20:30:29
25. 11. 2024

Místnost
Přístav začínajících spisovatelů
Tak jen pojďte dál, vy všichni, kdo píšete do šuplíku, nedokončujete své příběhy, hrdinové vás zlobí a dělají si, co chtějí! Tady jsou samé spřízněné duše, které jsou na tom stejně :-)

AKTUALITY, AKCE, ARCHIV SOUTĚŽÍ
... Poslední vítězná soutěžní povídka je už tak stará, že ani nemá smysl říct, která to byla :)
Klídek, pohoda, kafíčko. Námořníci v přístavu se nyní do ničeho neženou... :)

SOUTĚŽE: http://www.paf.sfkpalantir.net/rozcestnik1.php

Místnost má od 19:54:48  12. 11. 2001 pronajatou verlit. Spolusprávce: toomz. Ellinor. Sorraja.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   25   »» »

Mellor, vloženo 01:43:15  12. 04. 2013

Bohužel, objektivní kritéria selhávají při kontaktu s realitou. A zvláště s realitou uměleckého charakteru.
Lze je uplatnit tam, kde existuje určitá kodifikace těchto pravidel, kde se dá použít norma. Do určité míry jde třeba o gramatiku a logiku slovosledu. V případě úzce vymezeného tématu by mělo být možné využít schody posuzovatelů v rámci kritéria dodržení tématu soutěže. Případně, pokud jde o konzervativní soutěž, se může hodnocení řídit klasickými Aristotelovskými zákony dramatu :o)
Pak už mi zbývají pouze dvě kritéria, která by šla hodnotit víceméně objektivně - a to logika děje (ne postav, protože uvěřitelné postavy se nemusí chovat logicky) a ověřitelnost případných faktů a historických zkušeností.

Ale momentálně je to asi tak všechno, co mne napadá, že by šlo hodnotit alespoň částečně objektivně. Jenže tohle všechno jsou věci, které jsou opravdu čistě řemeslné - tedy měly by stačit na to, aby byla povídka hodnocena alespoň jako průměrná.
Dále už se je nutno ponořit do kritérií téměř čistě subjektivních - a to proto, že jen těžko lze najít společný bod, vůči kterému by mohli porotci povídky posuzovat. A každý se tak řídí podle momentálního nastavení vlastního referenčního bodu (který se navíc mění a posouvá už tím, v jakém pořadí jsou povídky čteny, jakou má porotce náladu a emoce, etc).
Všechny ty věci jako rafinovanost pointy, gradace příběhu, námět, zvolené postavy, vyprávěcí styl, živost a barvitost příběhu, jazyková bohatost (to by teoreticky bylo objetivně posouditelné, kdyby texty byly prohnány počítačovým programem - problém však nastává v případě, kdy přílišná bohatost jazyka buď brání plynulosti čtení, nebo se vymyká stylu a náladě vyprávění; posouzení míry jazykové bohatosti vůči kontextu je už subjektivním soudem) etc, to vše už je téměř výlučně záležitost zkušeností, pocitů a dojmů porotce.

To ale není nic špatného. Intuice a subjektivní soudy mají řadu výhod, kterých takzvané objektivní metody nemají (bez velice sofistikovaných programů, a často ani tehdy ne) a ve kterých selhávají. Lidská mysl a cit pro relativitu je zvláště v takovýchto podmínkách podle mého velice cenný. Kupříkladu první povídka představuje referenční bod, vůči kterému budou posuzovány všechny další povídky. V případě zkušených porotců (i z pozice autorů) se pak tato validita zvyšuje. Pěstěná, odborná intuice, je ostatně základem mnoha prestižních povolání a řemesel. Jen díky této na bohaté zkušenosti založené intuici je pak možné prohlédnout rafinované obraty, náznaky či schválnosti autorů - a oddělit tak vynikající dílo z řady nadprůměrných.

Nutno říct, že sám nemám žádné zkušenosti z porotcování v literárních soutěžích :o) Snad to moc neshodí předchozí příspěvek - ale minimálně mám slušný přehled co se týče vědecké metodologie, což je myslím velice podobné; a určité zkušenosti ve slovním hodnocení literárních děl a seminárních prací přátel a kolegů (včetně vlastních prací) :o)

verlit, z jakých důvodů se domníváš, že by měl být poměr subjektivního a objektivního hodnocení právě takový? :o) Resp proč by objektivní soudy, které mohou být zrovna tak nespravedlivé jako soudy subjektivní, měly tvořit majoritu hodnocení? :o) Ptám se ze zvědavosti, jestli jsi na to přišla nějakou objektivní cestou, nebo subjektivním soudem ;o)
(Každopádně slovní hodnocení vnímám jako velice prospěšnou věc, pokud není vytvořena formou videa vysmívajícího se určitým textům :o) Konstruktivní kritika, vhodně formulovaná, může mimo jiné i podat výklad o porotcově myšlenkových pochodech)

Omlouvám se, že jsem se tak rozepsal :o) Ale téma mě zaujalo!

