14:27:07
24. 11. 2024

Místnost
Čítáme s Čítárnou aneb povídkové povídání
Milý čtenáři, vítej v našem čtecím koutku.

Zde máš možnost diskutovat o dílech z Čítárny i jiných serverů. My, správkyně tohoto koutku ti budeme pro potěchu duše předkládat prózu i poezii, které při našich toulkách světem najdeme. Najdeš-li sám něco, co tě zaujalo natolik, že o tom chceš povyprávět i ostatním, máš možnost pro to využít naši místnost. Přejeme ti hezké počtení a mnoho chutných děl.

P.S. Reklama a sebechvála je v rozumné míře povolena.


Za krásný obrázek vděčíme Sternovi a máme ho za to rádi =)


Do minuleho cviceni se prihlasili:
Cemi, Arling, Mellor, Benedikt , Vever, Eleira, Quadrix, Shadw
Zde jsou dokoncene(!) prace statecnych:
Eleira: Krev hustá jako voda
Šedél: Rytíř z Domu přízraků
Sorraja: Navždy dobrý
Vever: Město I.
Vever: Město II.


Tisíc slonů!! (pokud si je sami napíšete)
aneb literární workshop již na tomto CTS

Zájemci o aktivní účast (tj. být kritizován), posílejte povídky Mivce do pošty/na e-mail. Poezii posílat pouze na vlastní nebezpečí! :) Maximální rozsah díla je 25 stran.
Zájemci o pasivní účast (tj kritizovat), hlašte se Mivce do pošty, budu vám průběžně posílat příspěvky :)

Místnost má od 13:29:43  11. 08. 2006 pronajatou Sorraja. Spolusprávce: Mivka.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   12   »» »

Mivka, vloženo 22:24:08  20. 02. 2009

Clar: já fakt nemám v ČS fandomu tak načteno, abych podle stylu tipla autora, možná ještě tak tebe, Ekyelku, Františku Vrbenskou a Petru Neomillnerovou :)) To leda tak v české fanfiction, kde ale přiznávám, že prostě u mě mají šanci na úspěch skutečně jen mé oblíbené autorky :) Ale to nejde o soutěže, jen o čistě čtení povídek :)

Mivka, vloženo 22:21:41  20. 02. 2009

"Normální báseň s nekvalitní formou" a "velmi dobrá báseň", mezi tím je propastný rozdíl.

Ty prostě propaguješ to, že čtenář poezie má povinnosti se snažit báseň pochopit, jinak je jeho názor špatný, neuvědomělý. To já alespoň ze tvých řečí cítím. A já prostě říkám, že si myslím, že to není pravda, je povinnost autora napsat dílo tak, aby bylo pochopit rovnou. Od čtenáře už je nějaké to stopadesáteré čtení před napsáním komentáře už jen rozmazlování autora, protože to se mu skutečně stane jenom na rodinném serveru typu čítárna.

Abych tedy neteoretizovala, básničku jsem si přečetla. Dokonce dvakrát, protože napoprvé mi z ní neutkvělo ani ň :) Není v ní ani jeden verš, který by se mi líbil a většina těch formulací mi přijde jako mlácení prázdné slámy. Vím, že, Felixi, máme naprosto odlišný vkus, takže neberu, že ty v tom můžeš vidět bezva dílo.
Ale teď ke komentářům. Clarice napsala v pohodě komentář, co se té "sms říkanky týče", tak to tam ostatně autorka napsala přímo hned před ní a já to pochopila úplně stejně. A nad reakcí Laminie se asi neshodneme už tuplem, já prostě autora, který do odpovědí na komentář píše věci jako "Ty mě urážíš!" a "zklamala jsem se v tobě!", nejsem schopná považovat za soudnou lidskou bytost.

Clarice, vloženo 22:21:08  20. 02. 2009

Jo, tak to jsi tam vzápětí dodal, pardon :).

Clarice, vloženo 22:19:47  20. 02. 2009

Felixi: Tuším, že Jan Hanousek a Heretik jsou jedna a tatáž osoba, takže to chápu.
Co nechápu je, proč někdo publikuje pod dvěma nicky.
Naprosto stupidní důvod mě v zápětí napadá: - protože systém ti pustí jen jednu báseň za čtyři dny, tak proč tam nebýt čtyřikrát a nepublikovat denně.
Divný důvod.

