12:39:03
24. 11. 2024

Místnost
Čítáme s Čítárnou aneb povídkové povídání
Milý čtenáři, vítej v našem čtecím koutku.

Zde máš možnost diskutovat o dílech z Čítárny i jiných serverů. My, správkyně tohoto koutku ti budeme pro potěchu duše předkládat prózu i poezii, které při našich toulkách světem najdeme. Najdeš-li sám něco, co tě zaujalo natolik, že o tom chceš povyprávět i ostatním, máš možnost pro to využít naši místnost. Přejeme ti hezké počtení a mnoho chutných děl.

P.S. Reklama a sebechvála je v rozumné míře povolena.


Za krásný obrázek vděčíme Sternovi a máme ho za to rádi =)


Do minuleho cviceni se prihlasili:
Cemi, Arling, Mellor, Benedikt , Vever, Eleira, Quadrix, Shadw
Zde jsou dokoncene(!) prace statecnych:
Eleira: Krev hustá jako voda
Šedél: Rytíř z Domu přízraků
Sorraja: Navždy dobrý
Vever: Město I.
Vever: Město II.


Tisíc slonů!! (pokud si je sami napíšete)
aneb literární workshop již na tomto CTS

Zájemci o aktivní účast (tj. být kritizován), posílejte povídky Mivce do pošty/na e-mail. Poezii posílat pouze na vlastní nebezpečí! :) Maximální rozsah díla je 25 stran.
Zájemci o pasivní účast (tj kritizovat), hlašte se Mivce do pošty, budu vám průběžně posílat příspěvky :)

Místnost má od 13:29:43  11. 08. 2006 pronajatou Sorraja. Spolusprávce: Mivka.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   11   »» »

Clarice, vloženo 17:46:25  23. 02. 2009

Tak, tohle je nejdrsnější sled slov, která utvořila komentář, jenž mi moc nepomohl:

Tu povídku do Čítárny dávat nechci (zatím), teď je ještě v jedné soutěži, ale kdo by chtěl, můžu mu to poslat (je to velmi krátké).

A tady komentář.
024 - Koloběh
Pro mě nesrozumitelné, dialog těch dvou se mi zdá spíš jako mlácení prázdné
slámy, zbytečný, nebo snad něco vyřeší? Je to nezáživné tlachání dvou
intelektuálů, obyčejnému smrtelníkovi nic neříkající disputace dvou
filosofů. Odtažité, rozvláčné a obávám se, že pro běžného čtenáře asi
nezajímavé.

Mivka, vloženo 17:44:49  23. 02. 2009

Clar- é, no, já to taky moc nepochopila, ale jako jednu z mála povídek jsem si to alespoň zapamatovala dost na to, aby mi to vytanulo při dávání pořadí dohromady :))
Od Jany Rečkové jsem dostala komentář ke stejné povídce jako od Jiřiny Vorlové, Jana Rečková mě fakt pobavila, zatímco Jiřina Vorlová komentuje způsobem, který sice naprosto uznávám, jako profesionální, dobrý a fundovaný, ale nic to nemění na tom, že ho silně nemusím :))

Clarice, vloženo 17:35:25  23. 02. 2009

Jo, pár drsných komentářů jsem dostala od Jiřiny Vorlové :). To byl fakt mazec. Zkusím najít ten ke "Koloběhu." Tu povídku si Mivi, možná pamatuješ z minulé CKČ.
Mám to někde na mailu, prohrabu to, uvidím.

Jinak si píši s Vladimírem Němcem, což je pán o generaci starší. Má někdy tendence mi povídky celé předělávat, což mě drobet štve.
Je to čistokrevný scifista a když napíši něco fantasy, nebo více se tomu blížícího, automaticky z toho tvoří akční scifárnu :).
Spolu si ale povídky posíláme a prodlužujeme si je o komentáře, úvahy, i ujeté pubertální hlody :).

Pak od Jany Rečkové (o tom jsem psala níže). Zpočátku jsem nechápala, proč to ona nechápe - tu povídku.
Pak jsem si to rozebírala, povídku přečetla x krát a došla k závěru, že může mít pravdu (mimochodem šlo také o Koloběh).
Ale stále netvrdím, že je to až taková debilita, kterou pochopit nejde. Z mého pohledu je to jen taková, nechci říct skica, ale protože jde o mikropovídku, je to spíš souhrn náznaků.