// plus, samozřejmě, je velkou otázkou, jakou váhu by měly mít jednotlivé posuzovací kategorie.

Mivka, vloženo 00:41:04  12. 04. 2013

Jenomže ono reálně to takhle nefunguje. Protože jednotlivé ty objektivní kategorie lze subjektivně nacenit - dám povídce, která má zajímavý nápad, ale mizerné zpracování, lepší, stejné nebo horší hodnocení než té, která má nápad neoriginální a průměrný, ale řemeslně je lépe zpracovaná?

Subjektivní faktory, které ty jsi uvedla, se třeba z hodnocení snažím do velké míry vynechávat (ačkoliv když rozhoduji třeba mezi prvním a druhým místem, přihlédnu k nim úmyslně), protože v něm podle mě nemají co dělat, znám spoustu porotců, kteří to dělají stejně, ale přesto se s ními neshodnu, často dost výrazně - právě proto, že jejich celkový přístup je nějakým způsobem jiný.
V soutěžích navíc velmi často nemáš škálu "skvělé-dobré-průměrné-špatné-příšerné", ale jenom "průměrné-špatné-příšerné", takže ty hrozně veliké rozdíly vlastně nejsou rozdíly, které by znamenaly, že někdo naprosto geniální věc považoval za příšernou, ale jenom třeba že mu průměrná přišla dost špatná.

verlit, vloženo 20:51:45  11. 04. 2013

To je stejně zajímavé dilema.

Moje první reakce byla, že skutečně profesionální hodnocení by se neměla ve výsledku rozcházet tak výrazně. Existuje řada objektivních kritérií, která odlišují kvalitní řemeslo, vynikající výtvor a průměrné či podprůměrné dílo.
Zbytek, připadající na osobní sympatie, preference žánru nebo určitého stylu vyprávění, to už se může lišit, ale nemělo by to představovat převážnou, ale jen max. 20% část hodnocení.

ALE na druhé straně naprosto subjektivní hodnocení může být zase mnohem zajímavější.

Fakt nevím, čemu bych dávala přednost. Asi kompromis. Objektivní řemeslo, kde se prakticky nedá se rozcházet by mělo podle mě představovat aspoň 60% hodnocení, zbytek může být subjektivní. Jinak nejde o hodnocení díla, ale o vyjádření sympatií.

Sikar, vloženo 20:23:06  11. 04. 2013

Na rovinu, co se rozdílů v hodnocení týká, když jsem viděl, že textu, co skončil úplně dole, dal někdo 9/10, marně jsem se sám sebe ptal, za co vlastně.

V loňském ročníku byla povídka, která sklidila nejvyšší a současně i nejnižší známku a vedly se ohledně toho dost zapálené debaty.

Ekyelka, vloženo 18:40:30  11. 04. 2013

Když hodnotím soutěž, beru nejen kvality jednotlivých textů, ale i v rámci dané sumy. Někdo jiný zase posuzuje každý text zvlášť, jak se mu líbí či nelíbí. Mohlo se stát, že co se líbilo jednomu porotci, to druhý naopak odložil jako nudné, nezpracované dobře, nebo třeba psané ve stylu, který on nemá rád (a proto tomu dá málo bodů, protože pro něj je to styl fujfuj a proč by svou subjektivitu krotil).
Takže skutečně poznáme pohnutky porotců až ze slovního hodnocení (a ano, taky by mne to zajímalo).

Přes všechny zmatky jsem ale celkem ráda (radost mi vydržela celých pět hodin!!!). Zase posun směrem nahoru.
Žoldnéři budou jiná kávička.

Legacek, vloženo 08:34:08  11. 04. 2013

Aes: To poznáme podle slovního hodnocení, jak to hodnotili. Nicméně mne to také udivilo.

