19:44:30
23. 11. 2024

Místnost
Čítáme s Čítárnou aneb povídkové povídání
Milý čtenáři, vítej v našem čtecím koutku.

Zde máš možnost diskutovat o dílech z Čítárny i jiných serverů. My, správkyně tohoto koutku ti budeme pro potěchu duše předkládat prózu i poezii, které při našich toulkách světem najdeme. Najdeš-li sám něco, co tě zaujalo natolik, že o tom chceš povyprávět i ostatním, máš možnost pro to využít naši místnost. Přejeme ti hezké počtení a mnoho chutných děl.

P.S. Reklama a sebechvála je v rozumné míře povolena.


Za krásný obrázek vděčíme Sternovi a máme ho za to rádi =)


Do minuleho cviceni se prihlasili:
Cemi, Arling, Mellor, Benedikt , Vever, Eleira, Quadrix, Shadw
Zde jsou dokoncene(!) prace statecnych:
Eleira: Krev hustá jako voda
Šedél: Rytíř z Domu přízraků
Sorraja: Navždy dobrý
Vever: Město I.
Vever: Město II.


Tisíc slonů!! (pokud si je sami napíšete)
aneb literární workshop již na tomto CTS

Zájemci o aktivní účast (tj. být kritizován), posílejte povídky Mivce do pošty/na e-mail. Poezii posílat pouze na vlastní nebezpečí! :) Maximální rozsah díla je 25 stran.
Zájemci o pasivní účast (tj kritizovat), hlašte se Mivce do pošty, budu vám průběžně posílat příspěvky :)

Místnost má od 13:29:43  11. 08. 2006 pronajatou Sorraja. Spolusprávce: Mivka.

Pokud se chcete zapojit do diskuze, musíte se do Taverny nejdříve zaregistrovat nebo přihlásit



« ««   39   »» »

Iwo Olorin, vloženo 16:55:23  16. 06. 2007

Eleira, Bilbo: máte naprostou pravdu. Věci, o kterých nemám páru, do psaní prostě nezakomponuju: buď vím o věci dost, abych měl jistotu, že nenapíšu žádnou nelogičnost, nebo se jí musím vyhnout. Jde napsat i dobrá povídka bez odborných znalostí, ale v tom případě je potřeba se vyhnout např. náročným technickým popisům (natož mít na nich postavenou pointu).
Akhera: pravidla tě omezí, jen když se omezit necháš, stejně tak ti mohou i pomoci...

Akhera, vloženo 16:35:10  16. 06. 2007

Jenže jakmile se začnete příliš držet realií, tak vás začnou strašně omezovat. Nakonec zjistíte, že kvůli nějakým drobnostem se váš příběh vůbec nemůže uskutečnit. Hlavně co se týče těch fyzikálních zákonů - když se jich budete striktně držet, nebudete moct mít ani nadsvětelný pohon.
Byly doby, kdy jsem se snažila bezvýhradně se držet fyzikálních zákonů a dopadlo to tak, že jsem nic nenapsala.

Eleira, vloženo 16:23:34  16. 06. 2007

Přesně tak. A platí to i pokud vymýšlíte svůj vlastní fantasy svět. Přece jen by měl mít jistou logiku a měl by zachovat určité zákony nějakého společneského a technického vývoje.
Ostatně u těch historií inspirovaných děl si pamatuji, jak jsem Bilbovi u jeho první povídky v čítárně vytkla, jak vesničan dává druhému přednášku o osidlování Británie. Normálně by to nebylo možné, ovšem Bilbo to měl ošéfované tak, že jsem nakonec uznala, že to možné to je :-))
A já už si zase hraju na učitelku, takže v dalších příspěvcích se pokusím zmírnit ten mentorský tón :-))

Bilbo, vloženo 16:16:12  16. 06. 2007

Akhera: To jo, ale Stopařův průvodce galaxií je komedie, tam je to povoleno nebo někdy je to tam i přímo účelové.

Jinak ale plně souhlasím s Eleirou. Ono pokud chcete psát cokoliv, co není jen čistý výplod vaší hlavy, ale vychází to z nějaké reálie/doby/místa/čehokoliv či u sci-fi tam zahrnujete nějaké prvky z vědy a techniky, je dobré si nastudovat nějaký ten základ, ať máte alespoň letmou představu, o čem píšete. Jinak budete psát kýče a vzdělanější ostatní, co to po vás budou číst si vás podají, že píšete nesmysly a srazí to třeba i jinak dobrý děj/pointu.
Navíc z vlastní zkušenosti mohu říct, že pokud k vašemu dílku používáte nastudované znalosti a řešíte je třeba i na drobnostech, získáte z toho takový dobrý pocit, že je všechno jak má - vaše dílko získá na větší komplexnosti a úrovni, což je samozřejmě jen a jen dobře.

