldemorta po zničení horcruxů zní logicky, ale jak potom vysvětlíš, že nevěděl, že se Harry vrací do života, když tam byl s nimi a slyšel, co si Harry s Brumbálem povídají?

verlit, vloženo 09:47:05  29. 07. 2007

Meridon: To jsem si taky původně myslela, ale pak jsem dospěla při druhém čtení k závěru, že to tak být nemůže, protože se tam někde zmiňuje, že horcrux je "mrtvý", prostě zničený. A jelikož Voldyho křísí a probere se ve chvíli, kdy se probere i Harry, tak soudím, že to byl on, v podobě, kterou má po zničení většiny horcruxů, ale úplně to stejně nechápu. Popis by odpovídal tomu, jak vypadal, než si pořídil tělo, ne?

Genevieve: Nezoufej, znát konec, aniž víš jak a proč k němu dojde, prakticky žádným zas tak velkým spoilerem není.

Další body, které mě potěšily:
dozvěděli jsme se, co byl Brumbálův první dopis k Petunii (já si pořád říkala, že je divné, že by se odkazoval k lístku, který nechal s Harrym na prahu v jedničce. A vůbec celé psychologické zdůvodnění, proč Petunie tak nenávidí všechno kouzelnické, včetně vlastní sestry, bylo naprosto logické a věrohodné. Dalo se čekat, že to je důvod, ale napsané to bylo výborně.
Tak a už zase chvíli mlčím.

Meridion, vloženo 08:18:25  29. 07. 2007

Verlit: Já to pochopila, že je to ta část Voldemorta, co byla v Harrym, ne celý Voldemort.

Jak už prvotní dojmy vyprchaly, musela jsem v poště zapátrat, co jsem holkám psala těsně po dočtení. Jeden z první výkřiků, nad kterým se teď usmívám, zněl "Miluji Nevilla a jeho babičku."
Hluboký dojem ve mě zanechali oba skřítci Krátura se svou proměnou ("Můžu ho praštit ještě jednou - pro štěstí?") a Dobbyho smrt - a ještě víc než vlastní smrt jeho pohřeb a nápis Free elf na hrobě - to bylo jediné místo v knize, které mě dovedlo až k slzám.

Tolik k věcem, které se mi na knize líbily, kromě těch, které zmiňovala už verlit.
O tom, že mě rozčilovalapomalá "hopsací" první polovina kniha jsem si dovolila špitnout už v době spoilerovacího zákazu. Můj názor na epilog by byl jen ozvěnou mnoha jiných, co tu už zazněly.
Také to rozhodně nenídefinitivní hodnocení, ale jen pár věcí, na které jsem si vzpomněla jako prvé.

« ««   183   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php