Aes Sedai, vloženo 00:05:48  11. 04. 2013

Mě spíš u těchto soutěží překvapuje, když se tak moc porotci neshodnou v hodnocení, jak jsem si všimla v tabulce. Někdo dá stejné povídce 9, jiný 3 body. Jako každý máme jiný vkus a jsou slavné knihy, které mě zklamaly a opačně, ale třeba takovýhle skok se mi zdá až moc velký. Něco jako "není to můj styl, tak tomu napařím málo bodů". V té tabulce je to docela dost, jak jsem se dívala. Ale jsem ráda, že nejsem porotce. :))

Legacek, vloženo 23:34:34  10. 04. 2013

Já jsem snad ani víc od první literární soutěže nečekal: 41 místo :-) Alespoň jsem se zúčastnil... Spíš mne zajímá slovní ohodnocení :-)

Aes Sedai, vloženo 17:56:16  10. 04. 2013

Hmm, tak asi ne, podle opravy asi 13 a 17. Je to na... :)

Ekyelka, vloženo 10:39:16  10. 04. 2013

Sikar nás má na svědomí víc - a to ještě dělávám řádu reklamu i na saspi a jinde. (6)

Aes Sedai, vloženo 10:38:25  10. 04. 2013

Sikar: A víš, že mě máš na svědomí?! Jak jsi tu kdysi propagoval Dračí řád a několik nás tu napsalo, že ti něco pošlem, ať máš co číst. Jenže já to pak nějak zasklila, a když jsem si vzpomněla, honem honem jsem něco spíchla a poslala, abych ti tu "radost" udělala. :)
No a včera koukám na výsledky a říkám si: to je ostuda, tak málo bodů, to abych nevystrkovala ani nos! Jenže až na podruhé jsem si všimla, že to nejsou body, ale pořadí... Tak jsem nedopadla tak zle. :) (9 a 15)

Sikar, vloženo 10:03:04  10. 04. 2013

Výsledky Dračího řádu jsou venku.

http://www.mfantasy.cz/2013/04/mame-vysledky-souteze-o-draci-rad-2012/

verlit, vloženo 08:06:36  03. 04. 2013

:-))) Odteď se na ni budu dívat docela jinak :-)

toomz, vloženo 23:04:15  30. 03. 2013

Můj rozhovor s ní…

Ležím už nějakou chvíli v posteli a začínám se nudit. Říkám si, že bych si zase mohl zkusit promluvit s .
"Ahoj, taže jsi tu po půlroce zas. Co chceš?"
"ŠSSŠŠśśśšvvvrhghhggggurblllbghghghhghgrŠŚŠSŠ"
"Cože? Nerozumim ti…"
"ZZZŠŠGHgrgrrlumfppffGGGFGFRRRRRZS"
"No dobře ty mrcho, jen počkej chvíli, já ti ukážu!"

Beru si pár vitamínů, udělám konvici čaje s medem, prášky, prostě veškerý základní arzenál. Po 10 minutách:

"Tak co, už budeš mluvit"
"ŠŠssśssschtělo semitě pozssSSSZzzzdravwwwwwitGHTGHGSSSS"
"Jo tak pozdravit jo?! Proč jsi radši nezůstala někde zalezlá v prachu pod postelí, tam by ti bylo líp. Víš cos mi zkazila? Včera jsem měl jít na oslavu s kamarády. Dneska jsem měl jít pozdravit strejdy a tety… Teď tu musim s tebou ležet!"
"SsssszghtsssprrromiňsssSSMNĚsessstejskaLlllLLLLO"
"Stejskalo. Stejskalo! Já ale o tebe nemám zájem. Fakt mě jenom ničíš. Jako dobře. Uznávám. Kvůli tobě si zas po dlouhý době čtu knížku. A jestli to půjde tímhle tempem, tak jí zítra dočtu. Fajn, to je dobrý. Taky hodně spim, takže cítím, že paradoxně přes všechno slábnutí tak nějak sílím. Ale proč mi musíš lízt všude po krku, že nemůžu skoro mluvit? To nemáš nějaký způsoby???"
"VrrrrrrrrrrrrssssjátoJINAKneumMMMmmmimsssssSSSSSory"

Druhý den ráno. Už je mi o moc líp. Přidal jsem obklady a stříkátka. Teď se uvidí, kdo s koho!

"Ahoj, tak už se pakuješ?"
"SSSsssssdobréjitro nomoc semiještě nechce."
"Ale už vypadáme oba líp, teda já vypadám líp, ty se pěkně rozpadáš. He he. Dobře ti tak."
"ZZZsssstostejně nenifér. Tyměprostě nemášrád!"
"No ale jakpak bych mohl? Vždyť ty jenom ničíš, ani číst mi už moc nejde, jak mě pálej oči!"
"Ssssssnikdomě nemárád…"

Ke sklonku druhého dne to vypadá, že se již vše vrací do normálu.

