|
Občasník
Klubu alternativní mládeže |
1/00 |
Vážení,
vzhledem
k tomu, že námi vydávaný zlý literární půlročník HORÁC
je určený pouze
úzkému okruhu čtenářů, chtěli jsme vyjít vstříc také
širokým masám milovníků
pokleslé literatury a ryzího, nefalšovaného kýče, rozhodli jsme
se proto
vydávat nový literární občasník – HNIDOPICH.
Jak
už z názvu vyplývá, toto nepravidelné periodikum vám přinese
tvorbu autorů,
která nesplnila náročné požadavky redaktorů časopisu HORÁC,
a aby neskončila
na smetišti literárních dějin, uvolnili jsme určité finanční
prostředky
k jejímu vydání.
Ale
konec zbytečných frází – více než naše plané tlachání
vás jistě zajímá
výsledek naší práce.
Kolektiv pracovníků
nakladatelství Svatý Vavřinec pod odborným vedením Alexandra Plodného
Jan
Plešák
ZABIJAČKA
nevšední lidová tragédie
Obraz 1
Nad silnicí, přesně na vrcholu kopce, začíná
vykukovat
čelo slunce. Jeho slabé paprsky prostupují hustou mléčnou mlhou.
Zářící
kotouč je zastíněn a vystřídá jej obrys rychle se přibližujícího
autobusu.
Kamera čeká na úpatí, a když je vozidlo dostatečně blízko,
vnikne do jeho
útrob. Nejdříve pohled na podlahu, kde se válí množství lahváčů,
placatek
a pulčáků mezi zbytky hořících nedopalků, které vysvětlují
stav posádky.
Záběr na chlupatou nohu Ondřeje Maleňáka. Kamera pomalu stoupá
po těle
nahoru, až se dostane k místu hlavy. Odtud se vrátí na příď
autobusu. Získáme
tak řádný výhled na všechny cestující. Vedle Maleňáka sedí
Šnek, civilním
jménem Petr Skácel, který právě dopíjí lampu vína. Přes
uličku naproti
jim se z okýnka vyklání Bříza a zrovinka zvrací. Zbytky se rozptylují
do
dáli a hnojí pole a silnici. Dvě řady před ním se rozvaluje Hajál,
nejdřív
cosi žvatlá, než si otevře dalšího lahváče a pak si za asistence
Borka
a Housky začne notovat. Borek systematicky popíjí pivo, přičemž
občasně
brkne do rytmu. Rohlík huláká a šermuje placatkou před řidičem.
Až na pár
výkyvů a zádrhelů se cesta všem, kromě řidiče, zamlouvá.
Rohlík v rozmaru
začne šlapat na řidičovy nohy a brzdy. Přiběhne nakalenej Bříza,
jemuž
se podařilo vyprostit z okýnka a vykopne Rohlíka čelním sklem na
vozovku
pod vlastní kola. Kamera zabírá ucho mrtvoly před cedulí KOSTILAMY
a zčásti
autobus ztrácející se mezi domky.
Obraz 2
Stroj přihrne na náměstí a zastaví. Už z dálky
je vidět
čekající siluetu dědka Horáce, postaršího domorodce hruškovitého
těla.
Stařec radostně poskočí a kulhá vítat hosty. Z vozidla nejdříve
vypadne
Borek, pak Hajál se Šnekem a řidič. Výstup zakončí Bříza.
Všichni si zapálí
cigaretu, dokonce i Hajál, který nekouří. Dědek začne všechny
objímat a
laskat po tvářích. Pak je zavede do hospody. Několika slovy vysvětlí
Horác
chlapcům cestu na statek, kde si zabijačku objednali a odběhne dokončit
přípravy. Čekat je bude ve tři hodiny. V tomto bodě tragédie nastává
pro
čtenář podstatná změna, nebo» dílo se začíná konečně
usměrňovat. Ke stolu
přijde číšník Plešák (16) a bez ptaní položí na stůl
pět piv. To se osmkrát
zopakuje. Náhle vstane Hajál, donutí všechny zaplatit a vyžene je
na ulici.
Z vystrkováním a vytahováním mu pomůže výčepák.Všichni
nakonec uznají,
že cesty z hospody bývají dlouhé a jelikož už táhne na třetí,
měli by držet
úmluvu a vyrazit.
Obraz 3
Pronajmutá nemovitost, Kostilamy 15:03
Borek bičuje klacíkem močícího Šneka. Ostatní
na ně čekají
před vraty a litují, že znají takový kretény. Bříza už to
nevydrží, zvedne
šutrák a náhodně mířeným hodem zasáhne Borka do zad. Ten se
přestane smát
a raději přiběhne.
Z vikýře vykoukne dědek: “Počkejte pár minut
hoši, než
seběhnu schody. Hned vám otevřu. Už letííím.”
O čtvrt na šest je slyšet rachot v zámku a v půl
se dveře
otevřou. Bujné důchodcovo tělo vyběhne před vrata a s napřaženýma
rukama
ztuhne ve výrazu člověka vítajícího vzácné hosty nebo dobré
přátele. Dav
ho ignoruje a vleze do chalupy. Napříč místností je příležitostně
propojeno
několik stolů překrytých bakelitovými ubrusy různých barev.
®luté zdi lemují
lebky srnců a jelenů a vycpané ksichty další, zde žijící zvěře.
Trofeje
jsou proloženy neumětelskými kolážemi s venkovskou tematikou. V
rohu vedle
kamen se krčí stoleček pečlivě zaskládaný tvrdými alkoholickými
nápoji,
přičemž láhve jsou seřazeny podle velikosti a energetické hodnoty.