Clarice, vloženo 22:17:21  20. 02. 2009

Mivka: Chápu ten systém, akorát mi je trochu nesympatické, když začneš číst povídku, podle stylu tipneš autora (někdy ho poznáš) a už to automaticky a třeba i nevědomky řadíš mezi nej.
Spíš mi šlo o to "dát šanci i ostatním." Ne nějaké zahrubkované šílenosti bez odstavců a k tomu psané jako jedno dlooouhatááánské souvětí (jednu takovou jsem jednou fakt četla -:))), ale prostě jen nechat otevřená vrátka.

Felix, vloženo 22:11:57  20. 02. 2009

Experimentální básně na čítárně také jsou.

Třeba:
Jan Hanousek: Nowhere
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4590

Heretik: Jsem jen Světlonoš
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4672

Musím říci, že ani jedna se mi nelíbí, klidně bych se bez nich na čítárně obešel.

Vtipné je, co si Jan Hanousek=Heretik napíše sám o své básni:
"Rozhovor Ďábla s Bohem a moje vsuvky... pětiverš :-) konec je tuším nejlepší... Asi dost těžké na správné pochopení. V podstatě to je volný proud vědomí, psal jsem to na diskotéce a dost jsem si to užil, slova mají magickou moc!"

Nejen, že ji musí vysvětlovat a konstatovat, že je to těžké na pochopení, ale ještě to píše na diskotéce, na jeden zátah.
Sám Jan Hanousek se přiznal, že píše pod vlivem marihuany. A co víc! Ještě obvinil mě, že já tak píšu také!!!!!!!!! grrrrr!!!

Nevím, co samotným dílům říkáte, pro mě splňují to, co říkala Mivka o autorech-experimentátorech, kteří se nevidí ve vůbec žádném zrcadle.

Špatné básně existují, zvlášť ty experimentální.
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=1506
že? :-P
:-DDDDD

Mivka, vloženo 22:04:47  20. 02. 2009

Clarice- když já to beru takhle: ok, autor má evidentně dobrý a zajímavý nápad. To je super a je to základ dobré povídky. Jenomže to chtěl sakra poslat do soutěže! Ne na wokrshop, do soutěže. V tom případě to má zařídit, aby v tom nebyly hrubky a šíleně zpracované části.

Mít nápad, to je jedna věc. A splácat ho do nějaké čitelné podoby mi trvá asi tak hodinu. Ale prostě přesně v tu chvíli je z toho divně zpracovaná věc třebas s dobrým nápadem. Základ to má, teď s tím něco dělat. A to už je jenom otázka toho, jak se autor snaží. Pokud do soutěže pošle povídku, na které je jasně vidět, že si to po sobě maximálně tak jednou přečet a už to strkal mezi lidi, tak si podle mě vyhrát prostě nezaslouží.

Felix, vloženo 21:58:12  20. 02. 2009

Nejen pro Mivku.
Mivka: máš pravdu, ale v něčem jiném.
že jsi nečetla básničku, o které mluvím, je velká chyba. Pak zde teoretizuješ o náctiletrých autorkách fanfiction, což není tento šálek čaje.

Laminiina báseň není experimentální.
Je to normální báseň s nekvalitní formou, lehce říkankovitá (tím se zřejmě skryla). A přitom velmi dobrá.

Neobhajuji ji proto, abych ji obhajoval.
Neobhajuji ji proto, že se mi Laminiiny básně líbí (taky mi to trvalo měsíc, než sjem si k nim našel cestu a líbit se mi začaly.
Neobhajuji je proto, že Laminii znám.
Obhajuji ji proto, abych čtenářům pomohl prozřít. Aby měli šanci prohlédnout přes mylný první dojem. Abych je vyprovokoval k tomu, aby šli u básní do hloubky.
To je to, co na čítárně málokdo dělá. Hloubku básní nevidí a stěžuje si, jak strašně klesá úroveň. Přičemž ona klesá právě proto.

