22:53:47
23. 11. 2024

Místnost
Čítáme s Čítárnou aneb povídkové povídání
Milý čtenáři, vítej v našem čtecím koutku.

Zde máš možnost diskutovat o dílech z Čítárny i jiných serverů. My, správkyně tohoto koutku ti budeme pro potěchu duše předkládat prózu i poezii, které při našich toulkách světem najdeme. Najdeš-li sám něco, co tě zaujalo natolik, že o tom chceš povyprávět i ostatním, máš možnost pro to využít naši místnost. Přejeme ti hezké počtení a mnoho chutných děl.

P.S. Reklama a sebechvála je v rozumné míře povolena.


Za krásný obrázek vděčíme Sternovi a máme ho za to rádi =)


Do minuleho cviceni se prihlasili:
Cemi, Arling, Mellor, Benedikt , Vever, Eleira, Quadrix, Shadw
Zde jsou dokoncene(!) prace statecnych:
Eleira: Krev hustá jako voda
Šedél: Rytíř z Domu přízraků
Sorraja: Navždy dobrý
Vever: Město I.
Vever: Město II.


Tisíc slonů!! (pokud si je sami napíšete)
aneb literární workshop již na tomto CTS

Zájemci o aktivní účast (tj. být kritizován), posílejte povídky Mivce do pošty/na e-mail. Poezii posílat pouze na vlastní nebezpečí! :) Maximální rozsah díla je 25 stran.
Zájemci o pasivní účast (tj kritizovat), hlašte se Mivce do pošty, budu vám průběžně posílat příspěvky :)

Místnost má od 13:29:43  11. 08. 2006 pronajatou Sorraja. Spolusprávce: Mivka.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   38   »» »

Mivka, vloženo 11:46:39  24. 06. 2007

Já tam jedu... taky nejsem přihlášená, ale datum mé účasti záleží na datu účasti ostatních Mellorianů... Vím, že tam pojede Arling, snad Benedikt... a možná lidi jako Cemendriel a tak dále.

Eleira, vloženo 17:19:18  22. 06. 2007

Jj, já jedu, sice ještě nejsem přihlášená a asi se hlásit nebudu, protože nevim, kdy vůbec pojedu. Nějak nevim, kde se ubytovat, ale oni pro mě snad jedno místečko najdou :-)) Já jsem skladná jako hobit :-)))

Kaay, vloženo 15:07:18  22. 06. 2007

Tak po já nevím / půl roce? / jsem se vrátil, abych to tu omrk. Trochu jsem se prospal, ale o nic jsem sakra nepřišel...nějak jste se tu beze mě zakousli, což? :-)

Bilbo, vloženo 09:10:27  22. 06. 2007

BTW trošičku OT - kdo budete z Taverníků všechno na FF v Chotěboři?
Vím o Eleiře a Clarice... ještě někdo? :-)

Bilbo, vloženo 05:34:48  22. 06. 2007

To já zas úplně spontáně nepíšu... mám v tom rád alespoň nějaký systém a klidně i rád zabíhám do detailů (někdy možná až moc :-). A ano, taky hodně přepisuju :-)

Vever, vloženo 19:19:14  21. 06. 2007

Mě když už něco napadne tak taky píšu spontáně a opravím pak jen pár drobností, ale asi to nebude moc efektivní. Za posledních asi 6 let jsem dala dohromady tak 3 povídky.

Sorraja, vloženo 15:05:44  21. 06. 2007

ted me Eleira zaujala... opravdu vsichni tahle prepisuji? napisete povidku a pak ji desetkrat od zakladu prekopete?
ja neprepisuju vubec. akorat zkontroluju pravopis, opravim vety a veci, co mi nesedi a pri psani jsem na ne nemyslela. ale neprekopavam strukturu pribehu ani cele pasaze. jen pri psani treba smazu par odstavcu, kdyz si reknu, ze jsou o nicem...

Bilbo, vloženo 14:17:38  21. 06. 2007

Takové stavy máme asi občas všichni, podle mě i profesionální spisovatelé tohle zažívají...