Hajál
vyvalí z podstolu bečku, narazí a začne roztáčet. Pokoje se zhostí
napjaté
ticho a všichni s posvátným úžasem vychutnávají první záblesky
zlatavého
moku a ladné zvuky jeho proudění. Roznášení se ujme Šnek. Všichni
už sedí,
když do místnosti konečně vleze Horác. Strhne se brutální žranice
plná
chlastu a obscénity, která je ovšem z estetických důvodů úmyslně
vyjmuta.
Obraz 4
Borek vyleze z chalupy, dvakrát ji levotočivě obejde,
pak zamíří ke chlívku a počurá ho. Ozve se chrochtání. Ze
stínu stodoly
vyleze Hajál se Šnekem a na místě vyrazí Borkovi dech. Ubožák
klesne do
kolen a aniž by mu bylo dopřáno jediného nadechnutí, odtáhnou
agresoři
jeho bezmocné, vzduchu zbavené tělo na dvorek a zavěsí ho na přichystaný
hák.
“To máš za to, ty prase jedno pitomý, žes sejmul
Rohlíka,”
rozloučí se Šnek, ještě než se stáhnou do chalupy.
Borek zbavený schopnosti odporu, pochopí bezvýchodnost
situace a v důsledku vyčerpání usne.
Obraz 5
Vevnitř zatím všechno vrcholí. Horác bojuje s
rumem, Bříza
usnul a řidič se dloube v nose.
“Nedloubej se v nose, hovado!” okřikne řidiče
Šnek.
“Každý se jednou dloube v nose a jestli sis to ty
nikdy
nevyzkoušel, tak seš leda tak nezralej pošetilej panic a nemáš v
našem
středu co pohledávat.”
“Mlč hnido shrbená a vytáhni nože. De se do
boje. Svině
už visí na háku, tak vzbuď Břízu, že je na čase, a» ji de
už podřezat,
stáhnout a vykostit... Bude krev, hafo masa, naděláme flákoty, pohoda.”
“Je to tak, chceme krev, kýty, šlachy...” burcuje
Hajál.
Nakonec se zapojí všichni a jednohlasně: “Chceme
krev,
chceme krev, hafo masa, kýty, žlázy.”
Řidič vstane a surovým kopancem probere Břízu,
Horác
pohotově vytáhne z kredence nářadí a složí ho na stůl.
“Vzchop se, kreténe, poteče červená, tady máš
zbraně,
valíme kuchat, zabíjet, chápeš?”
Bříza si vytřepe z vlasů omítku, hodí panáka,
sebere
nástroje a všichni mažou na dvorek. Uvnitř zůstane jenom Horác,
kterej
by pohled na mrtvou prasnici psychicky nesnesl.
“Kde visí ta zrůda, co chce rozpárat?”
Náhle uslyší Borkovo zachrápání, přiběhne
k tělu a zasadí
mu ránu. Borek se okamžitě vzbudí a začne řvát.
Borek: (V úleku): “Co děláš debile!”
Bříza: “Co kvičíš, ještě pár bodnejch
a valíš v novim.”
Borek: (Smýká se a vyděšeně koktá): “Volové,
serte na
to, já se...” Zasadí mu ránu “Áááá, uááá, íáá,
kvíí..”
Bříza: “Neřvi ludro a přestaň se vrtět,
stejně chcípneš.”
Hajál: “Jo, jo, pěkně sebou škube, mrcha.”
Borek: (Dostává další, už chrble krev): “Chr,
chro, chrpt,
chrochpt, chr...”
Šnek: (Pohotově): “Ještě chrochtá, přejeď
hrdlo...”
Obraz 6
Borek visí za hnáty, staženej z kůže, rozpáraný
břicho.
Po krku, čele a pře svěšené vlasy mu tekou čiré pramínky krve,
vsakují
se do země a rozpínají. Celý dvorek je zaskládaný nádobami,
všude se válejí
kastroly a lavory, každý něco vaří. V pozadí je slyšet veselé
kvíkání,
chrochot, hrabání, funění a ňufání prasete.
Obraz 7
Dědek sedí u stolu, schumlaným kapesníkem si otírá
slzy,
usrkává panáka a po každém vzlyknutí schovává hlavu do malého
polštáře,
na kterém ještě před chvílí seděl, aby ho netlačila kostnatá
židle. Teď
mu je však pohodlí lhostejné. Z šuplíku vytáhne rodinné album
a počne si
v něm listovat: “Tady jsme spolu, ty moje selátko, byli u moře, a
tady
spolu koukáme na televizi, a tady tě jsou dokonce tvoje první narozeniny,
Vánoce, táborák... Jako bych tě ještě slyšel.”
Z chlívku se ozývá chrochtání. Mohutná rána
rozrazí dveře,
dovnitř vtrhnou ostatní a snášejí na stůl své výtvory. Hromady
jelítek,
jitrničky, klobásky, prostě samé dobroty. Šnek pozvedne jelito a
nabídne
ho dědkovi.
Ten opatrně kousne a mlaská: “Pěkně jste to
zpracovali,
skoro jako telecí.”
A už cpe do sebe další sousto a s chutí sleduje,
jak
se všichni ládují. Když si ale jednoho po druhém spočítá,
zjistí, že jim
něco schází.
“A kde je vlastně Borek. Kluk jedna ušatá, kde
zase lítá,
to si ani nepřijde pro jelítko.”
Ostatní zaujatě žerou a nikdo nevěnuje starci
pozornost.
“To se za ním bude muset podívat.” podotkne významně
a už se chystá vstávat.
“Nikam nechoď hniloto” uklidní ho Šnek. “Až
se dovaří,
tak přinesem další jeho flákoty.”
“Jo tak on ještě vaří, to ho teda radši rušit
nebudu.
Ale počkám si, co z něho vyleze, ten kluk má nadání.”
Obraz 8
Všichni jsou přecpaní, břicha jak balóny, klátí
se k náměstí.