Eleira, vloženo 15:50:45  16. 06. 2007

Já sice scifi nepíšu vůbec, právě kvůli tomu technickému prvku, ale slyšela jsem od zkušených spisovatelů názor: "Nikdy netvořte postavu, která je chytřejší než vy!" ehm.. nechci podceňovat spisovatele scifi, ale myslím si, že spousta z nich není inteligenčně na úrovni Einsteina, takže nevím, jak pak ve scifi vznikají všichni ti brilantní vědci a já nevím jaké možné potvory, nicméně něco na téhle myšlence bude. Jde o to, že člověk si musí ujasnit, co vlastně píše a nashromáždit si o tom nějaké informace. Když chci psát historickou fantasy, přestože nejsem historik, musím si nastudovat dobu, do které děj zasazuji, aby pak ze mě nelezlo něco ve stylu "Císař Karel IV. poslal svůj dopis lordu Byronovi, ale po cestě posla přepadnul bandita s rapírem v jedné ruce a palcátem v druhé..." To potom bije do očí i nehistoriky. A to se nezmiňuju o mytologii, která je taky pro někoho ošemetná a alespoň lexikon bohů by mnohdy postačil.
Stejně tak je to podle mě i se scifi. Je dobré si ověřit to, co chci použít a pakliže to nechápu, přejít to. Nepopisovat to. Vysvětlit tu pasáž třeba z pozice nevědecké postavy, která to záměrně vysvětlí co nejprimitivněji a čtenář si z toho vezme to, že je to schválně.

Akhera, vloženo 15:47:12  16. 06. 2007

Clarice - Momentálně gympl, pak plánuju jít na programování a počítačovou grafiku. Pokud se ze mě tedy dřív nestane slavná spisovatelka, ale to je VELMI nepravděpodobné :)

Jinak já osobně si myslím, že znalost fyziky je pro psaní sci-fi dobrá, ale není to nutnost. Dobré sci-fi nemusí úplně dodržovat fyzikální zákony, většina lidí to stejně nepozná. Hlavní je příběh a když je kvůli němu potřeba jich pár porušit, tak ať.
Jen se podívejte, kolik fyzikálních nesmyslů je třeba ve Stopařově průvodci galaxií a přesto je to moje nejoblíbenější kniha :)

Clarice, vloženo 15:22:47  16. 06. 2007

Akhera: A když ne astrofyziku, tak co studuješ? Teda, jestli to není tajné :).

Třeba mě fyzika bavila, dějepis také, ale ne, že bych se tomu chtěla věnovat. Mám ale kamarádku dějepisářku (za ten výraz by mě zabila), která píše spíš fantasy. No jo, jenomže ona do toho dá přesně konkrétní situaci, určité historické osobnosti a fantasy prvek, který pak převáží to reálné. Jenomže v tom je pořád ta věda a já pak pátrám, kde je ta hranice :).

Iwo Olorin, vloženo 14:54:20  16. 06. 2007

Sorraja: To mi nějak nedává smysl. Stejně tak můžeš říct, že každý měl ve škole nějakou tu fyziku (když už pomineme to, že jsme technologií takřka neprostupně obklopeni), ale ne každého zajímaly "nějaký ty mrtvoly" (jak se pár lidí, co znám, vyjadřuje o dějepisu). :-)
Výsledek je ale stejný: nevěrohodná povídka, které se ti zasvěcenější můžou jenom smát. A stanovovat nějakou obecnou úroveň znalostí, pro kterou budu psát, se mi nejeví jako správný postup...

Sorraja, vloženo 14:33:35  16. 06. 2007

Iwo: jenze mezi ctenari je podle me vic techniku nez historiku =) navic u fantasy trochu odpadaji tyhle zabrany. pac si reknes, tak jak tomu rozumim ja, tomu rozumi priblizne i ti ostatni... proste kazdy mel nekdy ve skole dejepis, ale ne kazdy uplne porozumnel fyzice (znam spoustu lidi, co se fyziku ucili uplne mechanicky)

Iwo Olorin, vloženo 13:42:42  16. 06. 2007

Sorraja, Clarice: Dejte přečíst nějakou podobnou, ale fantasy povídku historikovi, a zděsí se úplně stejně, jako fyzik při čtení scífka ;-)
Jinak samozřejmě nemusí mít každá povídka nějaké světospásné poselství, ale myšlenku by mít měla, byť třeba i banální - nebo myšlenkou může být ta zábavnost, proč ne. :-))

Akhera, vloženo 12:08:43  16. 06. 2007

No to já se sci-fi zas takový problém nemám. Přecejen o fyzice něco vím - není to tak dávno, co jsem dokonce chtěla jít studovat astrofyziku :)

Ale ta myšlenka je pro mě problém. Mám v hlavě nějaké nějaké nápady na povídky, ve kterých je, ale ty jsou moc dlouhé a složité a chci si je nechat na později, až to budu víc umět. Zatím se potřebuju rozepsat a tak vymýšlím jednodušší kratší povídky jen pro zábavu...