Mivko, ty si hodnoť povídky v soutěžích podle prvního (a druhého) dojmu. Já si budu dle své provokativní pózy tvrdit, že u básní někdy ani deváté přečtení není nejvyzrálejší. Při současné intenzitě čítárny poezie 2básně/týden to není problém.

-----------

Raději ještě ujistím:
že obhajuji nadprůměrně dobrou BÁSEŇ proti nepřiměřené kritice
a NEobhajuji AUTORKU (snažíms e být nestranný, i přesto, že Laminii znám)
stejně tak se strefuji do KOMENTÁŘŮ básně, zvláště těch, co se o objektivitu ani nepokoušely
a NEstrefuji se do KOMENTUJÍCÍCH.

Eleira napsala, že báseň nemá myšlenku - to je lež jako věž. Báseň má myšlenku možná největší ze všech básní za poslední půl rok. Tak nastejno s dílem Daniela Polčáka. To je jak říct o Ferrari, že je pěkně pomalé. Asi zrovna vidíš, jak s ním řidič opatrně zacouvává do garáže. A nejsi ochotna se v něm projet po dálnici.
Eleira napsala, že je báseň mrtvá - není, je živá
Eleira napsala, že je neutrální - ne, je citová a citlivá
Eleira napsala, že je hmm a pak psát úkoly z biologie - sama autorka se dušuje, že ji upravovala mockrát po několik měsíců.

Dle mého na té básni je vidět práce. Práce v myšlence, nikoliv ve formě. Laminie je už taková, že formu neumí. Má formu jakoby "děsnou", ale svojí, svůj vlastní styl pořád stejný, drží ho. To oceňuji rovněž.

Clarice, vloženo 21:52:02  20. 02. 2009

Mivi: ještě, že už konečně chápu, že je to ten správný přístup. Jen mi nepřijde fér vidět to tak úplně definitivně.
Ale od ní bych brala teď už asi cokoli. Asi ani neví, jak mi pomohla.

Když si vezmu hodnocení soutěží, tak tam chudák autor neví, co toho porotce bude momentálně užírat, trápit, zkrátka rozptylovat jeho pozornost v době, kdy doleze k jeho povídce. Může to být sadista, který potká geniální nápad s blbou úpravou textu a hned to letí do koše. Jako… je to mínus, to jistě, ale to jsou právě ty oboustranné kompromisy.

Když jsem četla třeba CKČ, (kterou letos nemám, místo toho píšu, trochu, vymlouvám se na to…), a byla jsem utahaná, naštvaná a bůhvíco, kolikrát jsem to fakt odložila, protože jsem se na to nedokázala svou vinou soustředit. A za to, že jsem nějaké dílko momentálně nepochopila, v tomhle případě autor nemohl.
A když jsem pak koukala na výsledky, musela jsem kolikrát nechápavě kroutit hlavou, protože „ta povídka s fakt dobrou myšlenkou a sice trochu divným zpracováním“ byla někde vzadu, zatímco skvěle napsané klišé vždycky vítězí.

Mivka, vloženo 21:35:35  20. 02. 2009

Clar: předběhla jsi mě, každopádně od Jany Rečkové jsem svého času dostala velmi potěšující komentář :))
Přesně to, co ti napsala, já aplikuji na povídky v soutěžích. Obzvláště u mikrovek založených na pointě, polovinu nechápu a tudíž prostě definitivně putují z mého hodnotícího žebříčku...

ono ale totéž já aplikuji u komentářů- když autor komentář nepochopí, na vině je kritik.

Mivka, vloženo 21:32:07  20. 02. 2009

Felix: promiň, ale já s tím, co ty říkáš, nemůžu souhlasit. Prakticky vzato, to, co jsem ze tvého komentáře vyčetla, bylo:
"Neexistují špatné básně, jen experimentální. Pokud se někomu nějaká báseň nelíbí, je to jeho chyba, protože nehledal smysl básně, nesnažil se jí porozumět." z čehož poté vlastně, když to vyženu do extrému, vychází takový ten typický yelling náctiletých autorek fanfiction, které píšou vlastně veledíla, akorát jim nikdo nerozumí.