Vzadu na dvorku vesele pobíhá prase, zastaví se a líže krev. Hajál
mu omylem
otevřel dveře, když myslel, že jde na záchod.
Obraz 9
Kamera přejíždí otylé mužstvo. Když dojede
k opodál stojícímu
dědkovi, jakoby se od jeho těla odrazí a jde si sednout do přichystaného
autobusu. Nastoupí i ostatní zájezdníci. Všichni se vesele tlemí,
panuje
spokojená, vyžitá nálada. Autobus startuje a rozjíždí se.
Horác za ním z posledních sil klopýtá a mávaje
bílým
kapesníkem volá: “Kdybych náhodou v hospodě potkal Borka, tak ho
pošlu
na vlak.”
“To nemusíš dědo, ten se jen tak neztratí!?”
přívětivě
opáčí Hajál.
Poslední záběr na dědkovu abstraktní siluetu
rozptylující
se v západu slunce. Nad ním červánek tvaru selete.
Zachariáš
Velebný
POSLEDNÍ DOBRÁ RADA
FARÁŘE
BOHUMILA BAŠTECKÉHO
aneb
NENÍ DÍRA JAKO DÍRA
“Touto povídkou chci vzdát hold názorům velkého
satanského
myslitele Alexandra Spodného vystupujícího pod jménem Lord of sickness
maniacs.”
Motto: “Pravda a láska zvítězí
nad lží
a nenávistí”
I.
Každé ráno se pan farář Šmíd modlil ve své
kapli. Kleče
zbožně, hleděl ke krucifixu a tiše šeptal své modlitby, doufaje,
že budou
vyslyšeny. Farář Šmíd oslavil nedávno pětašedesát let, a
přestože se těšil
výbornému zdraví, nezapřel v sobě panický strach ze smrti. Neměl
obavy,
že by se nedostal do nebe, ale obával se, že by tak mohl dříve opustit
svoje “ovečky”, které by, jak se sobecky domníval, bez jeho kázání
začaly
hřešit a propadly by sodomii.
Když ukončil svou modlitbu, pomalu povstal a uklonil
se kříži, zavěšenému na zdi kaple. Pomalu vyšel z kaple ven
a jakmile jej
ovanul svěží, chladný, večerní vzduch, zahleděl se prosebně
k nebi. Chvíli
takto tiše postál, a potom se vydal ke “svému” kostelu, aby zkontroloval,
zda jsou všechna okna dostatečně uzavřena a dveře pečlivě uzamknuty.
Vstoupil
proto dovnitř, kostel pečlivě prohlédl a pomalu šel zpět k bočnímu
vchodu.
Ve chvíli, kdy jej zamykal, vyrušil jej temný hlas, plný vášně
a zvláštního
tepla.
“Pane faráři, mohl bych s vámi mluvit?” zeptala
se postava
oděná do dlouhého černého pláště s kápí na hlavě, aby
nebylo možné vidět
tvář.
“Kdo jsi?” otázal se překvapeně farář Šmíd.
“Jsem tvé lepší já,” odvětila postava.
“Ty... ty jsi bůh?” polkl na sucho farář.
“Ne, já jsem Ďábel,” vyvedl jej z omylu hlas.
Farář Šmíd o krok ustoupil a pravicí nahmatal
svůj kříž,
jenž mu vždy visel na krku.
“Ten kříž ti nepomůže,” ozval se hlas.
“®e ne?” zvolal farář, strhl kříž z krku
a rychle jej
přiložil postavě na čelo. Vzápětí ustoupil. “Ty jsi...,”
nedořekl, hledě
do tváře postavy.
“... žena,” dokončila farářovu myšlenku
krásná, černovlasá
žena s očima tmavýma jako uhel.
“Ty, že jsi mé lepší já?” vykřikl farář
Šmíd. “Vždy»
jsi žena a k tomu Ďábel.”
Ďábel se usmál. “Ano, jsem žena,” začal
tiše mluvit,
“a jsem i tvé lepší já, nebo» tvé učení, tvé modlitby,
tvá víra, vše je
mylné. Bůh existuje, ale On je tím, kdo dal člověku život se všemi
slastmi
světskými i duchovními. A co dělají lidé jako ty? Nazvali jste
se církví,
služebníky Božími, zfanatizovali jste lid, který místo do nebe,
vedete
svým učením do vlastních náručí, aby jste získali co nejvíce
peněz.”
“Nevěřím ti ani slovo,” odpověděl farář
Šmíd pevně.
“Proč?” zeptal se Ďábel jízlivě.
“Protože Bůh, náš pán by nikdy nedopustil,
aby jeho jméno
bylo bráno nadarmo a zneužito.”
Ďábel se po této farářově větě začal
hlasitě smát, až
se rozezněly kostelní zvony. “Máš pravdu, Bohovi není jedno, když
někdo
zneužívá jeho jméno. A proto zde taky jsem. Jak jsem již řekl,
tvá víra
není nic jiného než otupování lidské mysli, aby jste tak získali
peníze.
A já jsem přišel tomuto vašemu jednání učinit přítrž.”
Farář Šmíd nevěřícně hleděl do ďáblových
uhrančivých
očí, nevědě, co říci.
“Pane faráři,” přerušil Ďábel mrtvé
ticho, “zítra si
pro vás přijdu. Nikam neutíkejte, dělal byste si peklo horším
než už nyní
je. Zbývá vám poslední den života. Věnujte jej světským radovánkám,
a»
poznáte, co jste ostatním lidem i sobě odpíral a zakazoval. Zítra
v osm
večer na mě čekejte v kostele. Přijdu si pro vás osobně.”
