|
Fantasy a Sci-fi:
|
The 4th Age: The Lost RingsTři prsteny pro krále elfů pod nebem, ...a tak dále. Tohle už my "Tolkienofilové" dávno známe, stejně jako mistrovu trilogii Pán prstenů. Pro všechny podobně "postižené" jako já jistě není nic zvláštního, mají-li Pána prstenů přečteného 2 i vícekrát. Kdo z nás by tedy nezatoužil nakouknout do dalšího dění ve Středozemi? Kdo si kdy nepoložil otázku. "Co se stalo po tom všem, když Gandalf a ostatní odpluli do zemí neumírajících?" Právě z těchto a spousty dalších otázek těží své kouzlo nová česká hra, jež právě nedávno spatřila světlo světa. Jak její název "The 4th Age: The Lost Rings" (dále jen TLR) napovídá, děj je zasazen do čtvrtého věku Středozemě. Starobylé Gondorské království je sjednoceno a vše se pomalu vrací do starých kolejí. Národy Středozemě postupně zabydlují staré domovy a i trpaslíci se vracejí zpět do svého království Morie odkud vyhánějí poslední zbytky skřetů a jiné havěti. Málokdo ovšem tuší, že všechno zbylé zlo se stahuje na sever do Mlžných hor. Z Morie si s sebou skřeti odnesli spousty pokladů a zbraní. Není tedy divu, že se o Mlžných horách a nové baště zla, pevnosti Gundabad, začínají povídat hrůzyplné zkazky. Již mnoho dobrodruhů se nechalo zlákat Gundabadskými jeskyněmi plnými uloupených pokladů. Však tyto odvážlivce již nikdo vícekrát neviděl. Zprávy o obřích skřetích armádách, zlých čarodějích a nestvůrách, jež loví v noci své oběti, se donesly i ke králi. Ten, znepokojen situací, pověřil svého nejstatečnějšího muže, aby zjistil, co je na oněch zprávách pravdy. Ten muž (či žena) jsi TY, jeden z králových věrných. Vydáváš se tedy na cestu na Sever... a... a dál už začíná příběh z něhož se rodí legendy. Tedy zatím existuje jen první testovací epizoda, ale další na sebe nenechají dlouho čekat. První čeho si každý na hře všimne je její grafika. Tady bych chtěl upozornit všechny, jež hodnotí hru jen podle jejího vzhledu, ať se dále nezdržují čtením této recenze. TLR totiž běhá v archaickém rozlišení 320x200. A grafika podle toho také vypadá. Jenže vzpomeňme si na doby, kdy právě grafika nebyla vším... cca 10 let nazpět. To dělalo hry jen pár nadšenců pro zábavu a jaké panečku vznikaly perly (Dungeon master, Elite, Dizzy, nebo čeké textovky od Franty Fuky) jímž dnešní komerční věci nesahají v mnoha případech ani po kotníky. A právě člověk jenž stojí za projektem TLR, tedy Ondřej Zicha, je jedním z takových nadšenců. Zápal a nadšení s jakým hru dělal se nemohl neprojevit na její hratelnosti. Osobně si myslím, že TLR je velice zdařilá gamesa a mít profesionálně udělaný kabát (grafiku) určitě by se dala i prodávat. Hře neschází nic co má pořádné RPG mít. Na začátku si generujete svého hrdinu, kterého můžete samozřejmě přejmenovat. Zvolíte obtížnost, rasu (na výběr je zatím elf, člověk, hobit a trpaslík) a povolání (válečník, hraničář, zloděj, bard, kouzelník, kněz, alchymista a mnich). Tedy docela slušná variabilita. Po tom všem se již pustíme do hry samotné. Vámi zvolený hrdina disponuje samozřejmě také mnoha vlastnostmi. Ať již základní (objevující se snad v každém RPG), jako síla, obratnost, rychlost, moudrost či charisma. Tak i drobátko nestandardní viz: night vision, nebo hearing. které jsou také dosti užitečné. Postava má také různé dovednosti s různými druhy zbraní