Nečetla jsem básničku, o které mluvíš, ale pokud tam Clarice/ Eleira napsaly kritické komentáře takové, jaké píšou běžně, bylo to založeno čistě na negativním dojmu z básně, ne na snaze nějak ublížit autorce, nebo neochotě si básničku pořádně přečíst. Poezii moc nečtu, protože na ni mám hrozně vysoké nároky, ale řekla bych, že na ni neplatí o moc jiná pravidla než na co jiného.
Poezie má prostě za úkol nějak působit na čtenáře. A prostě pokud čtenář nenašel v básni nic, co by ho zaujalo, není to vina čtenáře. Je to vina autora. Prostě nenapsal dílo dost dobře. Period. Nemá cenu okolo toho hystericky ňafat, že se čtenář nesnažil mé básni dostatečně porozumět. Čtenář nemá povinnost desetkrát přečíst básničku, aby v ní našel TO ONO, které tam autor chtěl dát. Naopak, pokud chce autor napsat dobré dílo,tak to má vypadat tak, že se nad tím každý pozastaví po prvním přečtení a má chuť si to poté ejště přečíst desetkrát.

Chápu, že se ti Laminiiny básničky líbí, ale to, cos tady napsal, skutečně zní jako že z nějakého důvodu (a samozřejmě to může být klasická provokace) odmítáš veškeré negativní reakce.

Řekla bych, že nejlépe ze všeho vyjadřuje můj názor obdivuhodná esej obdivuhodné autorky Peg Robinson, v určitých kruzích dnes již legendární. Nemohu říct, že to, co tam je napsané, plním, ale rozhodně to považuji za obdivuhodné :)) Do češtiny ji přeložila HP fanfictionářka Danae:

Vytříbené umění kritického komentáře: Jak kritický komentář přijímat

http://sosaci.net/test/node/27

Clarice, vloženo 21:17:42  20. 02. 2009

Není to ani půl roku, co mi Jana Rečková napsala k povídce: "když čtenář povídku nepochopí, je na vině autor. Já ji nepochopila."

Naštvalo mě to, protože i tohle je super výmluva.
Jenomže pokud to čtenář nepochopil, asi se autor nesnažil dělat kompromis.
A trvalo mi fakt asi tak toho půl roku, než jsem v tomhle směru svou hrdost alespoň o kousek ujedla.

Clarice, vloženo 21:13:12  20. 02. 2009

Z mého pohledu jen někdy (pokud se týče nějakého hodnocení), protože se s tebou na všem neshodnu. A i to je přeci dobře.

Snažit se něčemu porozumět, to může mít hnedle několik rovin. A někdy se netrefíš ani do jedné.
Z mého pohledu je vcelku pěkná výmluva napsat o něčem, že je to experimentální kousek, ovšem až poté, co to čtenáři nepochopí.
Budeš se divit, ale znám to. Tenhle přístup jsem praktikovala také a někdy mi to, jak se říká, vážně sežrali :).
Tahle báseň může být nepochopený experiment, já jí to neberu, ale také neříkám, že se budu za každou cenu vždy snažit všemu porozumět.

Já třeba čtu básničky jednou, dvakrát, maximálně třikrát.
Pokaždé mi to ukáže kousek skládačky - nějakou zasunutou autorovu myšlenku, nebo dokonce mou vlastní. Pokud se s tím nestotožním, je prostě konec, tečka, finish.

U prózy je tohle jednoduché: pokud nemusíte nějaký žánr, nečtete ho, ale možná se vám budou líbit kombinace.
Tímhle způsobem jsem třeba přičuchla k fantasy. Jakože tu komerční asi neustojím nikdy, ale zase už to neškatulkuji mezi to, co mi k srdci nikdy nepřiroste.