Farář Šmíd hleděl na Ďábla, který si nasadil
na hlavu
kápi, otočil se a pomalým krokem odcházel z fary. Když došel k
zamčené
kovové bráně, nezastavil se a prošel skrz. V té chvíli si farář
Šmíd uvědomil,
že Ďábel nelhal. Projít skrz železnou bránu dokáže jen sám
Ďábel, pomyslel
si. Kvapně opustil kostel a utíkal do svého příbytku, aby se zde
uklidnil
ze svého psychického otřesu.
“To nemůže být pravda, to nemůže být pravda...,”
drmolil
farář Šmíd donekonečna, drže svou hlavu v dlaních.
Pak zvedl hlavu a zahleděl se na krucifix, visící
na
protější stěně. Rychle vstal, uchopil jej do ruky a chtěl s ním
mrsknout
o zem. V poslední chvíli si to rozmyslel.
Ne, pomyslel si, to neudělám. Jestli je vše, co
řekl
Ďábel, pravda, nemá již cenu nic ničit. Ale co když nemá pravdu
a jen se
mu podařilo mne oklamat, abych jen začal hřešit, napadlo jej náhle.
Musím
něco udělat.
Rychle se oblékl do kabátu a vyrazil do noci. Spěšným
krokem se vydal do sousední vesnice za svým přítelem farářem Vrbou.
Když
překonával několikakilometrové pole začalo náhle hustě sněžit
a zdvihl
se silný vítr, proti kterému se faráři Šmídovi šlo podstatně
hůře.
“Mě nezdoláš, ty satanské plémě,” snažil
se farář Šmíd
překřičet vichr. Když zakřičel slovo “Nezdoláš!” po desáté,
vítr i sněžení
ustalo.
Na několik minut se vrátil klidný večer a chladný
vzduch
jako dříve, ale náhle vysvitlo slunce, které svými paprsky pálilo
do farářova
černého šatu. Faráři Šmídovi vystoupili na čele první kapky
potu, které
se silnějším a silnějším horkem měnily v úzké potůčky
potu, stékající po
farářových zádech. Pocítil i sucho v krku. Několikrát na sucho
polknul
a pak zakřičel: “Má víra je můj nápoj.” Jakmile tuto větu
vykřikl po desáté,
slunce zhaslo a horký vzduch zchladl.
“Tak mám přece jen pravdu.” řekl si farář
Šmíd pro sebe
a posilniv se touto myšlenkou přidal do kroku.
II.
Dvorem se rozlehly údery na vrata od fary.
“Pane faráři,” křičel hlas, “otevřete prosím!”
“Koho to sem jen čerti nesou,” mumlal si pro sebe
farář
Vrba, když vylézal z teplých přikrývek. Přehodil přes sebe bílý
župan,
obul si sandále a se svítící baterkou v ruce se vydal ospalým krokem
k
bráně.
“No, vždy» už jdu,” zvolal farář Vrba, když
bouchání na
vrata neustávalo.
Pomalu odemknul a škvírou mezi dveřmi se podíval
na nečekaného
nočního návštěvníka.
“Františku,” řekl farář Vrba překvapeně,
“co ty tady?
V tuto pozdní hodinu?”
“Musím s tebou, Václave, nutně hovořit,” řekl
farář Šmíd
zadýchaným hlasem.
“Pojď dál,” pustil jej farář Vrba dovnitř.
“Co se stalo?”
zeptal se.
“Vše ti řeknu uvnitř,” uchopil farář Šmíd
svého přítele
pod paží a vedl jej k malému domku vedle kostela.
--------
“To není možné,” řekl farář Vrba, když
vyslechl, co se
přihodilo jeho příteli, faráři Šmídovi.
“Na vlastní oči jsem viděl, jak prošel skrze
bránu.”
“Pak to tedy byl skutečně Ďábel.”
“A proto za tebou, Václave, pospíchám, abych se
s tebou
poradil.”
Farář Vrba se zamyslel, vstal ze židle a jal se procházeti
po svém skromně zařízeném pokoji. Po chvíli se zastavil, prudce
se otočil
a zamířil ke své knihovně, z které vyjmul starou tlustou knihu.
“To je kniha faráře Bašteckého. Bohumila Bašteckého.
Působil
zde před stopadesáti lety.” ukázal farář Vrba na starou knihu.
“Je zde
mnoho rad proti pekelným silám, ale jestli jsou správné, to nikdo
neví.”
“Je to asi jediná rada, co mi můžeš nabídnout,
viď?” řekl
smutně farář Šmíd.
“Bohužel. Ale za zkoušku to stojí.” řekl farář
Vrba, tiše
se posadil vedle svého přítele a začal pomalu v knize listovat.
III.
Když se druhého dne farář Šmíd probudil, zprvu
nevěděl,
kde je. Zanedlouho si však uvědomil, že je u svého přítele faráře
Vrby.
Pomalu vstal z postele a vyhlédl z okna. Slunce již dávno plnilo svou
životodárnou
funkci, když si farář Šmíd uvědomil, co jej v tento krásný
slunný den čeká.
Sám Ďábel. Vyběhl před domek a spatřil faráře Vrbu.
“No, konečně jsi, Františku, vstal,” zvolal farář
Vrba.
“Co to děláš, Václave?”
“Hledám nějaké nářadí, abychom vykopali tu
jámu,” odvětil
farář Vrba.
“To je v pořádku, i já něco doma mám,” řekl
farář Šmíd.
“Skutečně? Tak pojedeme k tobě,” rozhodl farář
Vrba.
--------
Farář Vrba vypnul motor, vytáhl klíčky ze zapalování
a
spolu s farářem Šmídem vystoupili z auta.
“Moc času nemáme, tak si pospěšme,” řekl
farář Vrba. “Kde
máš nářadí?”
“Tam v té kůlně,” ukázal farář Šmíd
na starou trouchnivějící
chatrč.