Eleira, vloženo 12:06:06  21. 06. 2007

Já nevím...mě zkrátka nebaví dělat si poznámky na papír...vím, že to dělá spousta autorů, ale já prosazuji většinou opovrhované spontání psaní. Když už zasednu, tak prostě píšu. Je fakt, že pak to vyžaduje příběh do nekonečna číst a dostávat se do stavů: "U všech bohů, dyť normálně přemýšlející křeček by tohle v životě neudělal, natož hrdina. Jéééé..." a mazat a mazat a přepisovat. V podstatě první napsání je obdoba poznámek na papír a až tak dvacátá úprava vede ke konečné verzi.
Často se dostávám do stavů, kdy bych ten text nejradji vymazala, protože se mi zdá naprosto stupidní.

Clarice, vloženo 11:49:46  21. 06. 2007

El: Jsem na tom, jako Bilbo :). Někdy si udělám pár poznámek na papír, všechno si to tak pěkně pospojuji. A pak přijdu na to, že mi tam půlka věcí do sebe vůbec nezapadá :). A pak to odsunu.
Ale někdy se mi spojí dva odsunuté nápady a něco konečně napíšu :).

Bilbo, vloženo 09:19:20  21. 06. 2007

El: Přemýšlím o tom, někdy i pochoduju po místnosti s úsměvem ála blbeček a kochám se, jaký je to zase jednou super nápad a jak mi to všechno v hlavě funguje a jak je to geniální, úžasné a skvělé a jak to jednou, někdy příště možná začnu psát :-)

Eleira, vloženo 17:01:04  20. 06. 2007

Mě by zajímalo, co děláte proti tomu, když máte spoustu nápadů, ale nechce se vám zrovna psát? Já sice vejrám do počítače skoro pořád, ale k psaní se poslední dobou nemůžu donutit.

Clarice, vloženo 11:58:22  17. 06. 2007

A já jsem z toho teďkonc docela zmatená. Prostě asi tak. Pro historiky se sklony ke psaní je lehčí napsat historickou (případně fantasy) povídku. Vědci, dá-li se tomu tak říkat zase asi tíhnou ke sci-fi. A čím víc toho studovali, tím větší technošílenost to je :). Nebo dobře, čím víc se zajímali, studovat se nutně nemusí.
A pak jsou tu snaživci, kteří nestudují ani vědu, ani historii, ale jen se zajímají a pečlivě hledají. Ti dopadnou jako já, která musí žádat o pomoc, protože si není jista, jestli to, co sesmolila, je v pořádku. Ale tohle mi vůbec neva, protože ta pomoc mi obrovsky prospěla i u jiných povídek, které jsem nikomu číst nedala.

Akhera, vloženo 00:25:49  17. 06. 2007

No dobře, dobře, vzdávám se :) Asi máte pravdu

Bilbo, vloženo 23:41:34  16. 06. 2007

Naprosto souhlasím s Eleirou...
Přece potažmo každá fantasy Tolkienem počínaje vychází z nějakého hrubého základu, který si bere z našeho reálného světa právě to, co pro své účely potřebuje. No a zbytek už je samozřejmě jen a jen na autorovi, jakým směrem popustí uzdu své fantazie. Ale nějaké základní pravidla, které zná každý, tam většinou vždy platí a těch se jde chytit. Pokud zrovna nejde o nějakou extravagantní šílenost, i takové jsou :-)
Ale co je hlavní - máte relativně naprostou svobodu ve svém tvoření, takže je úplně jedno, že kombinujete do svého světa prvky z několika kultur/hist. období, výsledek je váš, je to váš svět jako celek, vaše fantasy...

Kdežto u těch již několikrát zmiňovaných historických děl tomu tak není. Tam čím více si vymýšlíte a domýšlíte, tím je to v zásadě horší. Tam musíte vycházet z faktů, vlastních poznatků a zkušeností a jak říká Eleira, opravdu tyto věci nezískáte od pátku do pátku.

Proto jejich psaní považuji za mnohonásobně těžší, namáhavější a pracnější.