Eleira, vloženo 21:04:18  20. 02. 2009

No vida, tak aspoň vím, co si o mém komentáři myslíš upřímně. :-D
Neříkám, že s mým komentářem musí každý souhlasit. Naopak by bylo blbé, kdyby s ním každý souhlasil, znamenalo by to, že mám tuctové vnímání. Ale jen mě dovede rozhodit to, že když někdo vidí negativní komentář, hned si představuje, že to pisatel myslel zle. Ne, to vždycky není pravda (samozřejmě mluvím za sebe, nemůžu vědět, jak to vidí jiní)

Felix, vloženo 20:57:01  20. 02. 2009

Clarice: Někdy? :-)
Ty já mám snad pořád, ne.

Mně nejde o to, že se vám básnička nelíbila, na to máte plné právo.
Spíš mi není pod fousy, že jste se té básni nesnažili(y) porozumět, přijít na kloub.

Dík, za to, cos napsala, Clarice.

Eleira mě vyděsila tím, že chodí na tavernu. Vědět to, tak to nějak kulatně zaobalím, takhle jsem zde vyplázl svůj názor v čiré upřímné podobě.
Nojo, každý dělá chyby :-P

Eleira, vloženo 20:43:09  20. 02. 2009

No, já sice nechci být hysterická, ale podotýkám, že reakce Felixe na můj komentář u Laminiiny básně se mě docela dotknul. Zejména to označení za sodu a ten úvod se zazobanou učitelkou. Kdybych chtěla dát autorce sodu, tak by ten komentář vypadal zcela jinak a kdyby byl myšlený ve zlém, tak taky. Ať už jsou moje komentáře jakkoli negativní, tak nikdy nejsou myšlené ve zlém. Nechci od psaní nikoho odrazovat. Vždycky se jen snažím buď poukázat na chyby nebo (třeba v případě Laminie) dát najevo, jak taky dílo může na někoho působit. Ten konec, kde připouštím možnost, že jsem to jen špatně pochopila, už jsi nezmínil, jak zajímavé. A co se toho "cimrmanovského verše" týká, o tom teď nemohu rozhodnout. Nevím, jestli dílo autorka neupravovala, ale skutečně, když jsem si to četla teď znovu, nenašla jsem ho tam a sama jsem se divila, proč jsem se o tom v komentáři zmiňovala, bohužel si podobu básně v době, kdy jsem na ní reagovala, nepamatuju, neboť ten komentář jsem psala před několika měsíci. Nevím, jestli tehdy jsem tam něco takového viděla.
No, ale i pro mě z toho komentáře plyne ponaučení. Podržím se prózy, která je mi mnohem bližší, než poezie. ;-)

Clarice, vloženo 20:14:51  20. 02. 2009

Felixi, tedy to čučím :).
Co tak pozoruji, máš někdy takové upřímně kousavé tendence, ale umíš rafnout do správného místa :), to se ti musí nechat.

Ta básnička od Lamínie se mi moc nelíbila, to klidně přiznám. Možná bych také vybrala jiná dílka. S přihlédnutím k tomu, že poezie se špatně hodnotí (ve smyslu vybírání toho nejlepšího), musím normálně smeknout před tím, jak jsi to tady pěkně shrnul. A ještě případným čtenářům a autorům dopřál to, proč jsem říkala, že Čítárna klesá, a sice něco říkající názor.
Díky

Cemendriel, vloženo 14:19:34  20. 02. 2009

Felixi, super nápad, hned jak budu mít čas, tak to prolezu! =DD

Felix, vloženo 22:11:20  19. 02. 2009

dodatek: drobnější písmo jsem použil proto, aby zde tak dlouhý příspěvek nezabral moc místa a aby bylo přehlednější, jak je členěn.
Kdo s tím má problém, nebo si myslí, že menší písmo ze men dělá cool hocha, vládce internetu a věčného panice,podrží CTRL a zaskroluje kolečkem na myši.

Felix, vloženo 21:56:53  19. 02. 2009

Čítárna, Poezie: Jsou zde ještě dobré básně?
Odkazy na nejlepší básně za poslední půlrok.

Udělejte si jednou po delší době čas na poezii! Ve společnosti ticha a kvalitního čaje vychutnejte všechna možná tajemství, která se pod verši, mezi nimi a za nimi skrývají. A to i u začínajících autorů.
Pro mne je Poezie na Čítárně již takovým osobním teritoriem, ostatně za těch 7 let není divu. Navíc se dost drze považuji být v poezii dnešních mladých autorů znalý dost, abych si troufl hodnotit a i odsuzovat. Zda mit o budete žrát je jen na vás.