“Tak pojďme,” pobídl svého přítele farář
Vrba.
--------
“Myslíš, že ta díra bude účinkovat?” obával
se farář Šmíd.
“Musí. Farář Bohumil Baštecký ve své knize
přece doslova
píše: Jest nutné vykopati hluboké díry před všemi vchody do
kostela, nebo»
v těchto místech si Ďábel bere služebníky Boha, kteří zhřešili.
Do děr,
takto vykopaných, musí se nalíti Kristova krev a vhodit tělo páně,
kteréžto
vtáhnou Satana zpět do pekla, aby se již nikdy nevrátil pro toho,
kdo takovouto
past připravil.”
Farář Šmíd si povzdechl: “Kéž a» má farář
Baštecký pravdu.”
“Musíš věřit. Bůh nás ochrání, nebo»
jsme jeho věrní služebníci.
Ale již dost řečí, pojďme kopat.”
IV.
Slunce již zapadalo, zvěř se ukládala ke spánku,
když
oba přátelé dokončili poslední výkop. Poté vykonali modlitbu
za spasení
svých duší a vydali se rozlévat Kristovu krev a tělo páně do
vyhloubených
děr.
Úderem osmé hodiny večerní klečeli oba kněží
u oltáře
a modlili se, když je náhle vyrušilo zvolání Šmídova jména.
“Františku Šmíde!! Vyjděte ven,” slyšeli
hlas Ďábla.
Oba na sebe pohlédli. Chvíli bylo ticho, které protínalo
štěkání psa pana Kláska, jenž bydlel nedaleko fary. Knězové
vstali a pomalým
krokem se šourali k hlavnímu vchodu, odkud hlas slyšeli. Otevřeli
vrata
a hleděli do tmy, v které bylo možné spatřit jen dvě rudě zářící
oči.
“Přišel jsem si pro tebe, faráři Šmíde,”
promluvila postava.
“Ty ale nejsi ta dívka, která tu včera byla,”
řekl farář
Šmíd.
“Ale jsem,” ozvala se postava a kněží viděli,
jak se červené
oči zbarvili do černa a poté opět do červena. “Už mi věříš?”
zeptal se
Ďábel.
“Ano,” vydechl farář Šmíd.
“Vidím,” pokračoval Ďábel, “že zde nejsi
sám. To je farář
Vrba, nemýlím-li se...”
“Ano, jsem to já,” vystoupil farář Vrba ze stínu
kostelního
sloupu.
“Tak to pak zabiji dvě mouchy jednou ranou,” začal
se
Ďábel smát. “Tebe, faráři Vrbo, jsem si měl odvést pozítří.”
Farář Šmíd se podíval na faráře Vrbu, jenž
se hrdě postavil
proti Ďáblu a řekl: “Tak si nás tedy vezmi. Pojď.”
Ďábel udělal dva kroky a těsně před vyhloubeným
otvorem
se zastavil. Kněží nebyli s to poznat, zda si Ďábel vyhloubené
díry všiml
či ne.
“Vy nevěříte v to, co jsem ti včera, faráři
Šmíde, o pekle
řekl, že?” řekl Ďábel pomalu.
“Věříme,” zalhal farář Vrba, “ale co naděláme.”
“Nic. Nenaděláte nic,” řekl Ďábel a přistoupil
k oběma
kněžím, vise nad dírou ve vzduchu. “Mysleli jste, že mne ošálíte,
ale já
jsem Nejvyšší. Lord temných andělů. Já mohu vše,” řekl
Ďábel a spustil
pekelný smích.
Oba kněží na nic nečekali a utíkali zpět do
kostela, aby
se tam schovali. Farář Vrba se ukryl za oltářem, ale vzápětí
jej odtam
vyháněl farář Šmíd.
“Toto je můj kostel, toto je můj oltář. Jdi pryč!!”
vyháněl
farář Šmíd na svého přítele.
Zatímco se hádali, Ďábel pomalu k nim kráčel
mezi kostelními
lavicemi. Přistoupil k nim a hleděl, jak na zemi zápasí o ukryt za
oltářem.
Pomalu rozpřáhl ruce a svým pláštěm je zakryl. V tu chvíli se
na nebi objevila
černá mračna, z kterých pršely blesky, z lesů byl slyšet žalostný
ryk zvěře,
země se začala třást a lidé z okolních vesnic pomateně vybíhali
ze svých
domovů.
V kostele začaly padat na zem obrazy svatých, sošky,
svícny
a z pod Ďáblova pláště byl slyšet bolestný řev. Když jeden
z blesků udeřil
do kostelní věže a zvony se rozezněly, Ďábel zmizel i se svou
kořistí.
Ustala bouře, zvěř zmlkla a lidé z vesnic bezradně stáli a hleděli
směrem
ke kostelu. Nikdy se nedověděli, co se v chrámu Božím odehrálo,
a nikdy
nemohli dosáhnout poznání, že pýcha předchází pád a kdo
jinému jámu kopá,
sám do ní padá.
Bernard Bruno
MLADÝ EVROPAN
(Generation Next II)
Byla opět polovina srpna a Martin se jako obvykle neskutečně
nudil. Procházel se rozpálenými ulicemi města a proklínal nepříjemné
horké
počasí.
Což takhle se jít schladit někam k vodě, napadlo
jej.
Při této myšlence se zachvěl vzrušením, když si vzpomněl na
příhodu z minulého
roku. Vzápětí však tuto myšlenku zavrhl. Koupaliště ve městě
bylo letos
z technických důvodů zavřeno a k řece bylo přece jen daleko.
Nevadí, mávl rukou, půjde tedy aspoň do parku.
Sedne si
do trávy ve stínu stromů a bude odpočívat.
Fajn, řekl si a zamířil k parku.