Samostatnou kapitolu by mohly tvořit historické fantasy, ale o těch ať napíše něco někdo jiný, už mě bolí prsty :-)

Eleira, vloženo 21:20:32  16. 06. 2007

Akhera: Vždycky je z čeho vycházet, pokud nechceš za každou cenu vymyslet něco naprosto originálního. Tak třeba potřebuju osídlit planetu a přemýšlím, v jaké společnosti budou obyvatelé žít - nabízí se různé spektrum společností na Zemi od počátku historie lidstva. Potřebuju živočichy - to už je obtížnější, ale nabízí se různé srovnání s pozemskými zvířaty (například jsem slyšela, že Jaba Hutt vzniknul jako kombinace žáby a hada a co je zajímavější, jeho jméno je prý převzaté z českých slov žába a had..nevím, co je na tom pravdy:-))
A u té historie, neříkala bych PROSTĚ nastudovat, poněvadž než něco důkladně nastuduješ, může to trvat i léta. Jak dlouho si myslíš, že Walter Scott studoval anglickou historii, než napsal Ivanhoe nebo jiné romány? Nebo chceš-li příklad z fantasy - jak dlouho studoval Tolkien jazyky a mytologie severských kultur, než vznikla Arda? Ono to není tak snadné s tou historií, když chceš aby tvé dílo za něco stálo

Akhera, vloženo 20:45:17  16. 06. 2007

No není to jednodušší :) Když popisuješ historické období, stačí ho nastudovat do té míry, do které ho popisuješ. Ale fiktivní prostředí, když má působit věrohodně, musí být promyšlené mnohem hlouběji, než je popsané v příběhu. Navíc nemáš z čeho vycházet

Bilbo, vloženo 19:56:41  16. 06. 2007

Akhera: No právě, když si atmosféru vymýšlíš tak je to o dost jednodušší, ne? :-) ... Samozřejmě potřebuješ k tomu notnou dávku fantazie, ale tu spisovatelé většinou mají a je to tvůj svět, kde platí tvoje pravdila, takže nejsi tolik omezená.
Když máš ale zaznamenat historické období, tak se musíš držet x ruzných věcí, aby to bylo alespoň zdánlivě "ono" :-)

Akhera, vloženo 19:08:56  16. 06. 2007

Iwo Olorin - Jo, je pravda, že reálie můžou i pomoct. Pár námětů mě napadlo právě, když jsem si zjišťovala reálie pro něco jiného.
Jinak abych prostě shrnula co si myslím: Podle mě, když o prostředí, o kterém píšete, něco víte, je to rozhodně ku prospěchu, ale když prostě pro potřeby příběhu musíte něco porušit, tak pokud to není opravdu do očí bíjcí, nevidím v tom tak velký problém.

Bilbo - Atmosféra historického období je dost těžko zaznamenatelná, ale co teprve atmosféra jiné planety :) Tu totiž nemáte kde nastudovat, tu musíte vymyslet.
Zrovna teď se chystám psát povídku, odehrávající se na téměř neobyvatelné planetě a vymyslet, jak tu atmosféru zaznamenat, mi připadá jako to nejtěžší.

Bilbo, vloženo 18:18:21  16. 06. 2007

I když občas třeba narazíte i na situaci (pokud píšete něco takového), že se odbornému popisu nebo prohlášení nějakého faktu prostě nevyhnete.

A úplně nejproblematičtější věc IMHO, kam se hrabou popisy nadsvětelných pohonů :-) - pokud píšete něco historického a odehrává se to v nějakých dobových reáliích, tak je sakra problém to správně zachytit tak, aby to alespoň náznakem vyvolalo atmosféru té doby, kterou potom čtenář vychutnává (o historické korektnosti ani nemluvě).
Prostě vtip je v tom, že si můžete dejme tomu nabiflovat fakta o historii Antického Říma odpředu dozadu, ale zkuste napsat povídku, co se odehrává v nějaké dané historické epoše a zachytit její rysy, krásu, zvyky, chování a mentalitu lidí, běžný život - to fakt není žádná sranda.

« ««   38   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php