09:39:12
28. 11. 2024

Místnost
Noc plná tajemství
...aneb o hvězdách a snech.

Vřele všem doporučujeme pravidelně navštěvovat Astronomický snímek dne

Červená a stupeň č. 10? Polární záře!

Česká astronomická společnost

Místnost má od 08:00:21  30. 11. 2001 pronajatou Adhil. Spolusprávce: Meridion. Bellatrix.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   51   »» »

verlit, vloženo 15:22:02  10. 12. 2009

Už potvrdili, že to byla raketa, ale Rusům trvalo několik hodin, než to přiznali.
V každém případě efekt to byl zajímavý, ne? :-)

Adhil, vloženo 13:47:59  10. 12. 2009

Je to pěkná fotka, ale když si pustíš to video k tomu, tak to asi opravdu je splašená vojenská raketa :)

verlit, vloženo 08:43:32  10. 12. 2009

Nejdřív světelné jevy v Rusku, teď nad Norskem. Já to pořád říkám, UFOni jsou tady :-)))

http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/186564-obrovska-svetelna-koule-se-spiralou-ozarila-temne-nebe-nad-norskem.html

verlit, vloženo 11:55:20  26. 11. 2009

http://www.novinky.cz/koktejl/185284-dopad-meteoru-rozsvitil-nocni-oblohu-nad-pretorii.html

Clarice, vloženo 12:25:07  14. 11. 2009

Také si pamatuji některé, které se mi zdály kdysi dávno - třeba v dětství. A některé se mi zdály i dvakrát s odstupem let.

Na dnešek to byla opět apokalypsa.
Něco ve stylu "Války světů," akorát tam lidi nezpopelňovali :). Lidé prostě mizeli, města stála, všude poletoval papír a na zemi se válely různobarevné látky a jiné věci.
Pak jsem byla najednou na vodě, asi na moři. Přede mnou plavala bílá miska, v niž ležel kulatý bochník chleba. Věděla jsem, že ho musím dostat, jinak budu mít hlad.
Misku jsem trochu nahnula, natekla do ní voda. Ale než se stihla potopit, vyzvedla jsem jí, vylila a chleba byl můj :).

Pak se mi zdál úplně jiný sen. Byla v něm kolegyně z práce, která mě vzala na přednášku nějakého politika.
Ten pán se jí strašně líbil. Připomínala puberťačku, furt se smála a táhla mě za sebou (ve skutečnosti jí je padesát), ale také se někdy chová praštěně :).
Přednáška byla v kostele.

Spíš to byly jen útržky, náznaky. Několikrát jsem se asi i vzbudila, takže proto to na sebe moc nenavazuje. Ale to nemusí vždy :).

Ageolite, vloženo 00:04:08  14. 11. 2009

Aes: já jak které, ale jsou sny, na které jsem taky nezapomněla, jeden si v sobě nesu ještě ze základy. Sice detaily jsou zapomenuty, ale podstata zůstala.

Aes Sedai, vloženo 23:56:52  13. 11. 2009

Zapomínání snů? Mám pocit, že si většinu snů pamatuju, dokonce některé velmi dlouho, z toho řadu už několik let...

Clarice, vloženo 18:54:29  13. 11. 2009

Ageolite: Já bych tušila, ale to by se mi to muselo zdát pořád :).

Také se mi často zdá, že mi umírají rodiče, hlavně máma. Nevěřím, že si to podvědomě přeji. Spíš se toho vědomě bojím.
Ale nevím, proč se mi to zdá.

Ageolite, vloženo 18:46:44  13. 11. 2009

Clarice: no... A já měla pocit, že mám zvláštní sny. Tak to kam se hrabu na tebe!

Jen mě nenapadá, co by zrovna tenhle sen mohl znamenat.

Clarice, vloženo 18:44:23  13. 11. 2009

Asi před dvěma týdny se mi zdálo, že souložím s ďáblem.
Nedělám si srandu, nepřeháním, tak to bylo.
Jenomže on se mi líbil - byl zpočátku fyzicky fakt atraktivní. Pak jsem do toho šla s tím, že už tak atraktivní není. Nechápu.
A nejdivnější bylo, že měl malý, až chlapecký penis.
Místnost byla klasická kobka - holé zdi, osvětlená ohněm a postel byla bílá...
Prosím vás, opravdu si z vás nedělám srandu, tohle se mi tedy fakt ještě nezdálo.