Jak se rozhodl, tak učinil. Lehl si ve stínu stoleté
lípy.
V parku bylo příjemně a vanul zde mírný větřík. Zavřel oči
a zanedlouho
začal podřimovat…
Z odpočinku jej ale po chvíli vyrušil starý časopis,
který
se mu přilepil k obličeji. Martin se zprvu lekl, posléze se však uklidnil,
když si všiml, že kromě něj tu nikdo cizí není. To asi vánek
způsobil,
že časopis odněkud doletěl až k jeho obličeji.
Martina časopis zaujal. Četl rád, a to zejména
pornografické
časopisy a rasistické fanziny. Tento plátek sice nebyl ani jedno z toho,
přesto uvnitř našel pár fotografií nahých žen a článek o
jakési skinheadské
akci proti Romům.
Co jej však pobouřilo, byla poslední strana. Stálo
na
ní:
Jak z toho ven.
®ivot s nadhledem mladých Evropanů
Tabák – Chceš bejt nezávislej, vodvázanej
a uznávanej?
Stačí denně vytáhnout o 20 čvaňháků míň nebo nekouřit
vůbec.
Stres – Nenech se zrušit životníma problémama.
Radši nech pomalu vyprchat bubliny, aby láhev nevybuchla.
Mezilidské vztahy – Hoď řeč s lidma! Používej
pusu
na konečně správnou věc.
Sex – Dělej to, ale nenech se tím voddělat.
Sport – ®ivot je sport! Jdi do toho!
Drogy – Jsou tu. Dostanou-li tě, víš, jak
s tebou
zamávaj? Máš jinou možnost. Když chceš vopravdovej vodvaz, zkus
bungee
jumping!
Alkohol – Dvě: mírnej vodvaz. Šest: šavlovej
tanec.
Tolerance, rasismus – Vidíš ňáký rozdíly!
Tak mi
je ukaž! Jsou jen v tvý hlavě!
Co je tohle za blbost, pomyslel si a znechuceně časopis
zmačkal a odhodil. Za prvé jej znechutilo, jak nespisovně je to napsáno,
a za druhé jej znechutil samotný obsah.
Co má tohle znamenat? To mají být dobře míněné
rady nebo
co? Jak být správným mladým Evropanem? Zbavit se všech zlozvyků
a návyků,
být vzorným mladým občanem, bavit se s lidma, o které by sis normálně
neopřel
kolo, trpět tu barevnou chamraď a ještě ji tolerovat, potlačit všechno
zlé, co se v tobě skrývá?
NIKDY! NIKDY! NIKDY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Martin vstal a začal zuřivě běhat po parku.
Blbost!, křičel a byl celý rudý zlostí. Blbost!
Blbost!
O několik hodin později spokojeně uléhal do postele.
Tak, co jsem to vlastně dneska všechno stihl, přemýšlel.
Takže, vezmu to pěkně popořádku. Nejdřív
mrtvý negr, potom
to znásilnění, přepadení trafiky, vypálení cikánského brlohu,
naříznutá
guma u bungee jumpingu… To vůbec nezní špatně! Ještě mu zbývá
se zítra
pořádně ožrat, zhulit, nastřelit se perníkem a dát do huby tomu
“inteligentovi”,
co píše tyhle sračky.
To je zase moje představa mladého Evropana, pomyslel
si
a spokojeně usnul.
ROZHOVOR:
TEĎ JE ŘADA NA MNĚ!
Rozhovor se šéfredaktorem HORÁCE, Bernardem Brunem.
Nápad udělat tento rozhovor se mi zrodil v hlavě
poté,
co na začátku roku 2000 vyšlo překvapivě nové, již šesté
číslo HORÁCE.
Rozhodl jsem se vyzpovídat osobu nejpovolanější, nového šéfredaktora,
ale
jinak člověka, který se motá kolem tohoto sborníku a hlavně do
něj připívá
již od jeho počátků.
Když jsem vkročil do proslulé brněnské putyky
“U schodů”,
Bernard konzumoval své druhé pivo a radostně mě přivítal. Konalo
se první
překvapení večera – místo zarostlého, nevrlého psychopata mě
čekal příjemný,
upravený mladý muž, na němž bylo zjevně vidět, že mu pivo
příliš nechutná…
Abych se přiznal, šesté číslo HORÁCE mně
téměř vyrazilo
dech. Změna šéfredaktora, návrat k počátkům a fakt, že HORÁC
vůbec vyšel…
Můžeš to všechno nějak vysvětlit?
Já v tom nevidím zase nějaké překvapení, vidím
v tom spíš
přirozený vývoj. HORÁC prostě zásluhou předchozího šéfredaktora
(Jana
Studeného – pozn. red.) příliš “vyměkl”. Ze zlého literárního
sborníku
se stal hodný literární sborník, což by nebylo nic špatného,
kdyby poslední
čísla HORÁCE nevyznívala tak trochu do ztracena. HORÁC sice nikdy
nebyl
určený pro široký okruh lidí, ale poslední číslo už zase
neviděl téměř
nikdo. Není pravda, že by nás HORÁC přestal bavit, ovšem v minulém
roce
se odehrálo několik závažných skutečností, které ovlivnily
vydávání HORÁCE…
Ke změně šéfredaktora ti řeknu asi tolik, že
u vzniku
HORÁCE stál Jan Studený a já. Jsme jediní dva lidé, kteří
mají právo vést
tento plátek. Jan už má své období za sebou, tudíž je logicky
řada na mě.
