20:40:02
24. 11. 2024

Místnost
Co by bylo, kdyby...
...kdyby se to či ono stalo jinak? Jak by se změnily příběhy, které známe? A také - co vám připadalo v příběhu nelogické a mělo by podle vás dopadnout "ve skutečnosti" jinak?

Místnost má od 21:18:31  06. 10. 2001 pronajatou verlit

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   61   »» »

verlit, vloženo 07:58:02  23. 07. 2008

Irgi: Já už jsem starší :-) A tím spíš netoužím po mnohonásobném prodloužení život. Nebylo by to o ničem novém.
Ono je to naopak - mladí mají chuť žít nekonečně, starší už méně. Padesát let je málo, ale osmdesát, sto bohatě stačí.

Irigi, vloženo 23:40:55  22. 07. 2008

Aes Sedai: > Možná by si pamatovala, to co já, ale neprožila by to.

Jak Ty sama víš, že jsi všechny ty věci prožila? Vždyť kromě toho, co Ti říká okolí a paměť nemáš jak to poznat. A kdybys podstoupila zákrok o kterém se bavíme, tak by se ani jedno nezměnilo - ani co říká okolí, ani co si pamatuješ.

Irigi, vloženo 23:39:26  22. 07. 2008

Hallorn: > ještě poznámka - nezáleží na tom, jestli by se mozek kopíroval na úrovni atomů nebo neuronů. To je totiž úplně fuk.

Je a není. V Tvém mozku probíhají denně procesy, které jen tak mj. zabíjí mnoho neuronů. A Ty nic nepociťuješ. Bral bys jako smrt, kdyby někdo Tvůj mozek rozebral na atomy a pak je byl schopen poskládat zase zpátky? (Já osobně asi ne.) A co kdyby Tě rozebral na atomy, pak nějaké přidal a složil by Tvůj mozek dvakrát, přesně stejně .. který z nich bys byl Ty? Žádný? Nebo bys měl 50% šanci být každým z nich?

(Nepřesvědčuji Tě, jenom ukazuju zajímavé argumenty do diskuse, je to koneckonců anketa. :-) )

Irigi, vloženo 23:35:22  22. 07. 2008

Hallorn: Ano, odpovídáš na to ze stejného úhlu pohledu, jak jsem to myslel. Šlo mi přesně o ten moment, kdy Tvůj mozek zkopírují do počítače, a byť udělají téměř přesnou (nerozeznatelnou) kopii, Tvůj starý organický mozek prostě vyhodí do koše. Stačilo by vám, že simulace vašeho mozku je vám nerozeznatelně podobná, nebo si myslíte, že vás jakýkoliv proces kopírování tohohle druhu zabije, že to prostě už nebudete vy?

Bral jsem dané, že člověk má důvod chtít žít déle (i když vám teď připadá, že žijeme dost dlouho, až budete starší, umírat se vám IMHO chtít nebude), stejně jako beru za samozřejmost, že tělo, kromě mozku, se dá dost dobře opravovat. Smysly jsou naprosto stejné.

Reference od vašich známých, kteří podstoupili operaci jsou všechny dobré - na nikom, jakkoliv vám byl blízký, byste nepoznali žádný rozdíl, pokud by vám to sám neřekl. Nikdo si na nic nestěžoval, pro každého to představovalo jen banální zákrok.

Hallorn, vloženo 23:14:58  22. 07. 2008

Mně by to vadilo z toho důvodu, že bych stejně, po vytvoření kopie, umřel. Rozdíl by ostatní nevnímali, ale z mého úhlu pohledu by to byl samozřejmě rozdíl kardinální.

To, že by byl mozek připojen na nějaké zdroje informací 5 smyslů +, fantazii se meze nekladou, beru jako samozřejmost.

Žít po staletí by mi nevadilo, pokud by ostatní žili taky tak dlouho, ale muselo by se toho dosáhnout jinou cestou. Tohle je spíš taková nápodoba, než reálné prodloužení života.

ještě poznámka - nezáleží na tom, jestli by se mozek kopíroval na úrovni atomů nebo neuronů. To je totiž úplně fuk.

Aes Sedai, vloženo 23:00:58  22. 07. 2008

Ne. Nechtěla bych, aby mě nahradila kopie. Protože kopie je pořád kopie, už bych to nebyla já. Možná by si pamatovala, to co já, ale neprožila by to.
A hlavním důvodem,proč ne, je to, že bych nechtěla žít dlouho. Současný průměr života mi bohatě stačí.