Lory, vloženo 18:38:21  13. 11. 2009

Mellor: Co znamená? Taky jsem nad tím přemýšlela, asi nějakou touho ochraňovat blízké a nejspíš i nějaký strach... Ale ono někdy těžko říct :).

Meridion, vloženo 12:39:29  13. 11. 2009

Ještě před tím, než vstanu a začnu myslet na jiné věci, tak si ten sen v hlavě několikrát přehraju, pak je velká šance, že je nezapomenu. Taky je dobré, někomu je převyprávěj.
Ty první dva (so, ne) si pamatuju jen velice mlhavě, protože jsem to neudělala, u třetího v pořadí mě už ta souvislá řada začala zajímat, protože hodně dlouho předtím jsem žádný sen neměla, tak jsem se jim začala věnovat.

Mellor, vloženo 10:46:00  13. 11. 2009

To je celkem zvláštní. Ze zkušenosti si člověk sen moc nepamatuje.. nejvíce hned po probuzení a pak se během dne vytrácí detaily, až na snový obsah zapomene úplně. Jak to děláš? :o)

Meridion, vloženo 08:30:19  13. 11. 2009

Mellor: Ne, podle reálií to byl opravdu vliv té knihy.
Jinak nepřerušená řada snů dnes opět pokračovala a to hned dvěma kousky. Mít sny a pamatovat si je, den co den, už celý týden, to se mi ještě nikdy nestalo.

Mellor, vloženo 22:51:57  12. 11. 2009

Queril: Všimni si, že já neříkám, že všechny sny řeší ošklivé věci; sen je prostě kompromis potřeby spát a nějaké jiné potřeby. Může to být i příjemná potřeba, resp.potřeba, jejíž ukojení bude příjemné.

verlit: Když se nad tím zamyslíš, tak body 1 až 5 jsou v podstatě jedno a totéž (vyjma 4).
1 - potřeba silný prožitek nebo emoci ještě jednou prožít, případně zpracovat;
3 - řešení problému? A je to snad něco jiného než potřeba daný problém vyřešit?
4 - nesouhlasím, dost dobře si nedovedu představit, jak by ses prohrabovala zásuvkami vědomí a navíc snovým procesem něco vyhazovala - zapomínala. Může to sloužit k třídění a spojování, ale pak už je to opět bod 3, tedy hledání klíče, řešení.
5 - fyzické podněty samozřejmě pronikají do snů, ale i tak se většinou jen začleňují do už probíhajícího snu. Pocity hladu, chladu, nutkání na záchod a podobně jsou opět potřeby.
Číslo 6 by se dalo vyložit tak, že si tvé podvědomí dá dvě a dvě dohromady (například spoustu drobností vedoucí k něčemu většímu), ale vědomí to nechápe. Většinou ti tohle docvakne až tehdy, pokud se předpokládaná věc stane.
7 už je trochu mimo oblast snů. Můj osobní názor je, že určitá forma telepatie je možná, a je pravděpodobné, že bude lidská mysl přístupnější v době spánku. Ale i pak se nejspíš "připojující se" osoba bude muset probít přes myšlenkový šum a ve snu se objeví v určitých souvislostech jako jeho část.

Ty tvoje sny do toho samozřejmě spadají také :o)

verlit, vloženo 22:27:58  12. 11. 2009

Taky myslím, že se právě tenhle výklad nedá použít univerzálně na všechny druhy snů. Viděla bych to na mnohem více kategorií. Například:

1) sny, vyvolané nějakým silným prožitkem nebo emocí, jak pozitivním tak negativním
2) sny, vyvolané nějakým podvědomým konfliktem nebo potřebou (to je ta kategorie, o které píše Mellor)
3) sny, které vznikly jako reakce na něco, čím se člověk intenzivně ve své mysli zabývá. Když například řeší nějaký problém, ne nutně konflikt, ale třeba i vědecký (klasický příklad je Mendělejevova tabulka prvků nebo vzorec benzenu). Mozek pokračuje v řešení, ale protože není v tu chvíli tak moc řízen a omezen rozumem, najde někdy zcela originální řešení.
4) sny čistě "uklízecí", kdy se mysl prostě jen probírá zásuvkami a třídí a spojuje a vyhazuje nepotřebné
5) sny jako reakce na fyzický pocit spícího (chladu, nutkání na záchod, polštář přes obličej, pes na břiše, vzdálený hluk apod.)
6) sny prorocké a věštecké (pokud existují, pak jsou to podle mě ve skutečnosti zakuklené dvojky a trojky, ale kdo ví...)
7) sny, vyvolané tím, že na nás někdo usilovně myslí (nevím, jestli skutečně existují, ale znám lidi, kteří na to přísahají, takže možná ano)

...a určitě jsem ještě na nějaké zapomněla.