Pak jsem dostala pár komentářů od Milana Petráka, kterýžto se mě snažil šetřit. Jenomže to v tu dobu nevěděl, že v komunikaci neustaneme a ta se nebude točit jen kolem psaní.

Silmarien, vloženo 17:34:07  23. 02. 2009

Skutočne nepríjemný fundovaný komentár som nikdy nedostala (nerátam svojho manžela a jeho kritiku mojej chabej poézie, pretože básne som v podstate prestala písať, keď som videla tie jeho:p), pretože svoje veci veľmi nevystavujem a dávam ich čítať najmä blízkym a priateľom, ktorí sa v tom až tak nevyznajú.
A celkom úprimne sa priznám, že nemám rada kritiku:) Ale keďže ani nemám (zatiaľ) žiadne literárne ambície, nemyslím si, že by som literárnu verejnosť nejako ohrozovala svojím nedokonalým písaním:)

Mivka, vloženo 17:21:54  23. 02. 2009

Co takhle rovnou zkusit nenápadně infiltrovat nové téma?
Dostali jste někdy skutečně nepříjemný komentář? A nemyslím takové ty sprosté a destruktivní, které evidentně psala osoba slabšího intelektu, myslím prostě skutečně dobrý komentář, jehož autor se s vámi nijak nemazlil, ale po nějakém tom zkoumání vidíte, že má pravdu?

Já v tomhle jsem výjimečně vysazená na komentáře typu "na svůj věk píšeš dobře" a podobné, sice to je čistě můj problém a samotné to má i opodstatnění, ale prostě mě to skutečně rozmrzí a komentátora si zařazuji o kolonku níž, než ostatní... taková moje osobní alergie. Jinak co se týče ostrých komentářů, tak nejsem moc zkušená, buďto komentáře od Mellorianů nebo pár z Vidoucího a tak, které převážně říkaly věci jako "píšeš celkem dobře, ale nezaujímavě", což je pravda :))

Mivka, vloženo 17:14:52  23. 02. 2009

Eleira- nene, mě mnohem víc dokáže rozčílit, když potkám nějaké hovádko boží, které nejenže ty chyby neopraví, ale odmítá je uznat, uráží se, že jsou mu vytýkány (protože "gramatyka není důležitá" :) a "chybi dělá každý"), v nejlepším případě uvádí na světlo názor, že mu kritik vlastně jen závidí jeho slavné veledýlo :)) To poté odhazuji veškeré zábrany autora šetřit.

Clarice, vloženo 17:04:32  23. 02. 2009

El: V podstatě jsi shrnula obsah toho článku od Mivky :).

Upřímně, většinou se snažím být hodná, ačkoli někdy bych toho dotyčného ráda vzala pod krkem. Sama ale dělám také spoustu chyb, takže o tomhle pomlčím :).
Být hodný za každou cenu, jen aby se ochránila křehká duše autora, to také není ono (to, co jsem psala, byla jen taková moje domněnka, proč si myslím, že se to dělá). Pokud by to někdo hnal až do takových extrémů, je to celkem jeho problém.

Eleira, vloženo 21:05:55  22. 02. 2009

Tak já článek sice nečetla, ale když píšu komentář, tak se snažím autora zejména upozornit na chyby a nesrovnalosti. Asi jsem naivní, ale trpím utkvělou představou, že autor (nebo aspoň většina autorů) dává svoje díla na net jednak proto, aby si je tedy někdo přečetl, ale také proto, aby je někdo ohodnotil. Nejsem zastánce "poplácávání po zádech". Ne, že bych to nedělala, ale skutečné poplácání po zádech píšu ve chvíli, kdy je ta práce opravdu dobrá a s minimem chyb (nejlépe s žádnými, ale chápu, že když to člověk čte sám, tak nevychytá všechno).
Felix tu nazval jeden z mých komentářů sodou. Podle mě to zas taková soda nebyla, ale asi holt mám jiné vnímání. Já dostala o dost horší komentáře a nejbolestivější na nich byl fakt, že když jsem se pořádně zamyslela nad tím, co jejich autoři psali, tak jsem musela přiznat, že mají do jisté míry pravdu a nezbylo mi nic jiného, než se s onou ostrou kritikou vyrovnat. Žíly jsem si kvůli tomu skutečně neřezala a ani mě to od psaní nijak neodradilo (pro někoho možná bohužel :-D)
No, abych se dostala k pointě. Nesouhlasím s tím, že by měl být kritik k autorovi hodný za každou cenu. Spíš by neměl být útočný nebo nepřátelský, ale konstruktivní kritika je podle mého soudu nejpřínosnější ze všeho, co by mu mohl kritik napsat. Je potom už věcí autora, jestli to přijme, nebo si opravdu podřeže ty žíly. Oni by se totiž autoři (a teď tedy mluvím o těch začínajících) měli naučit, že když dají svoje veledílo přečíst veřejnosti, tak se to všem nemusí líbit tak, jak se to líbilo jejich kamarádům. Negativní ohlasy by měli čekat a za konstruktivní kritiku by měli být vděční. Pak se totiž můžou vyvarovat dalších chyb. Nic mě nedokáže rozčílit víc, než když dělám jednomu autorovi korekci neustále těch samých chyb, byť jsem ho na ně už asi desetkrát upozorňovala a vysvětlovala jsem mu, jak je to správně.