Jenik: Nevím název
( http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4628 )

Jen pár kapek krve si nechám natočit do svého poháru,
vína už bylo dost
a teď za plotem v zahradě bez kytek politý betonem hrajem si na život.
Prosím o radu už nechci vlastní krev
i pohár odmítá se klepat na mých rtech.
Ta prosba není jenom přání
je to otázka, žít nebo ne?
času je tak možná do svítání
vody je málo a krev ne!



Pro začátek hnedka prsknu přepis básně jednoho mladého autora, který zatím nezvládá ani řádkování. To však nevadí.
Dílko vypadá neotesaně, nezkušeně, nedopracovaně a přitom kreslí obrazy hluboké jak pohled ze střech výškové budovy. Co je zahradou politou betonem, ve které si hrajem na život? Naše města, ve kterých nás žije, či aspoň pracuje většina? Co jsou ty kytky, které chybí, a co krev, kterou tak nechce (či snad je nucen) pít. Často se mu pohár klepe u rtů, tentokrát se i klepat odmítá. A "času je málo, možná do svítání" také nehovoří o zítřejším ránu, ale samotné svítání má mnohem obraznější charakter.
"Vody je málo a krev ne!" že by byl mladý autor Jeník pacifistou? :) Promiňte, dělám si z toho srandu.

Dělám si srandu z toho, že se stalo dobrým klišé:
úroveň čítárny strašně poklesla (prý)
Slýchám a čtu to často, zvlášť na adresu sekce poezie.
Prý tam chodí samí mladičcí autoři, vylívat si srdíčko a nic víc.
Opravdu to tak je?

Dovolte mi vytáhnout jednu z nejkontroverznějších básní současné čítárny.
Má hodnocení 2.3 - naprostý podprůměr a 18 komentářů, které téměř do jednoho báseň shazují. Přesto je to určitě jedna z nejlepších básní posledního půlroku. No to se na to podívejme!

Laminie: Kapka
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4586

Báseň má lehkou formu říkanky dětské a ještě dětštější, ledabylý rým, a porušený rytmus. Přesto je to autorčin styl, který dodržuje, je jím charakteristická; myslím si, že tento styl JE VHODNÝ pro druh poezie, jakou píše.
Pojďme se podívat, o čem hovoří.
První sloka mluví o poslední kapce. Když řeknete, "tohle pro mne byla poslední kapka." Přesto to umí vyjádřit nepřímo, vyjmenovává zde první, druhou a třetí, velmi moudře a elegantně se autorka vyhne přímo vyslovit to, o čem hovoří.
Učitel poezie pro děti a mládež by autorce už za tu první sloku musel psát, když né jedničku, aspoň plus za aktivitu v hodinách... :)
V druhé sloce už načínáme, jak to dopadne, když jsou všechny kapky spolu, tedy když jsou všechny příčiny včetně té obrazné poslední kapky. Co autorka cítí, když nastal ten problém? Je to tisíce pocitů. Šlo by o tom naplkat tisíce veršů, popsat stohy papírů. Přesto zde máme výstižné vyjádření, navíc originální - pomůžou tě skrýt v noci.
Laminie se zřejmě cítí sama. Cítí se ve tmě. Buďto jí skryl ten problém, nebo jí přiměl, aby se skrývala sama.
Pocit úkrytu, útěku, před něčím mocným, to jistě mnohokrát zažil každý z nás. Málokdo je schopen ty pocity popsat ve dvou verších.
Nyní přeruším. Není ta báseň o rozchodu? Nebo o myšlenkách na rozchod? Uvažujte nad tím a můžeme pokračovat.
Své pocity dále vysvětluje pomocí bouře, chladu a tmy, zmrzání srdce. Mohl by to tedy být rozchod. Srdce zmrzá a zmrzá a zmrzá... až do nějakého obrazného rána, kdy se rozední a kdy zřejmě nastane něco, pro co jsou noční zmrzání (sice nezapomenutou), ale minulostí.