atd. Prostě tady si někdo vyhrál a to je moc dobře. Nemusím určitě dodávat, že postupem času se vám dovednosti zvyšují. Na hlavní obrazovce pak máme graficky znázorněny ty nejdůležitější informace o našem neohroženém hrdinovi. Tedy zdraví, nebo morálku. Jelikož tuhé boje (a je jich docela dost) vyčerpají nejednoho válečníka či mága můžeme tu nalézt i takové detaily s jakými se v mnoha hrách nesetkáváme tak často. Tedy jídlo, vodu a spánek, které potřebuje každý hrdina stejně, tak jako svůj meč či štít. Takže se musíte starat, aby bylo stále co k jídlu a k pití. Inu RPG stránka dovedená téměř k dokonalosti. Právě propracované RPG prvky spolu s vcelku přímočarým a jasným příběhem dělají z TLR velice zábavnou hru z tzv. "staré školy". Hra má však i stinné stránky. Jak jste si již mohli všimnout ač je z dílny
českého tvůrce, je kompletně v angličtině. Takže ti méně nadaní na jazyky asi budou mít smůlu. Na druhou stranu angličtina použitá ve
hře není nikterak složitá a myslím, že i pro začátečníka je docela dobře
srozumitelná. Další menší mouchou ve hře je inteligence vámi neovládaných společníků, kteří se po cestě občas někde zapomenou, ale i tohle se dá myslím s trochou pochopení přejít. Největším záporem hry tedy zůstává její silně zastaralá grafika a totální absence jakýchkoli zvuků, či hudby. Takže má-li někdo rád RPG, nevadí mu silně archaická grafika, má rád tvorbu J. R. R. Tolkiena a při hraní her se raději dobře baví, než kouká na nádhernou grafiku je TLR hrou právě podle jeho gusta. Přeji všem příjemný zážitek u jejího hraní a až se váš hrdina vydá na cestu za nebezpečím vzpomeňte si na slova J. R. R. Tolkiena: Za rohem třeba připravená,
Za server Fantasy a Sci-fi jsem podrobil krutému výslechu Ondřeje Zíchu, programátora The Lost Rings. (J. jako Jeremius, O. jako Ondřej): J.: Nebudeme chodit kolem horké kaše... proč má TLR tak hnusnou grafiku? O.: Hned z několika důvodů. Přehlédneme-li ten, že jako grafik nestojím za moc, pak jsou to následující:
J.: Kolik lidí na projektu pracuje a jak dlouho vlastně trvá její vývoj? Nyní je hotová verze 0.0.7... kdy odhaduješ, že by konečně mohla být v.1.0? O.: TLR není komerční hra, kterou naprogramuje tým vývojářů během jednoho či dvou let, a v případě úspěchu začnou pracovat na jejím pokračování. TLR je dynamicky se měnící program reagující na požadavky uživatelů. Jak již jsem řekl, týmová práce zabere často daleko více času, proto jsem hru dlouho programoval sám, přestože nabídek na pomoc přicházelo mnoho z celého světa (trošku přeháním). Nyní je tedy hotová verze 0.0.7. Do verze 0.1 chci stihnout větší část logických částí programu, jako např. vylepšit umělou inteligenci monster, pohyb z místa na místo atd. Od verze 0.1 nahoru budu pracovat na příběhu TLR a tvorbě nových scénárií, vylepšování herních pravidel a tak. Vzhledem k tomu, že autor jiné rogue-like hry, ADOMa, pracuje na hře již více než deset let, a stále není dokončená, netroufám si odhadovat, kdy bude vypuštěna verze 1.0, ani jestli to bude verze finální. J.: Co se ti na tvé hře nejvíc líbí? Čím by ses nejraději pochlubil? O.: Myslím, že je tam spousta zajímavých věcí, a doufám, že to není jen můj subjektivní názor. V první řadě jsem se snažil napravit to, co chybí většině jiných roguelike her: snadné a přehledné ovládání. Nevím, do jaké míry