Clarice, vloženo 19:13:22  22. 02. 2009

Pravdu máš. Jak se píše v tom článku: důležité je pořád se učit, chtít se učit a přijímat všechno v klidu.
No, asi ne takhle doslovně.

Mivka, vloženo 18:56:37  22. 02. 2009

Clar- jasně, já to chápu, akorát že to je dost kontraproduktivní ochrana- já jsem třeba na autory docela hodná, když komentuju jejich díla normálně a FAKT hodně se jim snažím nějak konstruktivně pomoct, ale v tu chvíli, kdy potkám jejich dílo v soutěži, tak mám mnohem vyšší nároky a už prostě nemám sklony na ně být tak hodná... A tím, že autora prostě budou všichni neustále šetřit, tak pro něj ten přechod, až s tím dílkem bude chtít něco dělat, bude hrozně těžký :) Vlastní zkušenost :))
Prostě komentátor imho nemusí být hodný, musí být konstruktivní.

Clarice, vloženo 18:45:06  22. 02. 2009

Mrknu :).
Ono to "být hodný na autory" je asi spíš jen takovým způsobem jak ochránit ty křehčí z nich. Aby se nenašel někdo, komu se zkritizuje jeho nejgeniálnější prvotina a on si pak v záchvatu úzkosti nepodřezal žíly.

Mivka, vloženo 12:47:22  22. 02. 2009

Clar: To rozhodně, případně na téže stránce o něco před ním je první díl téhle eseje- jak psát kritický komentář. Taky je to zajímavé, tam sice i s něčím nesouhlasím (slečna Robinson tam propaguje takové to být na autora nejhodnější za každou cenu, což je samozřejmě chvályhodné a snažím se to plnit, dokud se nesetkám s povídkou nejšílenější z šílených, které se v HP fandomu hrozně často objevují, to se pak neudržím...)
Ono navíc pokud se zajímáte o fanfiction, obecně jsou tyhle stránky hodně zajímavé, momentální verze je sice zkušební přechod na nový layout ale na www.sosaci.net se dají najít starší články, obzvláště velká esej základních tipů pro psaní ff (a nejen ff) se mi líbí, je napsaná velmi zábavným způsobem a navíc dokonale pravdivá :))

Clarice, vloženo 12:06:10  22. 02. 2009

Hm, ten článek od Mivky stojí za přečtení.

Shadw, vloženo 19:43:47  21. 02. 2009

Jak říkaval náš učitel češtiny: "Neexistuje špatná interpretace básně."

(Tedy ne, že bych s ním vždycky souhlasila).

Nepokládám se za naprostého literárního tupce, ale básničku od Laminie nejsem schopna pochopit ani po kolikátém přečtení. Zastávám názor, že pokud čtenář nepochopí dílo, je na vině autor, protože formu nepřizpůsobil druhu čtenářů, pro které je dílo určeno. Je to pravidlo někdy k vzteku, ale sama jsem se přesvědčila o jeho pravdivosti. Bohužel.