"Tak sis užila, už bys mohla jít."
"Když mě se nechce."
"Ale neblbni, koukni, co jsem na tebe všechno nasadil. To stříkátko, co jsem doma našel, to byl šach mat. Jsi už úplně takhle maličká, nemáš šanci to přežít."
"Ale co budeš beze mě dělat?"
"No co bych! Normálně, budu pracovat, budu zase chodit ven, konečně si zase zasportuju…"
"Pche! Jako by se ti chtělo! Stejně se ti to se mnou líbilo. Vidím to na tobě! Cítím to. Cítím to silně, vždyť jsem teď kus tebe…"
"No dovol, co mi to tu…"
"Ale nepovídej hošánku, prostě si to tu užíváš. Jak tu ležíš! Vedle sebe počítač, kdyby náhodou měl páneček chuť se podívat na Tavernu! Hned vedle knížka, kterou bys beze mě nikdy nedočetl až do konce! A pak, jak tě všichni obsluhujou!"
"To už přeháníš!"
"Chachachaaaaa, no nerozčiluj se, čumáčku. Mám tě přečtenýho, teď si pěkně lehni a zase spi. Já ti mezitím připravím něco hezkýho… Bude se ti to líbit!"
"Ne… mě se nechce… spát"
"Ale ale! Nějak se nám klíží očíčka? Cha cha. Tak je to správně, spinkej… "
"Ty… jednamalá... ssss…"
"Spinkej, však my dva patříme odpradávna k sobě…"

Sikar, vloženo 21:49:41  23. 03. 2013

Nedávno jsem psal, jak jsou v plánu videa s radami "Jak to nedělat". Dneska jsme s Cirrat natočili první na téma dvě diagnózy u začínajících autorů - kakofonixitida a hyperdetailitida.

http://triumvirat.cz/2013/03/video-kakofonixitida-a-hyperdetailitida/

Sikar, vloženo 19:07:04  15. 03. 2013

Tak jsem dočetl letošní Dračí řád.
Na rovinu, je znát, že zaprvé nějací z finalistů vždy skončí posléze v porotě a zadruhé, že po loňském ročníku, kdy bylo poprvé slovní hodnocení, ubylo opravdu extrémně špatných povídek (ať už se autoři poučili nebo je to odradilo).
Výsledek vypadá tak, že 80 % soutěžních textů bylo plácání se v průměru, z něhož sem tam zazářila perla.
Trochu pomohla nová kategorie SF, protože byla ke čtení i jiná témata. Loni se polovina povídek točila dokola kolem asi čtyř námětů a ke konci jsem už hryzal stůl, když tam byl další text o dívce putující do jiného světa.

Sikar, vloženo 22:43:10  27. 02. 2013

Malá soutěž. Už název mě donutil se o to zajímat, tuplem proto, že organizátorka mi nedávno velmi ochotně točila další a další kofolu...

http://www.teplitz-schonau.cz/news/povidka-pro-kocku-2013/

Mivka, vloženo 18:19:07  09. 01. 2013

No, taky hlavně člověka kvalifikuje ochota to dělat, protože je to nevděčná a zdlouhavá a často otravná práce, ze které člověk moc nic nemá (občas autorák). Úplně to není závislé na tom, jestli člověk píše (Eky i Sikar jsou autoři, já kromě raných náctiletých pokusů tak maximálně překládám), může se to samozřejmě hodit, ale reálně se to prostě odvíjí od toho, aby člověk měl nějakou základní schopnost analyzovat psaný projev a zároveň trochu didaktický přístup, když píše ta hodnocení. Český rybníček je ale mrňavý, takže reálně se člověk nejčastěji k hodnocení dostane přes známost - mám kamaráda, který to dělá, přijde mi to zajímavé a kamarád mě doporučí koordinátorovi.

Ekyelka, vloženo 17:41:20  09. 01. 2013

Spidere, kvalifikuje je totéž, co dělám já na saspi.cz - zkušenosti, načtené texty, samotné autorství, dost velké koule, aby případně ustáli nelibost "geniálního autora" (což je pojem). Moje zkušenosti praví, že to občas chce i znalost diplomatického jazyka a možná není od věci i schopnost na každém škváru najít aspoň jedno promile dobrého textu.
Autoři také mají rádi, když jsou aspoň za něco pochváleni - s čímž třeba já mám problém, protože chválím jen střídmě. Kdo to neví, bývá zklamán.

Psát new weird bylo extrémní zlo. Přesto uvažuji o dalším textu. Čistě pro potěšení mučit se tím, že neopustím žánrové hranice, byť mi text bude sklouzávat kamkoliv jinam.

Sikar, vloženo 14:20:28  03. 01. 2013

Byli jsme osloveni organizátorkou, kterou zaujala naše "portfolia". Prostě to bylo na základě předchozí praxe. Kritika jinde, někde uveřejněné povídky/básně atd.

Už jsem se setkal s tím, že někdo dotáhl do poroty zavedeného spisovatele a poprosil, zda ten neví o někom dalším. Profík dotáhl pár začínajících autorů, co už měli nějaké zářezy, protože si myslel, že to pro ně bude přínosná zkušenost.

« ««   25   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php