se mi to povedlo, ale ten kdo hrál jiné roguelike hry by měl uznat, že k jistému zlepšení došlo. Za zmínku jistě stojí částečný posun hry od klasických roguelike her blíže k adventuře a strategii. Používání předmětů či plnění úkolů je tady úplnou samozřejmostí, a navíc jsem se snažil udělat vše tak, že příběh hry je téměř úplně nezávislý na samotném programu TLR.EXE, tedy že veškeré definice úkolů a jejich možných řešení jsou uloženy v nezávislých souborech, které bude možné vytvářet a upravovat editorem scénářů. Posun ke strategii se zase projevuje tak, že na svých cestách může ovládat libovolné množství přátelských jednotek. V budoucnu bude možné i pracovat s jejich inventáři, kouzelnickými knihami atd. J.: A naopak, co si myslíš, že na tvé hře není zrovna skvělé? O.: Kromě grafiky a absence zvuků? Nepatřím zrovna mezi lidi,
kteří se vyžívají v kritizování vlastní práce, ale když už jsem byl
tázán... J.: Máš nějaký vzor (co se hry týče)? O.: Již zmíněná hra ADOM mne kdysi přesvědčila, že grafika není všechno a že roguelike hru dokáže naprogramovat i takový mamlas jako já. Kromě toho se samozřejmě snažím inspirovat mnoha jinými hrami nejen z oblasti roguelike her (Nethack, Angband, Moria) ale i z oblasti strategií či dungeonů (Warcraft, Dungeon Master, Wizardry). J.: Jaký je vlastně tvůj vztah k Tolkienovi? O.: Jako většina lidí jsem přečetl Hobita a Pána prstenů, Silmarilion i Nedokončené příběhy, všechno v originále, protože český překlad přestože je velmi kvalitní, knihu podle mne přibližuje více k pohádkovému příběhu než k hrdinskému eposu. Hlavní dějová linie hry na Tokienova Pána prstenů nepřímo navazuje. Snažím se udělat svět, který co nejvíce odpovídá Středozemi s jejími typickými či alespoň pravděpodobnými obyvateli. V ostatních roguelike hrách můžete potkat i postavičky jako golem, leprechaun atd. které alespoň na mne působí dosti rušivě. Chci se jich vyvarovat tedy alespoň v hlavním příběhu, i když je bude samozřejmě možné vytvořit pomocí editoru scénářů a použít v některých vedlejších scénáriích. J.: Proč jsi začal na TLR pracovat? O.: Napsat vlastní hru jsem chtěl už od doby, kdy jsem se začal
učit programovat. Že to bude právě roguelike hra jsem se rozhodl
vlastně až na gymnáziu, kde náš vyučující na programování p.
Žemlička přišel s nápadem, že bychom se celý programovací
seminář mohl podílet na vývoji právě takovéto hry. Zprvu byl tento
nápad přijat s nadšením, pak ale entusiasmus pomalu opadával, až jsem jako
jediný nadšenec zbyl jenom já. Vlastně to všechno ztroskotalo na tom, že
jsme se nebyli schopni dohodnout co kdo bude dělat, jak bude hra vypadat
atd. Tolik na vysvětlenou, proč raději pracuji na TLR sám. J.: A záverečná otázka: Mohou ti hráči TLR nějakým způsobem pomoct při jeho tvorbě? O.: Byl bych rád, kdyby mi lidé posílali svoje nápady a připomínky na moji e-mailovou adresu ozicha@atlas.cz
Fantasy a Sci-fi: Jeremiův J.R. R. Tolkien, © Jirka Wetter, jeremius@fantasy-scifi.net, 1997 - 2003 Tolkien.cz: Společnost přátel díla J.R.R. Tolkiena, © Toomz, tolkien@fantasy-scifi.net, 1996 - 2004 Design: Rinvit, Toomz, Jeremius URL: http://fantasy-scifi.net/jrr_tolkien/ Všechna práva vyhrazena. Žádnou část stránek není dovoleno použít či reprodukovat bez souhlasu autora! |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||