|
Quardix: Srovnávání může být také zábava - už je proto, že hráčí nejsou jediní, kdo se mezi sebou mohou porovnávat. A explicitně určit protivníka za silnějšího/slabšího nebo chytřejšího/hloupého, než průměrná postava, není řešení.
Představme si například situaci, kdy: Barbar Gorak byl právě odzbrojen a jeho meč odlétl několik metrů od něj a jak zázrakem zůstal ležet na úzkém kamenném mostku nad propastí. Ďábelský zplozenec Hellon se tomu zasměje a vyrazí nebohého hrdinu zabít.
Gorak v tu samou chvíli vybíhá pro meč - bude-li jej mít, může se ubránit.
A za Hellonovými zády se ze stínu vynoří zlodějka Foukačka s otrávenou dýkou a několika rychlými skoky se chystá přiblížit a útokem ze skrytu odvést démonovu pozornost.
Jak to dopadne?
Celou situaci můžeme popsat bez hodů kostkou nebo použití atributů, ale získáme tím jen suchou epickou scénu, která bude dramatická, nicméně hráči nebudou mít pocit kontroly nad dějem.
Nebo můžeme vědět, že Hellon je silný a odolný (dokonce víc než Gorak), ale ne tak rychlý. Foukačka je ze všech tří nejrychlejší. Všechno shrnu do jednoho (nebo i tří hodů), které mi pro jednoduchost ukáží míru úspěšnosti jednotlivých protagonistů - Je předvídatelné, že Foukačka stihne Helona bodnout do ramene a dá tak čas Gorakovi, aby sebral meč, ale kostky mohou situaci změnit i na méně pravděpodobné scénáře. (Foukačka to těsně nestihne a Gorak je těžce raněn, ale meč má a stojí proti démonovi, který se právě začal věnovat zlodějce). Právě jsem zapojili prvek náhody, který je transparentní a nechává v hráčích nejistotu - je pravděpodobné, že vše dopadne podle verze 1, ale také se může stát něco nečekaného - něco, co by jinak hráči mohli (mlčky) považovat za zlovůli GM, který si jede "svůj" příběh...
A nebo vezmu kostky, rozvinu tabulky, započtu modifikátory a nechám všechny aby si hodili a vyhodnotím akci podle počtu úspěchů - i tady je náhoda, ale už je příliš svázaná s pravidly.
Jak to vidíte vy? Nějak si neumím představit svoji roli jako hráče, který v téhle situaci bez hodu kostkou přihlíží co se děje postavě. Alespoň drobný pocit nahodilosti je je poměrně příjemným bonusem (i kdyby se GM rozhodl dopředu a hodil si jen naoko, tak abych to neviděl). |