Clarice, vloženo 08:56:51  16. 06. 2007

To je fakt. Nedávno jsem dala jednu svou sci-fi povídku číst člověku, co studoval fyziku, píše a je o generaci starší. Chtěla jsem od něj brutální rozbor. Aaaa, dostala jsem ho. Akorát jsem se pak chtěla někam zahrabat, páč myšlenka mu neseděla a technické vychytávky - kompletně mi přestavěl jednu planetu :).

Sorraja, vloženo 08:51:59  16. 06. 2007

psat scifi je asi tezsi, pac se tam vyskytuji ruzne technicke vychytavky. vzdycky kdyz sem neco takovy psala, tak tam byla ta myslenka - tohle prece nemuze fungovat a ja nejsem ten clovek, co vi tolik o technice, abych tohle mohla prohlasit za pravdu....

Clarice, vloženo 08:32:14  16. 06. 2007

Akhera: Máš pravdu, sci-fi tu nikdy nebylo dost možná proto, že psát fantasy, je trochu jednodušší. Tím nechci říct, že je to lehké, ale z mého pohledu, nevím jak to vysvětlit, prostě jednodušší.
Povídky s myšlenkou mám ráda, protože mě zase jen ta zábava nestačí. Ale zase neříkám, že chci vidět poselství ve všem, co přečtu, nee. Zábava musí být, takže když je to vyrovnané, jsem spokojená.

Akhera, vloženo 23:28:03  15. 06. 2007

Jo, díky, to jsem potřebovala slyšet :) Ve škole do nás pořád cpou, že co nemá nějaké poselství, není umění.
Ze všech mých rozepsaných povídek má nějakou takovou myšlenku jen jedna a i tam není zrovna moc zřejmá :)

Vever, vloženo 23:15:56  15. 06. 2007

Mě ta zábava celkem stačí, to je to co od povídky očekávám. Pokud se tam jako vedlejší efekt objeví i nějaká ta myšlenka, tím lépe. Ale cpát do každého textu za každou cenu myšlenku je zbytečné a často se to pak nedá číst (viz ty zmíněné hodiny češtiny).

Akhera, vloženo 22:58:35  15. 06. 2007

Tak. Přečetla jsem si veškeré dění v téhle místnosti od jejího založení a musím říct, že je to velmi zajímavá místnost. Jen škoda, že je tu poslední dobou tak pusto.
Tak to zkusíme oživit:
Ahoj, jsem v taverně nová, ale do čítárny už jsem přispívala už před dávnými časy :)

Taky se vám zdá, že v čítárně je poslední dobou strašný nedostatek sci-fi? Když jsem se podívala o tři stránky dál, našla jsem jen tři sci-fi povídky a to když počítám i tu svou :)
Pokud si dobře vzpomínám, když jsem tu byla před rokem a půl, byl poměr mezi SF a fantasy mnohem vyrovnanější. Co se stalo?

A ještě jedna věc, na kterou se už dlouho chci zeptat jiných spisovatelů: Taky se vám někdy stává, že se vám námět na povídku sice líbí, zdá se vám, že je zábavný, ale zároveň si říkáte: Dá čtenáři taky něco jiného než zábavu? Co mu vlastně řekne?
Nebo je to jen moje deformace z hodin češtiny, kde se vždy učíme, že svou tvorbou ten a ten spisovatel chtěl něco říct? :)

Ekyelka, vloženo 19:23:32  07. 06. 2007

přes den jsou hlavně někteří z nás v práci :)

Bilbo, vloženo 18:17:16  07. 06. 2007

El: Není jenom Tvoje, mi se taky v noci píše dobře... přes den to většinou není úplně ono.

Eleira, vloženo 16:27:02  07. 06. 2007

Bilbo: hm..asi tak nějak...v hlavě toho mám hafec, ale sespat to je trošku problém....i když už je času víc, ale dneska v noci se snad do něčeho už konečně pustim....(to je taková moje úchylka psát po desátý v noci :-)

« ««   39   »» »

Zpět



Fantasy a Sci-fi: Taverna
© Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net
, 2001 - 2005
Design: Rinvit, Jeremius
Na textech se podíleli Pavel Džuban a Toomz
URL: http://fantasy-scifi.net/taverna/taverna.php