Mivka, vloženo 10:38:45  21. 02. 2009

Felix- pozor, já neříkám, že báseň má být jednoduchá :) Já jen říkám, že báseň má být napsaná tak dobře, že se ti v ní to tajemství a alegorie zalíbí na první pohled a tu báseň si sice čteš šestkrát, ale z radosti a z toho, jak se ti líbí :) Což ale například u Seiferta pro mě neplatí, protože toho taky moc nemám ráda... :)) Příklad takhle hodně dobře napsané básničky je pro mě například Sonet o slavíkovi a růži nebo tak něco :))

Clarice, vloženo 09:01:28  21. 02. 2009

Abych se ještě vrátila k mé básni "Nad propastí."
Píšeš:
O čem to ta Clarice mluví?
O tom, co vidí na obloze, o tom, že se nejlépe cítí sama a v noci. A o tom, jak její běžný život ve dne asi nestojí za moc, minulé nazývá příšerami, budoucí propastí. Ale chce dál plnit svůj úděl tady na zemi. Toť vše.
Ano, Clarice opravdu ví, o čem mluví. Z toho, jak ji vídám na taverně, má určitě ráda noc, a i kouzelnou příchuť samoty. V básni byla upřímná a podala to hezky v propracovaném stavu.

Je to ten povrchní pohled. Poznáš to, co vidíš na to první až páté přečtení.
Ale coby autor ti říkám, že v tomhle, i když to není třeba poznat, je mnohem víc.

Temnota a samota je všudypřítomná, ale proč o tom píšu? Protože se mi to líbí, nebo proto, že bych se toho chtěla zbavit.
V první sloce se s tím smířím, protože nevidím jinou cestu.

Ve druhé ale zase doufám v opak.
Mám ráda samotu a noc, ale těžko bych to hodnotila jako životní naplnění.

Třetí sloka byla narážkou na myšlenky lidí ke konci roku.
Kolik jich páchá sebevraždy, protože je kolem nich té temnoty najednou moc a stíny už nejsou jen to, co po nich za slunečného dne zůstane na chodníku?

Ve čtyřce si tu temnotu a samotu docela užívám, nicméně stále mě trápí fakt, že je to spojeno s chladem, zimou, samotou. Nevím, jak ostatní, ale během listopadu až února mívám fakt dost děsivé myšlenky. K tomu se přidá třeba situace doma a hnedle bych mohla začít brousit žiletku.
Jenomže to právě nechci.

Pětka je vysvobození.
Stanu se součástí své "smečky stínů" a uvědomím si, že když mě něco děsí, měla bych tomu nejprve porozumět, protože pak ten strach zmizí.
Sice jsem zase sama a v temnotě, ale dokáži se od ní úplně oprostit.

A nakonec "Hvězda tu zapadla a jinde vyšla," - to je nenápadná narážka na narození Krista, (jelikož je to psáno před Vánoci).

A to byl takový stručný výcuc :).

Clarice, vloženo 08:37:21  21. 02. 2009

A jsem zpět u toho, jak jsem říkala, že poezii můžeš vnímat různě.
Tuhle báseň od Seiferta si můžu přečíst v době, kdy mi zrovna není dvakrát nejlépe a uvidím v tom klidně i smysl života - důvod, proč nejít na půdu a nepověsit se.
Nebo si to můžu notovat na vymyšlenou melodii s tlupou malých dětí, které zrovna hlídám a stejně jako je, bude mě v tom okamžiku zajímat ten povrchní dojem - tedy to, co si přečteš, aniž bys nad tím uvažoval.

Určitě souhlasím s tím, že lidi raději čtou věci, nad nimiž nemusejí dlouho přemýšlet, ale to neznamená, že jsou hloupí a nemyslí vůbec.

Felix, vloženo 00:54:36  21. 02. 2009

...a jde to poznat na první přečtení?

jasně, ten Seifert je ale brak! Je snad jeho povinnost napsat to tak, aby čtenář vše pochopil rovnou!
Kdepak, číst to potřetí a ještě k tomu být nucen používat mozek...

Felix, vloženo 00:29:49  21. 02. 2009

A co tohle?

Jaroslav Seifert: U studánky
http://www.supermusic.sk/skupina.php?action=piesen&idpiesne=92603

Je to hloupá rytmická dětská říkanka,
nebo
báseň o smyslu života a jeho nalezení, hodná Nobelovy ceny?

Felix, vloženo 00:24:40  21. 02. 2009

Ty prostě propaguješ to, že čtenář poezie má povinnosti se snažit báseň pochopit, jinak je jeho názor špatný, neuvědomělý.
Ne, nesouhlasím. U prózy, které nerozumím to možná platí, jak říkáš. U poezie jsem přesvědčen o opaku, jak říkám já.

Ale protože mi docházejí argumenty, síla posledního slova zůstala Mivce.

« ««   11   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php