Nyní se Laminie vrací úplně na začátek a skutečně potvrzuje, že kapky byly jen jakési příčiny. A že ta jediná z nich nebolí. Zvlášť ne ta první. Tu si ani neuvědomujete, když se stane a jednou z ní může vyrůst malý důvod padůvod k rozchodu.
Kdo si někdy se svým milostným partnerem začal lézt na nervy v mnoha a mnoha věcem, nejprve docela normálních, později strašně protivných, ten Laminii rozumí.
A poslední verš - tomu skutečně nerozumím ani já.
Mohu si ho vysvětlovat, že je kombinací pocitů při první a po poslední kapce. Znovu říká, že jdeš vstříc něčemu, o čem ani netušíš, že jednou bude velkým problémem. Do toho rovnou kombinuje prázdnotu srdce, která nás bude obklopovat poté, až to přijde.

Báseň s devíti verši a daly by se o ní psát knihy! ... a strávit celý večer povídáním si o ní.


Clarice: Nad propastí
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4643

Nad propastí je dle mého jedna z nejlepších básní Clarice. Má vyrovnané počty veršů ve slabikách, má rytmus, pravidelně se rýmuje.
Je vysoce hodnocena i já sám jsem jí dal 5ku, nejlepší hodnocení.
Přestože je to báseň dobrá (a to ani já, jak vidíte, nepopírám), nenutí nás, abychom se k ní ještě někdy vrátili. Přečtem dvakrát, třikrát, pětkrát a hotovo. Ne jak u Laminie, u které by hypotetické počítadlo vyčíslilo bezpochyby více jak sto mých přečtení.
O čem to ta Clarice mluví?
O tom, co vidí na obloze, o tom, že se nejlépe cítí sama a v noci. A o tom, jak její běžný život ve dne asi nestojí za moc, minulé nazývá příšerami, budoucí propastí. Ale chce dál plnit svůj úděl tady na zemi. Toť vše.
Ano, Clarice opravdu ví, o čem mluví. Z toho, jak ji vídám na taverně, má určitě ráda noc, a i kouzelnou příchuť samoty. V básni byla upřímná a podala to hezky v propracovaném stavu.
Všimněte si, že myšlenky z básně umím vysvětlit větami, které jsou dohromady kratší, než báseň samá. To není chyba, ale není to zároveň ani dokonalost.

Nyní přepínám na kousavou ironii: hlavně je to jaksi praktičtější. Aspoň máte jistotu, že budete na čítárně pochopeni a dobře hodnoceni.

Voila!
komentáře k básni Laminie: Kapka
http://fantasy-scifi.net/citarna/komentare.php?cl=4586

Clarice 18:43:50 29. 09. 2008, nazvala dílo své kolegyně SMS říkankou, vylitím srdce a to je tak všechno. Následně vyjadřuje názor, který od ní známe: že se kvalita čítárny zhoršila a zhoršila a zhoršila.

Jistě, kvalita hodnocení a komentářů se určitě zhoršila.
Laminie - autorka - poněkud hystericky vyletěla :) Jelikož je Lamka moje kamarádka, můžu o ní poťouchle podotknout, to nebylo poprvé, co po nějakém komentáři vyletěla jako čertík na pružince. Jako cholerik pro to mám pochopení.
Nechme být ty dvě popichující se dámy, podívejme se na:

Eleira 21:35:56 01. 10. 2008.
Tak to už je docela soda! Nejprve teoretizuje s čísly, jak zazobaná učitelka se známkami, následně báseň označí za prostou myšlenky, mrtvou, neutrální, u které se řekne hmmm a hurá na úkoly z bižule!
Následně něco poznamená o absolutním rýmu, který mimochodem v básni není. Ukažte mi jej!
V básni je akorát takzvaný béčkový rým: "moci/v noci", který je navíc rozbitý zrušením rytmu. Tudíž vůbec jako podobný absolutnímu rýmu nezní!
Naopak platí, že slabikově neodpovídající verše snesou i béčkové rýmy podobné absolutním (roku/boku). Naopak verše přísně slabikově vyrovnané si zaslouží originálnější rýmy (neumím/nakrmím) a snesou i rýmy mnohem volnější (ta pravá/oddaná, chladná/rána).