To, že ti šesté číslo připadá jako návrat k počátkům,
je pro mě obrovskou
poklonou, nebo» já osobně považuji první číslo HORÁCE za nejvydařenější,
i když si stojím i za následujícími čísly. Podle mě ještě
nenastal ten
správný čas k tomu, aby se HORÁC ubíral takovým směrem, jak
se tomu stalo
v předposledním, pátém čísle. Nové číslo je hodně ponuré
a temné a myslím,
že potěší všechny, kteří se s HORÁCEM již setkali, a znejistí
toho, komu
se dostane HORÁC do rukou poprvé. Pokud umíš naslouchat mezi větami,
zjistíš,
že jsem ti odpověděl i na třetí část tvé otázky…
Zmínil ses o jistých závažných skutečnostech,
které
ovlivnily vydávání HORÁCE. Zasvěcení něco tuší, ostatním
jsou tvoje slova
poněkud vzdálená. Mohl bys tyto skutečnosti blíže vysvětlit?
Nezlob se, ale tohle je jediná věc, o které se v
tuto
ani v jinou chvíli nemíním bavit. Myslím, že na HORÁCOVI by měl
být zajímavý
především jeho obsah a ne nějaké skutečnosti, které se dějí
okolo. Podle
mého názoru bohatě stačila poznámka uveřejněná J. A. Kristiánem
v závěru
předposledního čísla HORÁCE. Po podrobnostech nikomu nic není.
Kromě toho
si myslím, že tvůj plátek není bulvár, nebo se snad mýlím?
Nemýlíš. Ovšem je možné, že se dostane
do rukou třeba
poněkud jednodušším čtenářům nebo ženám a ty, jak známo,
zajímají různé
senzace a drby…
Víš, co si myslím? ®e bys to neměl přehánět
a dávat přečíst
takovým lidem, nebo tě začnou kritizovat a ty ve snaze jim vyhovět
začneš
dělat úplně něco jiného, než jsi měl původně v úmyslu.
Věř mi. Vím, o čem
mluvím…
Tak se mi zdá, že z tebe odpověď na tuto otázku
nedostanu,
zamířím tedy jinam. V předmluvě nového čísla jsi napsal, že
odmítáš, aby
byl HORÁC spojován s pornografií apod. V některých z minulých
čísel (jedná
se o č.1, 2 a 3) se ale určité náznaky objevily…
Tuším, kam míříš. Jenže bohužel i takové
věci patří k
životu. Když si ale všechny příspěvky, které máš na mysli,
pozorně přečteš
(Provaz, Křečáky, Generation Next), zjistíš, že zmíněné
sexuální scény
nebo narážky nejsou vůbec důležité, že tam jde úplně o něco
jiného. Důležité
je, že HORÁC se nikdy nesnížil k prachsprosté pornografii, na to
jsou tady
jiné EXTÁZE, STRIPY a VOČI…
Co se týče šestého čísla HORÁCE, to je přesně
naše představa,
jakým směrem by se měl HORÁC do budoucna ubírat.
Kdo v současné době tvoří redakci HORÁCE?
Jsou to František Zedníček, Jan Hamerník, Heinrich
Melcher,
Josef Antonín Kristián a Jan Studený…
V předposledním čísle jsem se ale dočetl,
že umřel…
Opravdu? Četl jsi v novém HORÁCOVI povídku “Antikrist”?
Ano… Ale nechápu, jak s tím tato protiotázka
souvisí...
Zemřel snad Filip Březina?
Nevím. Asi ano.
Vidíš – nezemřel. Je vidět, že jsi nic nepochopil…
Přiznám se, že je občas těžší něčemu
správně porozumět…
Kdo je Ferdinand Fabler?
Nová posila. Líbí se ti “Moje soukromá apokalypsa”?
Není špatná. Jeho styl psaní je mi ovšem povědomý…
Poslední větu jsem naštěstí přeslechl. Myslím,
že bude
dobrým autorem…
Kdo je Martin Chudák? Závěrečný bonus je opravdu
hodně
netypický…
Dobré, ne? Je to taková legrácka na závěr. Ale
Martin
už přispívat nebude, nemá zájem.
Kdo jsou lidé, kterým HORÁC děkuje v závěru
prvního
čísla? Přiznám se, že některá jména jsou mi celkem povědomá.
Jsou to takové nuly. Buď zkrachovalí spisovatelé
nebo
jména, která nám nějak utkvěla v paměti. Ani pořádně nevíme,
koho si pod
těmito jmény máme představit.
Podle čeho nebo koho dostal název váš sborník?
Na tuto otázku mi však už Bernard neodpověděl.
Místo
toho se zasněně zahleděl k baru a zcela nelogicky se mě zeptal:”Dáme
panacha?”
Zpracoval: Š Alexandr Plodný, 2000.
Zachariáš Velebný
POSLEDNÍ SOUD II
Mladý “satanista” Alexandr Spodný nezemřel právě
klidnou
smrtí. Po úderu lorda Ángryho upadl na zem a již se neprobudil.
“Byl to špatný člověk,” prohlásil o něm
kde kdo. “Nevím,
jestli nám bude chybět. Takovouto smrt jsme mohli čekat.”
Jenomže smrtí nic nekončí...
Bohudík...
“... a proto se za zbožnost odsuzuje k pobytu v Ráji,
kde bude doceněno jeho zhnilé bezhříšnosti.”
Předseda Posledního soudu se odmlčel.
“Co tam máme dále?” zeptal se, nahlížeje do
jednoho obzvláš»
tenkého spisu. “Ano. Číslo 666, Spodný Alexandr, brněnský flákač
a invalida.
Tak tento případ je, pánové, naprosto jasný. Již číslo napovídá,
že jde
o vlezprdelku a přicmrndávače a nám nezbývá, než ho poslat hezky
rychle
rovnou do nebe. Bůh ví, co s ním udělá.”
“Ne! To nejde! Co je to za pičovinu...?” kroutil
Alexandr
palci. “Já patřím do pekla.”
“Z čeho tak soudíte?”
