02:01:57
20. 04. 2025

Místnost
Svatyně
Tato místnost je určena pro všechny, co mají chuť napsat někam své tajné myšlenky, sny, básně, pro debaty o Bohu, lásce, smrti, morálce, svědomí a takových věcech. Tohle je ta správná místnost, kde se probírá řada etických, náboženských a podobných otázek.
Ve vývěsním štítu budou postupně přibývat odkazy na zajímavé stránky, sem a tam přibude trocha statistiky a rodí se seznam probíraných témat...

Místnost má od 23:26:19  13. 10. 2001 pronajatou Agáve. Spolusprávce: Eva.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   11   »» »

Aes Sedai, vloženo 15:58:18  09. 08. 2012

Ne, primitivní je v tom, že se tu normálně bavíme a ty sem prostě musíš napsat něco nepřátelského.

Hallorn, vloženo 15:52:27  09. 08. 2012

A včem je prosím pěkně můj názor primitivní? V tom, že je jiný než tvůj? Ale nepovídej....

Ano, myslím, že argumentů proti náboženství je známo dostatek, abychom mohli říct, že je lidstvu spíš k horšímu. Všechny tu už v průběhu let určitě několikrát zazněly. A to, že nevzdělaný člověk inklinuje k náboženství víc, než vzdělaný, který zas naopak inklinuje víc k vědě, je dokázáno mnoha statistikami. Sežeň si k tomu informace, je jich dostatek.

Aes Sedai, vloženo 15:42:07  09. 08. 2012

Halle, občas mluvíš jako primitiv, jako by každé náboženství bylo nepřítelem lidstva. To si jako myslíš, že náboženství je jen záležitostí nevzdělanců?!

Hallorn, vloženo 14:53:38  09. 08. 2012

No vida. Ono to půjde. S rostoucí úrovní a dostupností vdělání náboženství (veškeré) časem vymizí. Ono není náhoda, že nejvíc věřících je právě v Africe a Jižní Americe, zatímco nejvíc ateistů je v Západní Evropě a v Japonsku.

Aes Sedai, vloženo 11:20:11  09. 08. 2012

To je fakt. :)

verlit, vloženo 11:02:58  09. 08. 2012

V každém případě se to neprojeví ve statistikách :-)

Aes Sedai, vloženo 09:39:58  09. 08. 2012

Myslíš? Třeba ano, třeba je to upřímné uvěření, kdo ví... já to hodnotit nebudu. ;)

verlit, vloženo 08:28:56  09. 08. 2012

To ovšem nesouvisí nijak s vírou, že.

Aes Sedai, vloženo 08:09:20  09. 08. 2012

Ono je to jak na houpačce, někdy je víc pro, někdy proti, a ze zkušeností tady vím, že spousta horlivých zastánců názoru "Bůh není" před smrtí změní názor. Co kdyby... :)

verlit, vloženo 07:52:45  09. 08. 2012

http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/275466-lidstvo-prestava-verit-v-boha.html

Hallorn, vloženo 22:43:06  24. 06. 2012

Navrhuji pana reverenda Charlese Roberta Darwina :-)

Nadriel, vloženo 00:27:22  21. 06. 2012

Mě napadá jeden, ale není světec, tedy ne oficiální, ale jinak jistě jo;-) (Ladislav Kubíček)

Jinak mě napadl jen Maxmilián Kolbe, ale o tom vím jen to jak umřel.

Aes Sedai, vloženo 11:46:27  20. 06. 2012

Mám takový nápad na příští rok na Noc kostelů. Potřebuji nějaký zajímavý život světce nebo kněze.
Tak mě napadlo, že se nechám inspirovat. Máte nějakého světce, kněze, který měl podle vás dobrodružný či nějak hodně zajímavý život a není třeba až tak známý, nebo byste ho rádi představili? A může být zajímavý i pro lidi mimo kostel?

Aes Sedai, vloženo 09:16:14  18. 06. 2012

http://www.velehrad.eu/cz/novinky/zahraj-si-ve-filmu-a-prispej-ke-vzniku-vyznamneho-krestanskeho-dila/

verlit, vloženo 14:26:54  13. 04. 2012

Po dlouhé době jsem opět otevřela Exupéryho Citadelu, kterou mám velmi ráda, přestože pojednává mj. o víře :-)
Ale nastoluje spoustu nelehkých otázek a někdy ve mě vzbuzuje touhu odporovat a bouřit se, jindy souhlasím, jindy polemizuji.

Narazila jsem na odstavec, který mě silně oslovil už v pubertě, kdy jsem měla potřebu bouřit se proti řádu, jak to tak bývá. A je zajímavé, jak čím jsem starší, tím víc chápu, o čem Exupery mluví (ale vztahuji to obecně na život, nejen na ten náboženský podtext, který měl Exupery na mysli)

Takže nikoli jako výzva k zákopové válce, ale k zamyšlení - co na to říkáte vy? Připadá mi, že dost výstižně popisuje některé trendy i symptomy dnešní doby.