Do speciální kategorie bych řadila sny moje :-))) V drtivé většině jde o příběhy a prakticky nikdy v nich nejsem sama sebou, ale nejrůznějšími osobami všeho věku, pohlaví, zaměstnání atd. Může jít samozřejmě o běžné dvojky a trojky, někdy jedničky, ale třeba taky ne :-))) Minimálně se skvěle využívají jako inspirace pro příběhy :-)

Qeril, vloženo 22:14:50  12. 11. 2009

Mellor: Děkuji za vysvětlení :-)

To tvé a Freudovo pojetí snů se mi moc nelíbí, abych pravdu řekla. Samozřejmě, se spoustou snů je to určitě tak, jak říkáš, ale nechce se mi věřit tomu, že VŠECHNY sny by měly být odrazem nějakých potlačených hnusů. Existují přece i pozitivní sny, ne?

Mellor, vloženo 21:42:01  12. 11. 2009

verlit: Zkusím v rychlosti přetlumočit Freudovo pozorování, které je pro mne momentálně nejlogičtější, a tak ho víceméně zastávám :o) Podle něj je sen jakýmsi ochranným prostředkem spánku. Vědomí/nevědomí má nějakou neukojenou potřebu, a dává to na vědomí. Aby se uchránila nerušenost spánku, řeší se to kompenzací - snem. Člověk dále spí.. ale zároveň si ve snu ukojí potřebu (samozřejmě jen metafyzicky, třeba když si moc přeješ létat, pak budeš ve snu asi létat.. pokud budeš mít děsnou žízeň, budeš pít - ale žízeň tím doopravdy neukojíš). Chápeš, kam mířím?
Toto dále předpokládá, že každý sen má smysl. Ovšem je nějakým způsobem zakamuflován symboly a zkratkami a splýváním pojmů; to jsou snové deformace způsobené snovou cenzurou. Vznikají proto, že naše potřeby a chtíče vykládané ve snu bývají většinou velice neetické, proti našemu myšlení nebo přesvědčení; prostě si to nechceme přiznat - proto je sen deformován, aby nebylo možno poznat, o co šlo, a uchránilo se zdravé vědomí. Člověk tak vlastně bojuje sám proti sobě.
Takže pokud bych navázal na tu tvou časopisovou teorii, pak je to spíš, jako by vyšel nepříštojný, nicméně pravdivý článek. Cenzura si ho přečte a vyškrtá toho hodně; co vyloženě nelze vyškrtnout, pozmění v symbol, zkrátí věty. Takže nakonec vyjde veskrze nesmyslný článek.. a ty si ho přečteš a nevíš, na čem jsi.

Může se samozřejmě stát, že některý sen bude nesmyslný pouze z toho důvodu, že bude chtít na onu "nesmyslnost" poukázat. Třeba: "To byla ale blbost zapíjet okurky vaječným likérem."

Podle mne mají sny hlubší význam, i když ne věšteckého rázu.. spíše řešící neřešitelné.

P.S.:Jop. A čím víc máš v břiše prázdno, tím víc tam je bublin, tím víc se ty šťávy všude možně strkají a třou a praskají a proto kručí :o) Nejlepší že, že to vůbec nic nemá společného s hladem.

Lory: Já ti to napíšu ještě sem :o) Takhle, nevím o tom; nic o tom, že by se Psychologie neměla otevírat, se k mým uším nedoneslo.
ad sen; zajímavé, co myslíš, že znamená? :o)

Meridion: Ad druhý sen; je to náhoda, nebo tam vidím určitou podobnost s jistou divadelní hrou, ve které překvapivě také exceluješ? :o) Jinak opravdu zajímavé sny! To by byl rozbor..

Lory, vloženo 20:46:12  12. 11. 2009

verlit: Máš pravdu...

Mellor: Případnou odpověď prosím tam :D

verlit, vloženo 10:23:21  12. 11. 2009

Šup do (Ne)studijního koutku!

« ««   51   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php