“Vždy jsem byl proti Bohu. Tfujtajxl (odplivl si)
Dvacet čtyři let jsem uctíval Mistra! Ježíš neexistuje!!”
“Je mi líto, ale to vás neomlouvá.”
“Jak to že ne? Zřekl jsem se biologického otce,
protože
Mistr je můj pravý otec.”
“Tak to se mýlíte. Všiml jste si někdy znamení,
které
jste měl na zápěstí pravé ruky?”
“Jistě. A kdybyste je pospojoval čarami, tak vám
vyjde...”
“... kříž... Tfujtajxl!!!” odplivl si Alexandr
Spodný.
“Ano. KŘÍ®!!!” Signum deum. Jasný důkaz,
že patříte Bohu.”
“Co je to za blbost? Vždy jsem páchal hříchy.
Celý život
jsem uctíval Mistra, poslouchal Burzum a kousal do drnů. Všichni mi
pečlivě
naslouchali.”
“Milý pane, nikdy jste si nevšiml, že se vám
ostatní smáli.
Nikoli ďábel, ale sám Bůh (v tomto místě si Alexandr znovu
odplivl)
mluvil vašimi ústy, aby vás oklamal. A vy jste se oklamat DAL!!!”
“Ale to jsem nemohl tušit. Vše, co jsem dělal,
dělal jsem
se zlým úmyslem.”
“Ale špatný skutek jste nevykonal žádný...”
“A to nebyl špatný skutek, když jsem tenkrát...”
(Musím
se přiznat, že v této chvíli jsem moc dobře neposlouchal. Bylo to
něco
o nějaké kapličce... To by mi John dal...)
“Vždy» jste nic neudělal... Vše udělali vaši
kumpáni.
A jak jste skončil vy?!”
“To ne!!! To je hrůza!! Mistře!!!” zvolal Alexandr.
“Jak se opovažujete volat velkého Sejtna!?! Raději
nám
povězte o svém dalším “špatném” skutku.”
“Já nevím, třeba to, jak...” (něco o rozbitém
půllitru)
“Vždy» jste jej pak zaplatil,” rozesmál se předseda.
“Tak třeba to, jak...” (když domluvil, nastalo
trapné
ticho, nebo» tak stupidní výmluvu nemohl nikdo jiný než Alexandr
vymyslet)
“Mistře! Přece mě nedáš těm černým sviním!!!”
“Ale dá! Takové odpady... Vlezprdelky...”
“Ježka... Ježka jsem vzal domů a nedával mu jíst.”
“Tak to byste se divil. Ze zbytků vašeho jídla
měl hody.
Myslel jste, že nemohl utéct, ale naopak, v koutu vašeho pokoje si udělal
hnízdečko, kam si přivedl ježici a měli malé ježky!!!”
“Ne!!!” otřásl se Alexandr a vyzvracel se.
“Doufám tedy, že vám těch několik příkladů
stačilo, abyste
pochopil, kam patříte. Máte snad ještě něco, co byste chtěl
uvést na svou
obhajobu?”
Alexandr byl na okraji, ba již za okrajem svého zhroucení.
Třásl se (mnohem více než obvykle po příchodu do restaurace)
a pak
pozvedl ruce a zakřičel: Ježíši Kriste!”
“Slyšíte?” otázal se předseda Posledního
soudu a vítězoslavně
se rozhlédl po ostatních. “Teď konečně promluvil, jak se na zbožného
člověka
sluší a patří.”
Tento příběh byl přepracován dle Studeného
“Posledního
soudu”, abych potvrdil, že poslední soud je skutečně spravedlivý
a dobrý
i špatný člověk se jej nemusí bát, nebo» zlo je vždy potrestáno
a dobro
odměněno. Ave Satan a Amen.
UFONSKO-ČESKÝ
SLOVNÍK
Není tajemstvím, že v minulých měsících se
několikrát
obrátil na různá česká nakladatelství Ústav pro jazyk český
Akademie věd
České republiky s dotazem, cože je to ta ufonština. Zjistili jsme,
že se
jedná o dialekt skupiny lidí sdružující se kolem nechvalně proslulého
brněnského
výpitka Petra “Ufona” Ptáčka. Našemu zvláštnímu zpravodaji
se podařilo
proniknout mezi tato individua a získat jejich základní slovní zásobu.
V následujících číslech HNIDOPICHU vám přineseme kompletní
“Ufonsko-český
slovník”.
A
američisimo |
výraz pro dobrou náladu |
apokalyptická zrůda |
Jiří “Steve” Kratochvíl |
B
bagr jak kráva |
jíst |
bejby, dneska mně dáváš pořádnej
záhul |
viz dneska mně dáváš pořádnej
záhul |
bušisimo |
výraz pro dobrou náladu |
bůůch |
tak to je; takto jsem to myslel |
byl to dobrej fakink |
dobře jsem si zasouložil |
být pod kódrama |
být ženatý |
být sjetej jak prdel |
být opilý |
Č
číslo |
metr |
čvaňho |
doutník |
D
Dáša si nevzala Havla kvůli motorové
pile
v krku |
Dagmar Havlová se vdala za Václava Havla
jistě kvůli penězům |
David Hasák |
David Hasselhoff |
decentka |
těhotná dívka s málo viditelným
břichem |
deadly key |
klíč |
deset minut v ní a zemřu v pekle |
souložit s Broke Shieldsovou a budu nejš»astnější
muž na světě |
děkuji, už jsem zvracel |
tato věc je mi odporná |
děvky |
zdravotní sestry |
dneska mně dáváš pořádnej záhul |
dnes mi dáváš zabrat |
dobrý fleky a dlouhý lauchy |
velká prsa s dlouhými bradavkami |
dohákovat |
domluvit se |
dvě čísla |
dva metry |
Zpracoval: © Zachariáš Velebný,
1999.
|