(...)Podobně by byl člověk ztracen v týdnu, který by neměl dny, anebo v roce, který by neměl svátky, který by neměl tvář. A podobně i člověk bez řádu, který by žárlil na svého souseda, kdyby ho soused v něčem převyšoval, a hleděl by ho strhnout na svou úroveň. Kdyby lidé vytvořili takový nehybný močál, jakou radost by potom měli? Snažím se znovu vytvořit silová pole. Buduji v horách přehrady, abych zadržel vody. Jsem nespravedlivý, neboť se stavím na odpor přirozeným sklonům. Nastoluji znovu řád tam, kam se lidé nakupili jako vody, vody, které se rozlily v močál. Spínám oblouky klenby. Na dnešním bezpráví buduji zítřejší spravedlnost. Znovu vytyčuji směry tam, kde se každý uvelebil na místě a nazývá to zahnívání štěstím. Pohrdám hnijícími vodami takové spravedlnosti a přináším svobodu pro člověka, zrozeného z krásné nespravedlnosti. Takto zušlechťuji říši.

Neboť dobře vím, jak uvažují. Obdivovali člověka, tak jak ho zformoval otec. "Kdo by si dovolil utlačovat takovou dokonalost?" řekli si. A ve jménu člověka takovým útlakem zformovaného zrušili útlak. Pokud trval ještě v srdci, působil dál. Potom se na něj pozvolna zapomnělo. A ten, kdo měl být zachráněn, zemřel.

(...)A tak začnou dům bourat, protože už ho nepoznávají. Tak lidé promrhají to nejvzácnější, co mají: smysl věcí. A připadají si báječní, když o svátcích nedodržují zvyky, když zrazují své tradice a slaví nepřítele. Jistěže při té svatokrádeži v nitru přece jen cosi pociťují. Pokud je to ještě svatokrádež. Pokud je to ještě vzpoura proti čemusi, co na ně vyvíjí určitý tlak. A žijí z toho, že jejich nepřítel ještě dýchá. Stín zákonů jim dosud vadí natolik, aby měli pocit, že jsou proti zákonům. Brzy však zmizí i stín. A oni už potom nepocítí vůbec nic, protože zapomněli i na to, jak chutná vítězství. A zívají. Proměnili palác v tržiště, ale když vyprchala radost z toho, že tady mohou hulvátsky dupat, nevědí náhle, co na tom tržišti dělají. A začnou neurčitě snít o stavbě domu s tisíci dveřmi, se závěsy, jež kloužou po ramenech, s lenivými předpokoji. A dokonce sní i o tajné místnosti, která by vtiskla tajemství celému obydlí. A nevědomky, protože už na něj zapomněli, oplakávají otcův palác, kde měl každý krok smysl. A protože jsem tohle pochopil, nehodlám připustit, aby se věci takto drolily, a neposlouchám ty, kdo mi vykládají o přirozených sklonech. Vím příliš dobře, že přirozeným sklonem se ledovec rozlévá v močál, horské výčnělky ztrácejí ostrost a říční proud se v ústí do moře rozbíjí v tisíc protichůdných vln. Vím příliš dobře, že moc se přirozeným sklonem rozpadá a jeden člověk se stává rovným druhému. Já však vládnu, a tedy volím. Neboť vím, že i cedr vítězí nad působením času, který by ho měl rozložit v prach, a v odporu k síle, která ho táhne dolů, buduje z roku na rok pyšný chrám svého listí. Jsem život a přináším řád. Buduji ledovce navzdory úmyslům bažin. Co mi záleží na tom, kvákají-li žáby o bezpráví. Vyzbrojuji člověka, aby opět existoval.

Nadriel, vloženo 23:34:57  12. 04. 2012

Přesně tak, je to o tom, v co věříme.
Zázraky se dějí a dle mě jen není vždy na první pohled jasné, že je to Boží rukou.

A ano, "člověk má nad svým životem tolik moci, kolik jí umí využít". S tím naprosto souhlasím.

verlit, vloženo 21:19:53  12. 04. 2012

Moc hezky řečeno!

Clarice, vloženo 21:09:39  12. 04. 2012

Když... to je o tom, v co věříme.
Zázraky se dějí, z mého pohledu však ne Boží rukou, ale prostě jen lidským přičiněním.

Moje životní zkoušky a jejich vyřešení, nebylo dílem vyšší moci, spíš souhry okolností.

Třeba věřím, že nad svým životem má člověk tolik moci, kolik jí umí využít.
Že třeba člověk bez práce může sedět doma a nadávat na to, že nemá práci, a nebo se zvednout a nabídnout svůj životopis i tam, kde by dělat nechtěl - z prostého důvodu - že chce pracovat.
Ten druhý, který si stanoví nemožné cíle a působí nepřirozeně, protože si hraje na něco, co není, zůstane nakonec sedět doma a nadávat na to, že nemá práci.
To byl jen příklad.

Ty Nerosem zmíněné malé zážitky, ty také prožívám. A většinou se dějí v přírodě a je to moc krásné.
Ranní východy slunce jsou takovým momentem, kdy se fakt zastavím a jen JSEM.

Jak jsem jednou řekla kolegyni v práci, když se mě ptala, co budu dělat o víkendu :). Řekla jsem jí, "chci sedět a jen tak bejt."

Hallorn, vloženo 08:49:59  05. 03. 2012

Mellor: Bylo to uváděno spíš z toho důvodu, že to kdysi připadalo lidem jako regulérní možnost. Ne snad proto, že by to dneska byl mainstream :-)

Mellor, vloženo 21:54:29  04. 03. 2012

Díky, Hallorne :o) Zvláštní je, že když jsem o tom sám uvažoval, nějak mne nenapadlo vysvětlení etiky shůry jako regulérní možnost.

Líbí se mi představa malých zázraků. Osobně si však myslím, že k tomu není zapotřebí boha či víry :o)

« ««   11   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php