Jan Hanousek 18:32:35 05. 10. 2008
kritiku Laminie převedl již téměř na stalking. Vyzná se tu, že se mu líbí styl básní, kterým sám píše (kdo by to byl řekl). Laminiinu strhne jako krátkou (kdo by to byl řekl, od grafomana to sedí).
Krátkost básně často ukazuje na její kvalitu, nikoliv na nekvalitu. Doba eposů skončila se středověkem. Další výroky Jana Hanouska komentovat nechci.

fRaNz 13:44:39 06. 10. 2008
tomu dal korunku slovy: "básnička, no, říkejme tomu tak". Na Hanouska reaguje trefně.

Šedél 17:29:56 28. 10. 2008 je věcná, akorát také neprohlédla styl říkanky, netušila, co může hledat.


A nyní dojdeme k jádřinci pudlíka, aneb, proč to tady všechno píšu.
Opravdu nemám potřebu navážet se do autorů a už vůbec ne do komentátorů básní. Chci je poukázat na to, jak čtenáři té konkrétní Laminiiny básně přemýšleli a provokovat k tomu, ať rozlišujete hluboké básně od mělkých.

Mohlo by platit, že celá poezie je takový trojúhelník:
1. roh jsou rýmovačky, srandičky a epigramy
2. roh tzv. "seriózní básně" (třeba ta od Clarice), nebo lehké "básničky"
3. vrchol trojúhelníku tvoří "skutečné básně", tedy ty, přecpané příměry, obrazy a myšlenkami ve verších, pod verši, mezi verši, za verši a všude.
Každé básnické dílo leží v tomto trojúhelníku, může být blíž některému z vrcholů. Jen experimentální básně jsou úplně mimo :-)

Pokud chcete pátrat po těch blíže k ceněnému vrcholu číslo tři, určitě si nezapomeňte přečíst:

Ireth Míriel: Volání
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4666

Daniel Polčák: Ustlal jsem si
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4681
Nádherné využití symboliky a magického čísla tři. Tolik básnických prvků použil Daniel právě třikrát.
Zároveň to celé má vyšší smysl.

Nyatlyat: Tajemná osoba
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4598

Nyatlyat: Pokořená
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4632
Zkuste napsat báseň, která zní jako zuřivý křik! Nyatlyat to dokáže.
Jinak toto není báseň, kde se má hledat něco pod povrchem, spíš uchvátí přirozený tok slov a celková logičnost pocitů, věrohodně a upřímně vyjádřených.

Nyatlyat: Nemocná?
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4576
Podobná, jako předchozí.

Clarice: Haiku Nehaiku - Orientální haiku
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4663
U Clarice nesmím opomenout vytříbené orientální haiku. Pouhé tři verše a kolik představ o pánovi kdesi z blízkého východu či orientu a jeho milostné společnici evokují....dechberoucí.

Bezpochyby originální je též čistokrevná básnička:
Clarice: Návrat domů 3 - z pohledu supů
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4660

A Jenik patří k těm, kteří nenápadnou, až odbytou formou (včetně názvu) schovávají neskonalou kvalitu.
Jenik: laska život smrt
http://fantasy-scifi.net/citarna/clanky.php?cl=4639

Poukazovat na své vlastní básně mi přijde trapné. Také ani nedosahují na dílka jiných autorů, která vám zde doporučuji. Přesto ty dvě poslední, ze srpna, se snaží přiblížit vysněnému třetímu hrotu poetického trianglu. Jednu dokonce ještě nikdo nehodnotil, ani nekomentoval, tak tam visí tak smutně, nepřečteně... Kdo ji bude mít chuť hledat, ten ji potěší!

Věřme, že čítárna výrazně neklesla. Vidíte, co zajímavých děl za půl roku vyplodila!
Přejme jí hodně zdaru a za příští půlrok opět nashledanou u dobré básně!


Mr.Felix

« ««   12   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php