Ginny, vloženo 22:32:50  22. 07. 2008

Quadrix: takže bych nakonec umřela jako sbírka darovaných orgánů a plechovýho mozku? Hm, ne, dík za nabídku:)

verlit, vloženo 22:31:00  22. 07. 2008

Ona by to byla také otázka, co by bylo zreplikováno. Protože mozek nakonec sám o sobě zas tolik nemyslí. Většina našich myšlenek, emocí atd. je odpovědí na vstup, vedený našimi smysly - vůně, chuť, zrakové vjemy.
Čili pouhá replika mozku jako "výpočetního centra" by pro replikování osobnosti nestačila, pokud by nebyl zajištěn také odpovídající přísun informací k vyhodnocování.
Např. bez nosu by toho prostě moc neočichal :-)

Quadrix, vloženo 22:20:57  22. 07. 2008

Ginny: Podle toho, co vím, tak vše, co se opotřebovává, by postupně taktéž bylo nahrazeno (např. transplantace orgánů není problém).
Hallorn: Ano, v určitém smyslu slova, je výsledek potom kopie - což je přesně ta otázka, zda by Ti vadilo, že by Tě "nahradila" taková kopie. "Simulace běží na úrovni neuronů, ale už ne na úrovni atomů" - tak jsem to citoval, podrobnosti by Ti mohl sdělit ten kamarád (snad ho sem zas dostanu, a ne, není to Jirka N., ale můj bývalý spolužák Honza O., řečený Irigi). A člověk by se nestal nesmrtelným, pouze by žil "stokrát delší dobu".
Verlit: Děkuji, konečně někdo, kdo dal jasnou odpověď:)

verlit, vloženo 21:33:15  22. 07. 2008

Být kopií by mi nijak zásadně nevadilo. Co je to originál? Je to nějak podstatné? Nemyslím.
A pokud by se všichni okolo do nejmenších detailů chovali stejně, pak by mi bylo celkem jedno, jestli by to byly stroje, které by takové chování z nějakých nejasných důvodů předstíraly.
V tomhle slova smyslu nakonec taky nejsme ničím jiným než myslícím strojem, tak co.

Ale prodloužení života, že se k tomu zase vracím, to ne. Za žádnou cenu.

Hallorn, vloženo 21:23:55  22. 07. 2008

Já myslím že tady jsou dva (přinejmenším) problémy. První je ta samotná výměna. Myslím, že z principu by nešlo vědomí prostě přesunout, ale muselo by se zkopírovat a starý mozek zničit. Tím pádem by vlastně to, co kolem sebe vidíš, byla jen kopie tvých známých, i když by to vlastně byly myslící, cítící bytosti. Ale jen kopie.
Druhá věc - zda to tedy opravdu kopie jsou, nebo je to jen stroj, předstírající inteligenci. (paradox čínského pokoje, chalmersovy zombie). Pokud nevím, jak přesně ten umělý mozek má fungovat, tak si tím nemůžu být jistý.
No a jistě ne poslední problém je to prodloužení života (dejme tomu, že by se nevyměnil jen mozek, ale celé tělo, takže by výsledek opravdu dokázal přežívat celá staletí). Ale jednou by umřít musel, ne? Neříkal jsi že by byl nesmrtelný. Takže se tím vlastně nic moc nevyřešilo. A i kdyby byl nesmrtelný, tak zanikne s koncem vesmíru.

Ten kamarád, co sem nechodí a vymyslel tuhle věc je náš společný kamarád Jirka N.?

Ginny, vloženo 21:04:24  22. 07. 2008

Qadrix: že bych měla mozek stokrát tak dlouho živej je sice milé, (určitě by to řešilo můj problém se spoustou knih a nedostatkem času :oD), ale jak by na tom byl zbytek těla? Skončit jako mluvící hlava z Futuramy by se mi fakt nechtělo:)

verlit, vloženo 20:34:04  22. 07. 2008

Já myslím, že současná délka života je tak akorát. O stokrát delší žití bych rozhodně nestála a věřím, že mí nejbližší mají dost rozumu, aby byli stejného názoru :-)

Quadrix, vloženo 20:27:33  22. 07. 2008

No, pro někoho by to dobrý důvod být mohl. Každopádně, jak už jsem napsal, důvod, proč žít déle, není to, o čem tahle úvaha je (i když by taktéž mohlo být zajímavé rozvést tuto otázku).

verlit, vloženo 20:19:36  22. 07. 2008

Ne, proč by měl být?

Quadrix, vloženo 20:12:04  22. 07. 2008

verlit: Nebyl by dostatečný důvod, že všichni (nebo alespoň většina) Tvých známých a rodiny by už byla "nahrazena"?

verlit, vloženo 20:03:26  22. 07. 2008

Pokud by v okolí byly pozitivní reference, asi bych se nebála. Bylo by to svým způsobem zajímavé.
Musela bych ale mít nějaký další důvod to udělat, jiný než pouhé prodloužení života nebo zachování informace.
Třeba možnost napojení se do nějakého projektu, který by experimentoval s propojením myslí nebo nějakou podobnou šílenost.

Quadrix, vloženo 20:01:21  22. 07. 2008

verlit: To je pravda, ale otázka předpokládá, že člověk chce žít dál - důležité je, zda je ochoten nechat si nahradit mozek počítačem a nebojí se ztráty identity.

verlit, vloženo 19:59:55  22. 07. 2008

K té výměně těla - vždycky si vzpomenu na scénu z Denní hlídky (knížky), kde si Anton vymění tělo s Olgou a ta mu vynadá, že by taky byla slušnost se nejdřív vyčůrat a nepředávat tělo, kterému se hrozně chce na záchod :-)))

verlit, vloženo 19:59:09  22. 07. 2008

Ale ono to je o tom, jestli by chtěl žít tak dlouho. Pokud by nechtěl, proč by to podstupoval?

« ««   61   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php