|
Ok, tak jak jsem slíbila v Přístavu, dávám sem první draft svého překladu Pixas story basics. Je to v zásadě to, co jsem vyplivla na první zamyšlení a asi pětkrát po sobě přečetla a poupravovala, takže budu ráda za jakékoliv rady na téma, jak zařídit, aby některé věci zněly méně blbě. Osobně jsem vyloženě nespokojená se svojí formulací 14, úplně se mi nelíbí spousta dalších, třeba 22 a 1. Tedy zde:
Emma Coats, scénáristka Pixaru v průběhu minulého měsíce a půl publikovala na twitteru sérii „příběhových zásad“, základních pravidel pro vytvoření kvalitních příběhů, která jí předali její zkušenější kolegové.
#1: Hrdinu obdivuješ spíš proto, že se snaží, než proto, že uspěje.
#2: Musíš si uvědomit, co je pro tebe zajímavé jako pro diváka, ne co je zábava psát. Může se to velmi lišit.
#3: Je důležité mít námět, ale stejně neuvidíš, o čem přesně příběh je, dokud ho nedopíšeš. Teď ho jdi přepsat.
#4: Kdysi dávno žil byl___. Každý den___. Jednoho dne___. A proto___. A proto___. Až nakonec___.
#5: Zjednodušuj. Zaměř se. Kombinuj postavy. Přeskakuj okliky. Budeš mít pocit, že se zbavuješ důležitých věcí, ale osvobodí tě to.
#6: V čem je tvůj hrdina dobrý, co mu sedí? Vystav ho přesnému opaku. Postav ho před výzvu. Co s tím bude dělat?
#7: Vymysli konec předtím, než budeš vědět, co je veprostřed. Vážně. Konce jsou těžké, sestav si ten svůj předem.
#8: Dokonči svůj příběh a nech ho být, i pokud není dokonalý. V ideálním světě bys měl oboje, ale jdi dál a příště buď lepší.
#9: Když se zasekneš, sepiš si seznam toho, co se určitě NESTANE. Docela často u toho objevíš něco, co ti pomůže se pohnout dál.
#10: Rozeber příběhy, které se ti líbí. To, co se ti v nich líbí, je tvoje součást. Musíš ji nejdřív poznat, abys ji mohl použít.
#11: Když příběh napíšeš, můžeš ho začít opravovat. Pokud zůstane v tvojí hlavě jako dokonalý nápad, nikdy se o to s nikým nepodělíš.
#12: Vyřaď první věc, která tě napadne. A druhou a třetí a čtvrtou a pátou – zbav se toho, co je očividné. Překvap se.
#13: Dej svým postavám názory. Pasivita a poddajnost ti můžou při psaní připadat příjemné, ale pro diváky to je jed.
#14: Proč musíš vyprávět právě TENHLE příběh? Z jaké víry, která v tobě plane, se tvůj příběh živí? To je jeho jádro.
#15: Kdybys byl na místě svého hrdiny, v téhle situaci, jak by ses cítil? Upřímnost dodává neuvěřitelným situacím na věrohodnosti.
#16: O co jde? Dej nám důvod hrdinovi fandit. Co se stane, když neuspěje? Nahromaď mu do cesty překážky.
#17: Neexistuje marná práce. Pokud to nefunguje, nech to být a jdi dál – později to bude k něčemu užitečné.
#18: Musíš se znát, znát rozdíl mezi tím, kdy děláš, co můžeš, a kdy zmatkuješ. Příběh je o zkoušení, ne o pročišťování.
#19: Náhody, které tvoje postavy dostanou do problémů, jsou bezva. Náhody, které jim problémy vyřeší, jsou podvádění.
#20: Cvičení: vezmi základní prvky filmu, který nemáš rád. Jak bys je uspořádal do něčeho, co rád MÁŠ?
#21: Musíš se ztotožnit se situací/postavami, nemůžeš psát jen „odtažitě“. Co by donutilo TEBE se takhle chovat?
#22: Co je základ tvého příběhu? Ten nejúspornější způsob, jak se dá vyprávět? Pokud víš tohle, můžeš na tom dál stavět.
Originál buď v Přístavu, nebo třeba tady: http://storyshots.tumblr.com/post/25032057278/22-storybasics-ive-picked-up-in-my-time-at-pixar" target="_blank">http://storyshots.tumblr.com/post/25032057278/22-storybasics-ive-picked-up-in-my-time-at-pixar> |